به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت توضیحاتی در خصوص خبر کمبود ۱۹۰ قلم دارو در سه ماه آینده که از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بیان شده بود، ارائه کرد.

وی اظهار کرد: همواره در اکثر کشورهای دنیا، برخی اقلام دارویی به دلایل مختلف از جمله کمبودهای جهانی، افزایش تقاضا در برخی شرایط از جمله پاندمی کرونا، تجویزهای بی رویه، مشکلات تولید و توزیع و حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد.

هاشمی افزود: در خیلی از کشورها، همواره کمبود دارو تا ۵۰ قلم دارو حتی برای داروهای بیمارستانی و داروهایی که کمتر مورد استفاده قرار گیرند، برای یک ماه وجود دارد و کمبودهایی که برای ۳ ماه اعلام می‌شود؛ به این معنی است که موجودی آنها تا ۳ ماه کافی است و باید برای تجدید ذخایر آنها برنامه ریزی شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سال گذشته کمبودهای دارویی زیاد بود و حتی به بیش از ۲۲۰ قلم هم رسیده بود اما خوشبختانه در حال حاضر، کمبودهای یک ماهه و سه ماهه کاهش قابل توجهی یافته و به ۵۰ قلم کمبود یک ماهه و ۱۹۰ قلم کمبود سه ماهه رسیده که البته دولت اهتمام ویژه برای تامین این داروها دارد.

 هاشمی یادآور شد: برنامه ریزی سازمان غذا و دارو برای تامین دارو در سال آینده است و در صورت تامین منابع ارزی، مشکلی برای این حوزه به وجود نمی‌آید؛ چراکه در شرایط ایده آل هم همواره کمبود دارویی به دلایل مختلف وجود خواهد داشت.