به گزارش پارس نیوز به نقل از فارس، سفرهای هوایی عتبات در روزهای اخیر باز هم حاشیه‌ساز شده است و زائران با تأخیر یا حتی لغو پروازها دچار مشکل شده‌اند.

معطلی زائران با تأخیر و لغو پروازهای عتبات

روز گذشته یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی عراقی لغو‌ شد و زائرانی که بلیت این پرواز را تهیه کرده بودند، مجبور شدند تا اقامت خود را در عراق تمدید کنند. برخی هم که پس از ورود به فرودگاه متوجه لغو پرواز شده بودند، دچار سردرگمی شده و ساعت‌ها در فرودگاه معطل شدند و در نهایت فرودگاه را با نارضایتی ترک کردند. 

لغو پرواز عتبات

در روزهای گذشته پرواز‌های داخلی نیز با تأخیر چند ساعته مسافرگیری کردند.

امیدی، یکی از زائران عتبات که به صورت انفرادی به زیارت مشرف شده بود، با اشاره به اینکه تأخیر پروازها و بلاتکلیفی زیبنده زائران عتبات نیست، می‌گوید: من قبل از حضور در عراق بلیت پرواز برگشت را خریده بودم، اما وقتی به فرودگاه آمدم، اطلاع دادند که پرواز با تأخیر انجام می‌شود. البته زمان دقیقی هم برای پرواز مشخص نکردند که ما از بلاتکلیفی دربیاییم. در نهایت با چهار ساعت تأخیر وارد هواپیما شدیم و به کشور بازگشتیم.

برخی از پروازها هم در روزهای اخیر به دلیل گرما لغو‌ شده است و زائران مجبور شدند با هزینه زیاد از فرودگاه به یک هتل بروند که هم هزینه کرایه و هم هزینه اقامت به عنوان بار مالی اضافه به زائران تحمیل شده است.

 

گلایه حسین طاهری، مداح کشورمان از تأخیر پرواز عتبات

تأخیر حدود ۱۰ ساعته پرواز عتبات

روز‌ گذشته نیز پرواز ۵۳۱۸ شرکت هواپیمایی ایران با حدود ۱۰ ساعت تأخیر از نجف به تهران پرید. حسین طاهری، مداح کشورمان با انتقاد از تأخیر  پروازهای عتبات گفته است: با تأخیر پرواز نجف به تهران، زائران در کنار ساعت‌ها معطلی، از برنامه خود جاماندند و وضعیت نامناسبی در فرودگاه دارند.

شرکت هواپیمایی ایران که مسوول پرواز حجاج هم‌ بود، در پرواز ایام حج تأخیر ۳۶ ساعته هم داشته است. حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به این تأخیر، از وزیر راه و‌شهرسازی خواست تا از زائران دلجویی شود.

تأخیر در پرواز عتبات

علاوه بر این، یکی از پروازهای عتبات روز جمعه ۱۳ مرداد نیز لغو‌ شده که البته این شرکت هواپیمایی با ارسال پیامک به زائران این موضوع را اطلاع داده است. با لغو این پرواز از تهران به‌ نجف، مسیر برعکس هم لغو شده است.

اقامت زائران در هتل دیگر پس از لغو پرواز

حسینی، مدیر یکی از کاروان‌های عتبات که قرار بود پرواز بازگشت آن‌ها جمعه ۱۳ مرداد صورت گیرد، می‌گوید: با لغو پرواز توسط شرکت هواپیمایی، مجبوریم برای جلوگیری از سردرگمی زائران، آن‌ها را در هتل دیگری اسکان دهیم تا بتوانیم بلیت جایگزین تهیه کنیم. 

این امکان برای زائرانی که با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم عتبات می‌شوند، فراهم است و زائران خارج از چارچوب سازمان حج و یا ت در صورت بروز این مشکل باید هزینه اضافی بپردازند.

بر اساس قوانین، در صورت تأخیر پرواز از سمت شرکت هوایی، ایرلاین هواپیمایی موظف است تا طبق قوانین تأخیر در پرواز به جبران خسارت بپردازد. در صورتی که پروازی لغو شود، شرکت هواپیمایی موظف است با توجه زمانی که به مسافر اعلام می‌کند، بلیت جایگزینی را برای مسافر تهیه کند.