به گزارش پارس، نشریه نظامی گلوبال فایت در مقاله‌ای به برد کوتاه بیشتر بمب‌ها و موشک‌های خریداری شده توسط ارتش آمریکا پرداخته و گفته که این بمب‌ها فقط برای پرتاب از هواپیما در کشورهای مانند افغانستان، سوریه و عراق مناسب است.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا تمرکز خود را بروی خرید بمب‌های کوتاه‌برد گذاشته و در توسعه زرادخانه موشک‌های بردبلند و نقطه زن خود کوتاهی کرده است.

در ادامه گزارش می‌خوانیم که وزارت دفاع آمریکا بین سال‌های 2001 تا 2014، تعداد 304750 سلاح برای درگیری مستقیم در شعاع عملیاتی 80 کیلومتر خریداری کرده است؛ این تسلیحات 96 درصد از خریدهای وزارتخانه را تشکیل می‌داده است. در همین بازه زمانی، تنها 7109 سلاح بردبلند خریداری شده؛ تسلیحاتی که در شعاع عملیاتی 643 کیلومتری قادر به انهدام اهداف می‌باشند.

گلوبال فایت در مقام نتیجه‌گیری فنی از این اعداد می‌نویسد: کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که تسلیحات بردکوتاه فقط هنگامی موثراند که هواپیما(ی آمریکایی) توانایی نزدیک شدن به هدف را داشته باشد ولی در عمل، انجام عملیات نظامی گسترده علیه مواضع دشمن با استفاده از تسلیحات دقیق (و بردبلند) غیرممکن است.

این گزارش، گفته‌های سال‌های اخیر ژنرال‌های آمریکایی مبنی بر تمرکز عملیاتی پنتاگون بر کشورهای مانند عراق، افغانستان و سوریه را ثابت می‌کند؛ جاهایی که «هواپیما می‌تواند بدون درگیری شدن با عواقب کار خود، بمبارن کند.»

در انتهای این گزارش آمده: «این تسلیحات (بردکوتاه و بمب‌های پرتاب شونده از هواپیما) در عملیات فرضی علیه روسیه، چین و ایران کارآمد نخواهد بود.»