غلامرضا رضایی ـ معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیگیری مطالبات ایران در عربستان از جمله بازگشت زائران ایرانی به عمره با توجه به بازگشایی سفارت و کنسولگری‌های دو کشور و تاثیر ازسرگیری روابط ایران و عربستان بر کیفیت خدمات‌رسانی به زائران ایرانی، اظهار کرد: براساس رویکرد جدید در روابط کنونی، انتظار بر این است در طول مدت اقامت مسؤولان حج و عمره جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی مذاکرات پیرامون برگزاری عمره با دست‌اندرکاران سعودی انجام شود و طی هماهنگی‌های لازم پس از موسم حج و بازگشت حجاج به میهن اسلامی، عملیات عمره آغاز شود.

بازتاب بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان

او در ادامه بیان کرد: از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و هماهنگی‌های لازم به منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری بین دو کشور بر مبنای حسن همجواری و تامین منافع طرفین و نیز تقویت صلح، دوستی و ثبات در منطقه دستاوردهای سازنده و ارزشمندی برای دو کشور اسلامی، بویژه کشورهای منطقه خواهد داشت.

رضایی گفت: افتتاح و آغاز به کار سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های این دو کشور اسلامی موجبات خرسندی مردم عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و تمامی خدمتگزاران حجاج اعزامی از ایران اسلامی، بلکه رضایتمندی حجاج سایر کشورهای اسلامی را فراهم آورد. نکته قابل توجه بازتاب بسیار مثبت این مهم در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که بر ترمیم و بهبود روابط با سایر کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس و جهان اسلام نیز مؤثر خواهد بود. امیدواریم با توجه به تاثیر عادی‌سازی روابط سیاسی تهران و ریاض بر محور اعتماد متقابل در ادامه این روابط به صورت مطلوب و سازنده در جهات مختلف با سرعت و تعمیق روزافزون توسعه یابد.

معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: در راستای احیای روابط دیپلماتیک دو کشور، از جمله زمینه‌هایی که موجب تقویت مناسبات و ارتباطات عمیق و فرهنگی و چه بسا مشترک میان دو کشور اسلامی خواهد شد، سرزمین وحی و وجود کعبه معظمه و قبله مسلمانان در بیت‌الله الحرام و انجام مناسک حج تمتع و عمره مفرده و نیز زیارت مدینه النبی شهر پیامبر (ص) و مضجع نورانی ائمه مظلوم بقیع (ع) است، که از جمله نقاط مشترک بین مسلمانان جهان و از حیث اعتقادی محل آمال همه آرزومندان بویژه ملت مسلمان و مشتاق ایران اسلامی است.

امید داریم عمره ایرانی‌ها پس از حج آغاز شود

رضایی با بیان این‌که امید است با برقراری دوباره روابط دوجانبه و برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم در سطح مسؤولان دو کشور اسلامی سفرهای عمره مفرده به‌زودی آغاز شود، گفت: از آنجا که در جمهوری اسلامی ایران مشتاقان زیادی برای سفر به مدینه و مکه و انجام مناسک و اعمال عمره مفرده وجود دارد و با توجه به وقفه چند سال اخیر در پذیرش و اعزام زائرین به سرزمین وحی، نزدیک به ۶ میلیون نفر برای این سفر معنوی نام‌نویسی کرده و در انتظار تشرف هستند.

آماده پذیرش شهروندان عربستانی هستیم

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد: با توجه به تاثیرات ازسرگیری رابطه رسمی دو کشور، فرودگاه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش و استقبال از تمام علاقه‌مندان و شهروندان عربستان سعودی برای سفر به ایران اسلامی از طریق شرکت‌های گردشگری و سیاحتی و زیارتی سیاحتی را در دستور کار دارد.

او درباره تاثیر ازسرگیری روابط دو کشور بر خدمات‌رسانی به زائران ایرانی پس از هفت سال قطع رابطه دو کشور، گفت: شرایط کلی خدمات‌رسانی به حجاج در سال جاری بر مبنای هماهنگی و برنامه‌ریزی گروه‌های کارشناسی و خدمت‌رسانی دو کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی به نحو مطلوب و قابل قبول در حال انجام است. امید که با مساعدت و همیاری و همکاری دست‌اندرکاران کشور میزبان، زائران شریف کشورمان در امنیت و آرامش با خاطراتی خوش و به یاد ماندنی و با حجی مقبول و سعی مشکور سرزمین وحی را ترک کرده و به میهن اسلامی بازگردند.

آخرین وضعیت حاجی‌های ایرانی

به گفته معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، تا روز جمعه ۱۹ خردادماه، نزدیک به ۴۵ هزار زائر با بیش از ۲۲۰ پرواز در قالب ۳۱۰ کاروان وارد عربستان شدند و هم‌اکنون در شهرهای مدینه و مکه در ۹۰ هتل اقامت دارند. خدمات شبانه‌روزی حمل و نقل درون‌شهری در شهر مکه برای حجاج از محل اقامت به مسجدالحرام و بالعکس با ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقرار و فعال است. در روزهای بعد با روند افزایشی تعداد سرویس حمل و نقل به ۳۵۰ دستگاه خواهد رسید. همچنین در حال حاضر خدمات درمانی در هتل‌های تحت پوشش در مدینه منوره و مکه مکرمه به نحو شایسته انجام می‌شود و حجاج عزیز کشورمان در سلامت کامل به سر می‌برند.