به گزارش پارس به نقل از فارس، کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای گذشته برای بررسی اختلافات ایران و عربستان در زمینه برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا جلسات متعددی را با حضور مسئولان ۳ فدراسیون عربستان، ایران و امارات در دوحه برگزار کرد.


AFC در نخستین جلسه‌ای که در دوحه روز یکشنبه(۴ بهمن) برگزار شد به دلایل فدراسیون‌های ۳ کشور گوش داد اما در پایان این جلسه به صورت زیرکانه‌ای مسئولیت تصمیم‌گیری نهایی را به سازمان امنیت بین‌الملل ورزش(ICSS) واگذار کرد زیرا این شرایط را امنیتی اعلام کرد و خواست این سازمان به عنوان یک سازمان مستقل به بررسی امنیتی دو کشور بپردازد تا به AFC در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند.

این روند عادی سازی اوضاع AFC ادامه داد تا اینکه روز گذشته( دوشنبه۵بهمن) جلسه دوم با حضور مسئولان ۳ فدراسیون برگزار کرد. AFC از فدراسیون امارات خواست که مسابقاتش طبق روال در ایران برگزار شود و او امنیت بازیکنانش را در ایران با تدابیر امنیتی بالا تضمین می‌کند. این تصمیم AFC به ظاهر به نفع ما بود اما این را باید بدانیم که امارات با ما مشکل نداشت ولی خودش را به این جوسازی سعودی‌ها اضافه کرد تا بر این اختلافات دامن بزند! حال آیا این تصمیم AFC به نفع ما بوده است؟

قضیه مهم این بود که AFC رای نهایی خود را صادر کرد و اظهار داشت که موضوع اختلاف ایران و عربستان تا تاریخ ۱۵ مارچ(۲۵ اسفند) در تعلیق است یعنی این دو کشور تا این تاریخ باید مشکلات سیاسی خود را حل کنند در غیر این صورت خود AFC دست به کار می‌شود و کشوری بی‌طرف را برای این بازی‌های ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا انتخاب می‌کند!

با این تصمیم AFC مسئولان فدراسیون‌‌های دو کشور با این خیال که هر کدام در این جلسه پیروز شدند به کشورهایشان رفتند. اسدی دبیر کل فدراسیون کشورمان اعلام کرد که همه شرایط بر ضد ما بود اما ما توانستیم از این جلسه سربلند بیرون بیاییم زیرا آنها آمده بودند تا کشور بی‌طرف را برای میزبانی بازی‌ها انتخاب کنند!

در مقابل عربستانی‌ها هم در رسانه‌های خود بیان کردند که AFC درخواست آنها مبنی بر عدم برگزاری بازی‌های نمایندگانشان در ایران را پذیرفته است! احمد خمیس دبیرکل فدراسیون عربستان نیز اظهار داشت AFC خطر امنیت بازی‌ها در ایران را پذیرفت و حق را به ما داد!
همچنان که دیدیم دو فدراسیون ایران و عربستان هر کدام ادعا می‌کنند که پیروز میدان بودند اما حقیقت چیست؟ آیا این تاریخی که AFC برای حل مشکلات سیاسی دو کشور تعیین کرده است با مقاصدی نبوده است؟

با نگاه به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جدید فیفا که در تاریخ ۲۷ فوریه(۷ اسفند) برگزار می‌شود متوجه می‌شویم که این تصمیم AFC خالی از تدبیر نبوده است! شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از کاندیداهای ریاست فیفا در این دوره است. وی خوب می‌داند که رای این دو فدراسیون بزرگ در آسیا برای انتخابات آینده ریاست فیفا حیاتی است. در نتیجه در جلسات  رسیدگی به اختلافات ایران و عربستان حاضر نشد و این جلسات به ریاست سعود المهندی رئیس کمیته اجرایی مسابقات و نائب رئیس کنفدراسیون آسیا در دوحه برگزار شد. شخ سلمان خواست پشت پرده بماند و رای این دو فدراسیون را از دست ندهد. البته او بیکار ننشسته است زیرا این تصمیمات اتخاذ شده برای حل اختلافات ایران و عربستان نوعی سرپوش است تا انتخابات آینده ریاست فیفا به خیر بگذرد سپس رای نهایی خود را صادر کند!
البته باید نگاه کرد که کدام کشور در این جریان متضرر خواهد شد آنچه که به نظر می‌رسد کشور ما در این جریان متضرر اصلی است زیرا ضرب الاجل AFC برای حل اختلافات دو کشور به پایان خواهد رسید اما اختلافات سیاسی حل نخواهد شد و بازی خود به خود به کشوری سوم انتقال داده می‌شود!