به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، این روزها نام فردی بر در و دیوار شهر حک شده  که شهید غیرت نام گرفته است؛ همان شهیدی که در راه دفاع از ناموس این وطن، خونش بر زمین ریخته شد و روحش به سوی آسمان پر کشید؛ «شهید حمیدرضا الداغی». مردی از جنس غیرت و حمیت و مردانگی؛ خصلت‌هایی که این روزها در برخی مردان یا کمرنگ شده و یا مرده است. «الداغی» نشان داد برخلاف برخی از افراد، در قبال ناموس خود و دیگران بی‌تفاوت نیست و در این راه حاضر شد جان خود را به خطر بیندازد.

اما غیرت چیست؟ غیرت، امری ذاتی و خدادادی و ویژگی مطلوب هر انسان آزاده‌ای است و به صفتی اشاره دارد که انسان را وادار به دفاع از دین و آیین، آبرو و ناموس، مال و کشور خود می‌کند؛ به انسان غیرتمند مفهوم غیور اطلاق می‌شود. این خصلت از آنجا اهمیت می‌یابد که صفت منسوب به خداوند متعال است. همچنین علمای اخلاق در تعریف غیرت چنین آورده‌اند: «غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ‌منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می‌‌گیرد»، همان خصلتی که در بیان رسول اکرم صلی الله علیه و آله یکی از پنج خصلتی است که خداوند و رسولش آن را دوست دارند. نقل است جمعى اسیر را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند. پیامبر یکی از آنان را آزاد کرد. آن مرد عرض کرد اى محمد؛ پدر و مادرم قربانت، چطور مرا از میان آن همه آزاد کردى؟ فرمود: جبرئیل ازسوی خدا این خبر را به من داده است که تو دارای پنج صفت هستی که خدا و پیامبرش آن را دوست دارند: «الغیرةُ الشَّدیدة عَلَی حَرمِکَ و السّخاءُ و حُسنِ الخُلق، و صِدقِ اللّسانِ و الشُّجاعَة؛ غیرت شدید نسبت به ناموست، سخاوت، اخلاق نیکو، راستگویی و شجاعت». هنگامی که آن مرد اسیر آزادشده این سخن را شنید، اسلام آورد و در زمره مسلمانان شایسته قرارگرفت.»

اما ویژگی غیرت آنگاه که در دفاع و تقویت ارزش‌ها و دستاوردهای جامعه و حفظ مرزهای کشور از دستبرد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بیگانگان صورت گیرد، غیرت ملی و آنگاه که در پاسداشت ارزش‌های دینی و تقید به احکام تعالی‌بخش اسلام در سختی و آسانی و خوشی و ناخوشی باشد، غیرت دینی و آنگاه که در دفاع از حریم شخصی خانواده در برابر نامحرمان و بیگانگان باشد، غیرت ناموسی اطلاق می‌شود؛ چرا که حمایت و حفاظت از کشور، ارزش‌های دینی و ناموس ارتباطی تنگاتنگ با شرف و مردانگی شخص مسلمان دارد.

حاصل آنکه خون شهید «الداغی» بر زمین ریخته شد تا «غیرت» و حمیّت عده‌ای از مردان از فطرت‌شان بجوشد و دوباره احیاء شود و خود را از بی‌تفاوتی نسبت به نوامیس خود و مسلمانان خارج کنند. هرچند کتاب زندگانی «الداغی» به پایان خود رسیده بود، اما تقدیر بر آن شد تا در چنین صحنه‌ای به آسمان پر بکشد و اینچنین شد که خداوند خریدار غیرت او شد و به او عزتی شبیه عزت شهدا و نام‌آوران و حماسه‌سازان بخشید.