به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آیت الله محسنی گرکانی در نشست هیات عمومی دیوان عالی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران مسلمان در سراسر جهان و آرزوی توفیق بهره برداری بیشتر از ایام و لیالی این ماه عزیز، در تبیین مساله علم بیان کرد: علم به معنی دانستن حقیقت هر چیزی است، در کتاب مفردات راغب نیز در معنای کلمه علم آمده است که ادراک الشیء بحقیقته.

وی ادامه داد: علم، رسیدن به حقیقت اشیاء است. توسعه علم در رشته ای مختلف به ویژه قضایی، علوم پزشکی و صنایع پیشرفته موجب شگفتی، سلامتی و آرامش جامعه شده است. در میان مذاهب آسمانی، اسلام پیشگام ترین دین در ترویج و تشویق به علم و دانش است.

رییس دیوان عالی کشور تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) برای پیشرفت علم در جهان، تمام امت اسلامی را دعوت به فراگیری علم کرده و فرموده اند که تحصیل علم برای مرد و زن مسلمان فریضه است. پیامبر گرامی اسلام در بیان ارزشی دیگری نیز فرموده اند که اطلبوا العلم من المهد الی اللحد ز گهواره تا گور دانش بجوی.

وی با قرائت آیه شریفه هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون، بیان کرد: در این آیه با خطاب استفهامی از جامعه بشری سوال شده که آیا کسانیکه میدانند با کسانیکه نمی دانند یکسانند؟ ، البته این سوال را از هر کسی که بپرسیم، محققاً در جواب خواهد گفت که یکسان نیستند.

محسنی گرکانی افزود: توسعه علم در رشته های مختلف آن، مایه مباهات و افتخار دانشمندان است، به ویژه علوم و دانشی که سبب امنیت و افزایش نعمت های مادی و معنوی برای عموم مردم می شود. اما بعضی دانشمندان مادی گرا از علم دانشمندان بزرگ جهان مانند انیشتین بجای بهره وری در زندگی عمومی، سوء استفاده کرده و سلطه گران زورگوی جهان را به مستضعفان مسلط کردند محققاً و مسلما منظور انیشتین از شکافت هسته اتم استفاده صلح آمیز بود نه بمب اتم و سلاح مرگبار که امنیت و آرامش را در زندگی مردم به خطر اندازد.

محسنی گرکانی ادامه داد: دارندگان دانش اتمی در جهان که از ارزش های معنوی و اخلاق بشری عاری هستند کشورهای ضعیف را با سلاح های اتمی و کشتار جمعی تحت سلطه زورمدارانه خود قرار داده اند تا به راحتی، منابع و منافع کشورهای آن ها را غارت کنند.

وی اظهار کرد: البته اسلام از علم و دانشی حمایت می کند که همراه با اخلاق و ایمان باشد و علم منهای ارزش های اخلاقی و معنوی، منشاء بدبختی ها، جنگ، کشتارها، خونریزی ها و انفجارهای بی رحمانه می شود.

این مقام قضایی گفت: این همه بهانه جوی های دراز مدت علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران به دلیل آن است که نمی خواهد هیچ کشوری به غیر از آن ها به فناوری صلح آمیز اتمی دست یابد و در تلاشند فناوری های علوم نوین در انحصار آن ها باقی بماند تا همچنان با زر و زور و تزویر به سلطه خود ادامه دهند.

رییس دیوان عالی کشور افزود: قرآن کریم مدبرانه مسلمانان را بیدار می کند که انما یتذکر اولوالالباب، آگاهان و صاحبان فکر و اندیشه (از کینه و مکر دشمنان) آگاهند. یکی از هدف های شیطانی دشمنان اسلام، ایجاد اختلاف و تفرقه و به راه انداختن حمام خون بدست خود مسلمانان میان امت اسلامی است و نشانه های آن در کشورهای اسلامی بخوبی آشکار است؛ البته راهکار رهایی و برون رفت از این معضل اعتصام به حبل الهی است و همه مسلمانان باید به حبل الله تمسک بجویند تا از اختلاف و تفرقه رهایی یابند.