به گزارش ایسنا، در اطلاعیه روابط عمومی سازمان حج و زیارت در تشریح دلایل دونرخی شدن هزینه حج ۱۴۰۲، آمده است: «از آنجا که بخش زیادی از هزینه‌های اعزام حجاج به صورت ارزی است، هزینه تمام‌شده حج در سال ۱۳۹۹ بر اساس نرخ ارز همان سال محاسبه شده و ارز موردنیاز اعزام آن‌ها بر مبنای نرخ هر دلار برابر حدود ۹۰ هزار ریال (۹ هزار تومان)‌ از بانک مرکزی بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال ۱۳۹۸ تامین اعتبار شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تصمیم کشور عربستان مبنی‌بر عدم امکان اعزام حجاج به آن کشور، بالطبع امکان اعزام حجاج کشورمان ممکن نشد، این درحالی بود که تمام هزینه‌های موردنیاز، محاسبه و از حجاج اعزامی آن سال دریافت شده بود.

پس از تصمیم دولت عربستان و نبود شرایط مناسب برای اعزام حجاج، جلسات کارشناسی متعددی در سطح سازمان حج و زیارت و همچنین با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد و در نهایت تصمیم گرفته شد ارز تامین شده برای حجاج ثبت‌نامی سال ۱۳۹۹ نزد بانک مرکزی به امانت باقی مانده و در زمان اعزام ایشان مبالغ هزینه‌ای ارزی ایشان از این منبع تامین شود.

حدود ۴۰ درصد از حجاج ثبت‌نام شده در سال ۱۳۹۹ در حج سال ۱۴۰۱ اعزام شدند و علت این‌که تمام آن‌ها نتوانستند اعزام شوند محدودیت اعمال شده از سوی دولت عربستان برای تمام کشورها بود که سهمیه اختصاصی را کاهش داده بودند.

برای حج سال ۱۴۰۲ نیز، طبق اعلام مقامات کشور عربستان به احتمال قوی سهمیه تخصیصی به کشورها به‌صورت کامل خواهد بود؛ لذا بخشی از حجاج اعزامی کشورمان، زائرین ثبت‌نامی سال ۱۳۹۹ خواهند بود که ارز موردنیاز ایشان در همان سال خریداری شده و هزینه نیز از ایشان دریافت شده و برای بخش دیگر زائران باید هزینه‌های ارزی برابر با نرخ ارز تصویب‌شده سال‌جاری که بر اساس مصوبه هیأت دولت محاسبه و اعلام خواهد شد تامین شد و این موضوع موجب متفاوت بودن هزینه‌های اعزام حجاج در سال ۱۴۰۲ خواهد شد.»

رییس سازمان حج و زیارت پیش‌تر گفته بود:‌ اولویت نخست حج ۱۴۰۲ با کسانی است که سال ۹۹ ثبت‌نام و هزینه حج را پرداخت کرده‌اند، اما به دلیل شیوع کرونا موفق به اعزام نشده‌اند که تعداد آن‌ها حدود ۳۷ هزار نفر است، اگر این تعداد ثبت‌نام کنند به‌طور کامل اعزام می‌شوند. اولویت دوم کسانی هستند که تا انتهای اسفند سال ۸۵ ثبت‌نام کرده‌اند و اولویت سوم ودیعه‌گذارانی هستند که تا اردیبهشت ۸۶ ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته سیدصادق حسینی، کسانی که سال ۹۹ در نوبت اعزام بودند با ارز ۹ هزار تومانی ثبت‌نام خود را تکمیل کردند، طبیعتاً آن افراد هزینه کمتری باید نسبت به کسانی که امسال ثبت‌نام می‌کنند، بپردازند. با این‌حال، به دلیل این‌که معلوم نیست دولت چه نرخی را برای ارز زائران حج ۱۴۰۲ در نظر خواهد گرفت و از سوی دیگر نرخ سفر از سوی عربستان قطعی نشده است، نمی‌توان با قطعیت درباره هزینه سفر به حج تمتع نظر داد.