به گزارش پارس به نقل از شبکه ایران، چند وقتی است رفتن یا نرفتن زوج های جوان برای حج عمره در هاله ای از ابهام قرار دارد.

یک مسوول خبر می دهد سهمیه زوج های جوان بر اساس سیاست سازمان حج و زیارت در حذف سهمیه های خاص حذف شده و دیگر مسئول با تکذیب این خبر زوج های جوان را امیدوار به رفتن عمره می کند و می گوید هیچ قانونی مبنی بر حذف سهمیه زوج های جوان تدوین نشده است.
از همه این اما و اگر ها که بگذریم باید گفت رفتن و نرفتن زوج های جوان به حج عمره به دست عربستانی هاست و در حال حاضر هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند سهمیه زوج های جوان را از حج عمره سال جدید مشخص کند. شاید با سیاست های جدید عربستانی ها زوج های جوان بیشتری شانس زیارت خانه خدا را پیدا کنند و شاید هم دولت عربستان برای ایرانی ها در سال جدید ویزایی صادر نکند!

هدفمندی سهمیه ها ی حج

رییس سازمان حج و زیارت مهرماه سال گذشته بود که درجمع خبرنگاران روزنامه ایران با تاکید بر سیاست هدفمندسازی سهمیه های حج عمره ازحذف سهمیه های خاص، تاکید کرده بود: حق مردم متعلق به آنهاست و دادن و بخشیدن حقوق مردم به دیگران معنا ندارد.

مشاور سازمان حج و زیارت: سهمیه زوج های جوان حذف شد
به دنبال آن درآخرین روز اردیبهشت ماه مشاور رییس سازمان حج و زیارت از حذف سهمیه عمره زوج های جوان خبر داده بود.
مشاور رییس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با فارس گفته بود: در مصوبه شورای عالی حج مواردی احصا شده است که زوج های جوان در زمره این موارد نبودند و مبنای اعزام بر حسب زوج های جوان برداشته شده است. بنیامین شکوه فر گفته بود: در مصوبات شورای عالی حج چیزی با عنوان سهمیه عمره زوج های جوان نداریم واگر زوج های جوان دانشجو باشند می توانند در قالب عمره دانشجویی اعزام می شوند

معاون حج عمره سازمان حج و زیارت: سهمیه حج عمره پا برجاست
درست یک روز پس از این خبر پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از معاون حج عمره سازمان حج و زیارت، از بر پا بودن سهمیه عمره زوج های جوان خبر داده بود.

غلامرضا رضایی همچنین اعلام کرده بود: هیچ قانونی مبنی بر حذف سهمیه زوج های جوان تدوین نشده است.
وی همچنین گفته بود: اگر ساخت ساز و سازهای اطراف مسجدالحرام که باعث کاهش سهمیه عمره همه کشورها شده است مشکلی ایجاد نکند، در عمره آینده که پس از حج تمتع اجرایی می شود) ، از زوج های جوان (افرادی که کمتر از یک سال از تاریخ عقد آنها گذشته است) ثبت نام خواهیم کرد.
رضایی تصریح کرده بود: این سهمیه مصوبه شورای عالی حج است و تا جایی که بتوانیم اعزام زوج های جوان به عمره را ادامه خواهیم داد.

معاون سازمان حج: درباره این موضوع صحبت نمی کنم

بعد از هماهنگی با دفتر روابط عمومی سازمان حج و زیارت برای مصاحبه دراین خصوص با دفتر معاونت سازمان حج و زیارت بارها تماس گرفتیم اما بعد از ساعت ها انتظار معاونت پاسخ می دهد در این مورد بخصوص صحبت نمی کنند.

بالاخره زوج ها سهمیه حج عمره دارند یا نه؟


اما با پرس و جو های شبکه ایران از منابع آگاه مشخص شد اعلام سهمیه عمره زوج های جوان برای سال جدید به هیچ وجه امکان پذیر نیست. چراکه این نیاز به کار تخصصی دارد. این منبع آگاه می گوید: ابتدا باید سهمیه ی ایران از حج عمره سال آینده مشخص شود. سهمیه ها به طور تخصصی بررسی شود و پس از آن تعداد سهم زوج های جوان مشخص شود. هنوز ظرفیت عمره سال بعد معلوم نیست و مشخص نیست که عربستان برای سال جدید به ما ویزا خواهد داد یا نه و مشخص نیست حتی ظرفیت عمره سال جدید حتی به اندازه عمره ۹۲ باشد یا نباشد. شاید پس از مشخص شدن سهمیه سال بعد حتی سهمیه زوج های جوان بالاتر هم برود و برعکس این نیز ممکن است و شاید مجبور به کم کردن سهمیه ها شویم. بنابراین پس از مشخص شدن وضعیت عمره ما به دنبال برنامه ریزی برای سایر فعالیت های مرتبط هستیم.

کلید سهم حج عمره در دست عربستان


این منبع آگاه با تاکید براینکه اینها همه بستگی به سیاست های حج و زیارت عربستان و پس از آن سازمان حج و زیارت خودمان دارد؛ در خصوص مشخص شدن زمان سهمیه عمره زوج های جوان گفت: عمره آینده بعد از حج واجب و تقریبا در دی ماه و بهمن ماه مشخص می شود. پس بنابراین با مشخص شدن سهمیه عمره در بهمن ماه سهمیه زوج های جوان نیز مشخص خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: همه چیز دست عربستان است و امیدواریم تا در این خصوص ایران بتواند به توافقات خوبی برسد.

زوج های جوان تا بعد از حج تمتع منتظر بمانند


اما یکی دیگر از منابعی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص اظهار داشت: جمع اعضاء شورا در این خصوص تصمیم گیرنده هستند و به همین دلیل است که جواب های متفاوتی درباره سهمیه زوج های جوان برای حج گرفته اید.
وی ادامه داد: مصوبات شورا بعد از زمانی است که سهمیه ایران از حج سال آینده مشخص شد بنابراین باید تا آن زمان زوج های جوان منتظر بمانند.