به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وزارت صمت" آقای سیدرضا فاطمی امین افزود: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته ایم که خیلی امیدوار کننده است.

وی اضافه کرد: بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد در مقایسه با آبان سال گذشته بیشتر بوده است.
 
وی گفت: بحمدالله حدود ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.
 
وی در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، نیز افزود: ما نیز آن‌ها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.
 
وزیر صمت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته نیز گفت: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازار‌های کشور تاثیر می‌گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می‌یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می‌رود. اما این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
 
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.
 
وی در ادامه  گفت: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه نخست بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است. در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته‌اند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی می‌کند. بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۱/۵ میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.
 
وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد. دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یکسری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روز‌ها است که نخستین گروه خودرو‌های وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودرو‌های وارداتی را پیش بینی کرده ایم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تا دو هفته پیش شرکت‌هایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند اجرایی نمی‌شود. زیرا سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ حدود دوسال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. اما امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. در حالی که الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا وارد کنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کند‌تر می‌کند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.
 
وی گفت: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه‌های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده‌ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می‌تواند به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشور‌ها وجود داشته و بازار را تنظیم می‌کند. از یک طرف ما باید با قواعدی که می‌گذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.
 
وی افزود: شما دیدید برای یک نوع خودرو که ۱۰ هزار تا عرضه می‌شد حدود دو میلیون تقاضا می‌آمد. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم که پاسخ خیر است. این نشان می‌دهد طرف تقاضا، یک هیجانی دارد. ما آشفتگی در بازار داریم که بخشی از آن با عرضه بیشتر خودرو و بخشی دیگر با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.
 
وی در ادامه در خصوص وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو، گفت:  این برنامه تدوین شده و در حال اجراست. ما یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که دارای سه مرحله است. مرحله نخست آن تا آخر امسال است. در مرحله نخست چند اولویت داریم. یکی از آن‌ها ثبات دهی به تولید بود که اتفاق افتاد. دومین اولویت نیز تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج می‌شود. امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد. یکی دیگر از اولویت‌ها، سرمایه گذاری بود.