به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «رامیز الاکبروف» به خبرنگاران گفت: شوک‌های اقتصادی که این روز‌ها تجربه می‌کنیم، عوامل اصلی برای نیاز‌های بشردوستانه هستند.

وی با اشاره به نزدیک شدن زمستان و اینکه در برخی مناطق افغانستان دما تا منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد، خاطر نشان کرد: برای تامین مالی اقدامات مربوط به آماده‌سازی برای زمان به ۷۶۸ میلیون دلار بودجه نیاز است.

بنابر اعلام سازمان ملل، دو سوم کل جمعیت افغانستان – بیش از ۲۸ میلیون نفر – در سال آینده به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

الاکبروف ادامه داد: ۶۱۴ میلیون دلار تا پیش از پایان سال احتیاج است. برای تامین بودجه در کل سال با مشکل مواجه بوده‌ایم.

بر اساس این گزارش، با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ (۱۵ اوت ۲۰۲۱) کمک‌های مالی بین المللی به این کشور با اختلال مواجه شد.

آمریکا و دیگر کشور‌های غربی پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، کمک مالی به افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند. همچنین دولت بایدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دلار را به عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه طالبان مسدود کرد.

این درحالی است که در جریان درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، واشنگتن و متحدانش، تاکنون میلیارد‌ها دلار تحت عنوان حمایت از اوکراین، تسلیحات نظامی و کمک‌های بشردوستانه را در اختیار دولت کی‌یف قرار داده‌اند.

الاکبروف پیشتر در سالروز خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان خواستار بازگردانده شدن ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی مسدود شده این کشور در آمریکا شده بود.

دولت جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۱ میلادی در پی واقعه ساختگی ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در برج‌های دو قلوی مرکز تجاری در نیویورک به بهانه انتقام از "القاعده" به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افغانستان حمله کرد، اما در مدت ۲۱ سال اشغال این کشور نه تنها گروه تروریستی خود ساخته اش را از بین نبرد بلکه تمامی ساختار‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را چنان ویران کرد که، چون حضورش بدون هیچ دستاوردی هزینه ساز شده بود، سرانجام در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ (۱۵ ماه آگوست ۲۰۲۱) مفتضحانه مجبور به خروج از آن شد.