به گزارش ایسنا، فقدان فعالیت بدنی به معنای انجام ندادن توصیه های مرکز کنترل بیماری  (CDC)  یعنی حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط یا ۷۵ دقیقه تمرین با شدت بالا در هفته است و سبک زندگی کم تحرک به عنوان نوعی شیوه زندگی تعریف می شود که فرد میزان فعالیت بدنی منظمی را انجام ندهد.

 

متخصصان معتقد هستند که راه رفتن به میزان ۱۰ هزار قدم در روز هدفی ایده آل برای بهبود سلامت و کاهش خطرات ناشی از عدم فعالیت است و به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۶۰ تا ۸۵ درصد جمعیت جهان میزان فعالیت بدنی کافی ندارند که این امر منجر شده است نداشتن فعالیت فیزیکی به چهارمین عامل خطر مرگ و میر جهانی تبدیل شود.

افکار سنتی بر این باور بوده که داشتن یک رژیم سالم و انجام تمرینات هوازی، اثر زمان صرف شده در بی حرکتی را جبران خواهد کرد. حتی اگر شما ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید ممکن است قادر به مقابله با اثرات منفی ناشی از کمبود فعالیت در بقیه روز نباشید و به نظر می رسد راه حل این است که کمتر در حالت نشسته باشید و بیشتر فعالیت کنید و فراموش نکنید که هدف برداشتن ۱۰ هزار گام  روزانه است.

بر اساس این مطلب که توسط ساناز کبیری تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: هر گونه نشستن طولانی مدت مانند پشت میز در محل کار می‌تواند مضر باشد و بر اساس مطالعات انجام شده، عدم فعالیت فیزیکی می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص، کمک به اضطراب و افسردگی در افراد، برخی از بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و سطح کلسترول بالا از جمله مشکلاتی است که بر اثر عدم فعالیت فیزیکی به وجود می آید.

همچنین باید بدانیم افرادی که بیشتر فعال هستند کمتر احتمال دارد به اضافه وزن یا چاقی دچار شوند و بیش از حد نشستن می‌تواند باعث کاهش توده عضلانی اسکلتی شود.

در سراسر جهان تخمین زده شده است که سبک زندگی کم تحرک عامل ۶ درصد بیماری های قلبی عروقی، ۷ درصد دیابت نوع ۲، ۱۰ درصد سرطان پستان و۱۰ درصد موارد سرطان روده است و تحقیقات نشان داده که عدم فعالیت حتی بیش از سیگار، مسئول مرگ و میر سالانه خواهد بود.