به گزارش پارس نیوز، حقوق کارمندان خواسته همه کارمندان دولتی و کشوری و لشکری است. هر ساله حقوق کارمندان با درصد خاصی افزایش می یابد. حقوق کارمندان به دنبال تعیین بودجه سال آینده تغییر میکند.


 بر اساس این پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه که ۹ فروردین ماه در هیئت وزیران به تصویب رسیده و روز گذشته (۱۵ فروردین ماه) ابلاغ شده، احکام کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی از فروردین ۱۴۰۲ با اعمال افزایش سالانه صادر خواهد شد.

جدول زیر میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

0ep318654lhnjazmltv

بنا بر بند ۴ این مصوبه، رشد حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های کارکنان تابع قانون کار که در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی مشغول به کار هستند با رعایت تبصره ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع ضوابط مقرر در قانون کار خواهد بود و آن دسته از دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که نظام‌های پرداخت تمام یا برخی از مشاغل خود را به هر نحو از جمله بر مبنای طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل، تابع قانون کار قرار داده‌اند، مکلفند پس از اخذ تأییدیه مشاغل مشمول از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور بر اساس ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام‌‎های پرداخت مربوط را در چارچوب تبصره همین ماده، حداکثر تا پایان خرداد سال جاری به تصویب شورای حقوق و دستمزد برسانند.

نظام‌‎های پرداخت مشاغل پیش‌خدمت، سرایدار، نظافتجی، آبدارچی، آشپز، نامه‌رسان، نگهبان، تلفنچی، متصدی تأسیسات، راننده (در صورت استفاده از وسیله نقلیه دولتی) و متصدی چاپ و تکثیر برای اخذ تأیییدیه آن شورا توسط سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد خواهد شد.

همچنین بنا بر بند ۶ تصویب‌نامه هیات وزیران پس از اعمال افزایش‌های موضوع بندهای ۱ تا ۵ همین تصویب‌نامه، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، با اعمال امتیازات جزء (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری (مصوب ۰۸/۰۸/۱۴۰۱) نباید از مبلغ ۷۹ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۰۰ ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی افراد موصوف به رقم مذکور، مابه التفاوت آن تا مبلغ مذکور با عنوان «تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲» در احکام درج می‌شود.

این میزان ثابت نبوده و با هر گونه تغییر در حکم کارگزینی مشمولین، مجدداً محاسبه می‌شود./ایسنا

مخالفت مجلس با پلکانی‌ شدن افزایش حقوق در سال آینده / رقم حقوق نهایی کارمندان بلاخره چند ؟

 نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 14 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با پیشنهاد بازگشت به اصل جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده واحده این لایحه مخالفت کردند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در جزء مذکور حداقل حقوق دریافتی کارکنان در سال 1402، هفت میلیون و 920 هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ حال در پیشنهاد مذکور مبنی بر بازگشت این جزء به لایحه اصل دولت این رقم به مبلغ 7 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده واحده لایحه  دولت آمده است؛ ‌ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط بیست درصد (20%) براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، ازهفتاد میلیون(70,000,000) ریال کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری،‌ تفاوت‌ تطبیق موضوع جزء (1) ‌بند «الف» تبصره (12) قانون بودجه سال 1397 و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (12) قانون بودجه سال 1398 در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

همچنین در مصوبه کمیسیون تلفیق نیز ذکر شده است که ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر به میزان بیست درصد (20%) نسبت به سال 1401 افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال 1402 حقوق بگیران معادل (1/2) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال 1401 موضوع جزء(1) بند(الف) تبصره(12) قانون بودجه سال 1401 با اعمال امتیازات جزء(1) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود. حکم این جزء شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد./ اکوایران

افزایش 30 درصدی حقوق کارمندان | مبلغ واریز مرحله دوم عیدی کارمندان تعیین شد 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: پیشنهاد بنده آن است که حقوق شاغلان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری برای سال آینده ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

برای افزایش حقوق کارمندان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان هستیم، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش  حقوق کارمندان لحاظ شده است. همچنان مدل دقیق این افزایش حقوق کارمندان مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.جدید ترین خبرها درباره حقوق کارمندان را در با ما دنبال کنید.

علی بابایی کارنامی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه کارمندان از ۸۴ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان در سال آینده، اظهار داشت: پیشنهاد دولت این بود که سقف معافیت مالیاتی سالانه ۸۴ میلیون تومان و ماهانه هفت میلیون تومان باشد که با مصوبه مجلس این اعداد افزایش یافت./ 100 آنلاین

کدام کارمندان از مالیات معاف شدند ؟

در جلسه علنی نوبت صبح امروز  سه شنبه 9 اسفند نمایندگان با اصلاح جزء 1 بند (و) تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه با 152 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در جریان اصلاح این جزء علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در پیشنهادی عنوان کرد که با توجه به شرایط کشور، گرانی و تورم، سقف معافیت مالیات بر حقوق و مزایا باید افزایش یابد، آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق آمده معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این میزان باید به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بنابر موافقت نمایندگان با اصلاح صورت گرفته معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

براساس جزء 1 بند (و) تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛  سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی 1394/4/31در سال 1402 مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال تعیین می‌شود.

تصمیم جدید معاون رئیسی درباره افزایش حقوق‌ کارمندان

میثم لطیفی امروز چهارم اسفندماه در مراسم اختتامیه گردهمایی مدیران کل، ذیحسابان و معاونین توسعه مدیریت و منابع ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور در کرمان اظهار کرد: سبک های متعددی در مدیریت داریم و سبک مدیریتی ایرانی، سبک پهلوانی است.

وی افزود: این سبک مدیریت، مبتنی بر الفت است و نه تقابل و تبانی. مبتنی بر دوستی و برادری بوده و کار گروهی می کند. دنبال نشاط واقعی است و این سبک مدیریتیِ حاج قاسم و مکتب او بود که باید این سبک مدیریتی در کشور حاکم شود و نیازمند خوانشی نو از سبک مدیریتی هستیم که برآمده از فضای ورزشی خودمان( سبک پهلوانی) است.

لطیفی تصریح کرد: ورزش ما نیز جهاد است و وزیر ما تحریم می شود به خاطر اینکه دشمن شناسی دارد و وسط میدان است.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در سازمان امور اداری و استخدامی کاری را انجام می دهیم که معتقدم خیلی دیر شده اما به نظر بنده باید واحد تجربه نگاری مدیران جمهوری اسلامی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما سبک مدیریت خود را داریم، باید این را مستند و به نسل جوان منتقل کنیم و این التزام بین ورزش و جوانان در حوزه شما، مسئولیتتان را دو برابر می کند شما با جوان پرنشاط و مطالبه گر مواجه هستید و باید این قوت ها را نشان بدهیم.

لطیفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چهار هدف عدالت، بهره وری، مردم محوری و خانواده محوری را در دولت سیزدهم دنبال می کنیم، افزود: بهره وری در ورزش خیلی اهمیت دارد و هرچه در این حوزه هزینه شود چندین برابر در درمان کاهش هزینه خواهیم داشت.

حقوق بازنشستگان

وی تصریح کرد: ورزش یک امر به شدت مردم پایه است. ضمن اینکه باید برای ورزش خانوادگی زمینه را فراهم کنیم و در ورزش کارکنان فکر اساسی باید بشود. این مسئله هزینه نیست بلکه عین سرمایه گذاری است و باید فضاهای ورزشی برای کارکنان راه اندازی شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در ادامه با اشاره به موضوع حقوق و دستمزد عنوان کرد: یکی از وزارتخانه هایی که باید حمایت ویژه ای از آن صورت بگیرد، ورازت ورزش و جوانان و همچنین وزارت کشور است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که بعد از نهایی شدن و تصویب در دولت، از ابتدای آذرماه اعمال خواهد شد و در حوزه رفاهیات باید اقداماتی صورت بگیرد.

وی افزود: در بحث افزایش حقوق ها، الگوی درصدی فاصله ها را بیشتر می کند و من معتقدم باید به سمت عدد ثابت برویم؛ می توانیم به همه کارکنان دولت یک عدد ثابت را اضافه کنیم و حقوق همه به میزان یک عدد ثابت افزایش یابد و این بسته به تصمیم مجلس است و باید در این زمینه کمک کنند تا رقم بخورد./ ایسنا

چه کسانی سال آینده معاف از مالیات می شوند ؟ / حقوق کارمندان از این رقم کمتر نمی‌شود

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، روز گذشته تکلیف حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را مشخص کرد، بر این اساس ۲۰ درصد افزایش حقوق پیشنهادی دولت تغییری نکرد اما در این مرحله مجلس سقف و کف دریافتی‌ها و برخی تبصره‌های آن را تغییر داد.

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که رئیس جمهور ۲۱ دی ماه به صورت رسمی به مجلس تقدیم کرد، آمده بود که «ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط ۲۰ درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد از ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.» دولت همچنین به حق عائله مندی و اولاد به ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد اضافه کرده بود.​

اما روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بررسی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس آنچه اعضای این کمیسیون اعلام کردند، تغییری در ۲۰ درصد افزایش حقوق پیشنهادی دولت ایجاد نشد اما برخی تبصره‌های آن مانند کف و سقف حقوق، مالیات بر حقوق، مزایا و ... دستخوش تغییراتی شد.

رحیم زارع ، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی- در این باره گفت: سقف خالص پرداختی از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال آینده به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۵۵ میلیون تومان است پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

پول

وی افزود: وی درباره سقف معافیت مالیاتی در سال آینده گفت: تا سقف مبلغ هفت میلیون تومان ماهانه و سالانه ۸۴ میلیون تومان معاف از مالیات است.

۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان حداقل حقوق در سال آینده / چه کسانی حقوق 55 میلیونی می گیرند ؟

رحیم زارع در نشست خبری در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: به منظور تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود نسبت به ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حقوق و دستمزد در سال آینده اظهار کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق کلیه گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد و حقوق کلیه بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند؛ این همان پیشنهاد دولت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توضیح داد: حداقل حکم کارگزینی در سال ۱۴۰۲ حقوق‌بگیران ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق‌بگیران سال ۱۴۰۱ است یعنی حداقل حقوق در سال آینده هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان است.

مستمری مددجویان کمیته امداد بهزیستی ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

زارع اضافه کرد: کمیسیون تصویب کرد که مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و سایر حمایت‌های متناسب با آنها به میزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند این میزان در لایحه دولت ۲۰ درصد بود.

A3ix7zm80GJS

زارع درباره مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: در اجرای ماده ۴۹ قانون خدمات وظیفه عمومی حداقل حقوق دریافتی سربازان وظیفه مجرد در مناطق غیرعملیاتی ۶۰ درصد پایور افزایش پیدا می‌کند یعنی حداقل حقوق چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود حداقل حقوق سربازان وظیفه مجرد در مناطق عملیاتی نیز ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور اضافه می‌شود که یعنی شش میلیون تومان می‌شود. حداقل حقوق دریافتی سربازان وظیفه متاهل نیز ۹۰ درصد حقوق پایور یعنی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق آنها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که از جایی حقوق نمی‌گیرند ماهانه کمک‌ معیشتی به میزان شش میلیون تومان برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و پنج میلیون تومان برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر و معلولان شدید و خیلی شدید پرداخت کنند.

سقف خالص پرداختی در سال آینده به کارکنان لشگری و کشوری ۵۵ میلیون تومان است

زارع اظهار کرد: سقف خالص پرداختی از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال آینده به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۵۵ میلیون تومان است پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت به ازای هر سال خدمت حداقل تا ۳۰ سال تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان است؛ همچنین کلیه دستگاه‌ها مکلفند تا پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک سند (فیش) به صورت ماهانه درج کنند داشتن هرگونه سند دیگر با هر عنوان خلاف قانون تلقی می‌شود.

سقف معافیت مالیاتی ماهانه ۷ میلیون تومان است

وی درباره سقف معافیت مالیاتی در سال آینده گفت: در سال ۱۴۰۲ سقف مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی) مقرری یا مزد و یا هر عنوان دیگری به صورت نقدی و غیرنقدی از یک یا چند منبع در بخش دولتی و یا غیردولتی تحصیل می‌کنند مشخص شد که براساس آن تا سقف مبلغ هفت میلیون تومان ماهانه و سالانه ۸۴ میلیون تومان معاف از مالیات است نسبت به مازاد هفت میلیون تومان تا سقف ۱۴ میلیون تومان مشمول پرداخت مالیات ۱۰ درصد می‌شود یعنی اگر درآمد سالانه بیشتر از ۸۴ تا سقف ۱۶۸ میلیون تومان سالانه باشد باید مالیات ۱۰ درصدی پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: نسبت به مازاد مجموع درآمد سالانه ۱۶۸ میلیون تومان تا ۲۷۶ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۵ درصد می‌شود یعنی اگر کسی ماهانه درآمدی بین ۱۴ میلیون تا ۲۳ میلیون تومان داشته باشد ۱۵ درصد مالیات پرداخت می‌کند. همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص نسبت به مازاد ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۰۸ میلیون تومان ۲۰ درصد تعیین شد یعنی اگر کسی حقوق دریافتی بین ۲۳ میلیون تا سقف ۳۴ میلیون تومان ماهیانه دریافت کند ۲۰ درصد مالیات می‌دهد و مجموع درآمد بیش از ۴۰۸ میلیون تومان سالانه مشمول مالیات ۳۰ درصد می‌شود یعنی دریافتی بیش از ۳۴ میلیون تومان ماهانه به مالیات ۳۰ درصدی باید پرداخت کند.

وی مجددا در جمع‌بندی مالیاتی اظهار کرد: تا هفت میلیون تومان معاف از مالیات بین هفت تا ۱۴ میلیون تومان مالیات ۱۰ درصد، بین ۱۴ تا ۲۳ میلیون تومان ۱۵ درصد، بین ۲۳ تا ۳۴ میلیون ۲۰ درصد و بالاتر از ۳۴ میلیون تومان مالیات ۳۰ درصد باید پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ادامه داد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که دولت در سال آینده نسبت به اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداخت‌های مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب و حق مسکن به گونه‌ای عمل کند که موارد مذکور به صورت عادلانه شامل کارکنان دستگاه‌های اجرایی شود. همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع پنج قانون مدیریت خدمات کشوری که به موجب مصوبات قانونی مراجع ذیصلاح و یا به هر نحوی از انحا از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده‌اند (به جز نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی) مکلفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نظام‌های پرداخت خود را به شورای حقوق و دستمزد برسانند.

زارع در پایان گفت: کمیسیون تلفیق در حال بررسی تبصره ۱۴ در بخش درآمدی مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است./ ایسنا

افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مشخص شد

 سیدصولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - درباره میزان افزایش حقوق  در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: حقوق کارمندان دولت به طور میانگین با ۲۵ درصد افزایش حقوق همراه خواهد بود. در خصوص افزایش حقوق کارگران هنوز تصمیمی گرفته نشده است چرا که این تصمیم باید به صورت سه جانبه از سوی نمایندگان دولت، نمایندگانِ کارفرمایان و نمایندگان کارگران اتخاذ شود. اکنون میزان افزایش حقوق کارگران در حال کارشناسی است. امیدواریم که به یک افزایش حقوق مطلوبی برسند.

او در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان بیان کرد: در جلسه اخیر دولت، میزان عیدی شاغلین و بازنشستگان مشخص شد، میزان عیدی کارگران نیز تقریبا معادل دو حکم حقوقی آنان است که ان‌شاءلله پرداخت می‌شود. امیدوارم که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با وجود مشکلات در موعد مقرر پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پس از بازدید از بخش‌های مختلف رویداد رسانه‌ایِ "چه سفرها کرده‌ایم" که به مناسبت دهه فجر و برای تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در حال برگزاری است، سخن می‌گفت، اظهار کرد: بیش از یکسال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دهه فجر همانند شب قدری است برای بررسی خدمات دولت‌ها. 

ucoOwkuHOreL

مرتضوی ادامه داد: دولت آقای رئیسی اقدامات و خدمات متنوعی در بخش‌های مختلف انجام داده است. در ابتدا گزینه‌های روی میز دشمنان را زیر میز برد. امروز استکبار جهانی هیچ گزینه‌ای به جز گزینه مذاکره و تسلیم در مقابل اراده ملت ایران را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دورانِ سیاستِ اخم و لبخند گذشت، تاکید کرد: این دولت نه با لبخند بیگانگان خرسند می‌شود و نه با اخم آن‌ها زانوی غم بغل می‌گیرد. دولت، دولتِ اراده، امام و ولایت است. این دولت محضر پشتیبانی ملت بزرگ ایران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این دولت تمام توان خود را در طبق اخلاص گذاشته تا مشکلات مردم عزیز ایران را کاهش دهد. دولت شعار یک میلیون وعده فرصت شغلی داد که بحمدالله محقق شده و حتی امروز از مرز ایجاد یک میلیون فرصت شغلی گذشته‌ایم که این امر قابل راستی آزمایی است‌.

مرتضوی با اشاره به میزان تولید سرم و مشکلات ناشی از کمبود دارو در کشور تاکید کرد: تولید سرم شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین(تیپیکو) از ظرفیت سه میلیون واحد به ۹ میلیون واحد افزایش پیدا کرده و این ظرفیت تا پایان سال به ۱۰ میلیون واحد افزایش پیدا می‌کند. در مهر و آبان با کمبود داروهای آنتی بیوتیک مواجه شدیم که با دستور رئیس جمهور دولت برای برطرف کردن این مشکل در شرکت‌های داروسازی بسیج شد.

وی با بیان اینکه صادرات کشور افزایش چشم گیری پیدا کرده است، تصریح کرد: نرخ صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده و تراز تجاری ما با احتساب صادرات نفت مثبت شده است نرخ رشد اقتصادی ما که در طول دهه ۹۰ همواره کاهشی بود، در طول یکسال گذشته افزایش پیدا کرده است و امیدواریم که تا پایان سال به نرخ رشد چهار درصدی برسیم.

همچنین نرخ امید به زندگی در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران از ۵۴ سال(پیش از انقلاب) به ۷۸ سال افزایش پیدا کرده است. موارد مطرح شده بخش کمی از دستاوردهای نظام و این دولت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این دولت در سیاست خارجی سیاست عزت حکمت و مصلحت را در دستور کار خود قرار داده است و با قدرت پیش می‌رود.

مرتضوی ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله‌های اخیر در کشورهای دوست و برادر ترکیه و سوریه، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده، مقاوم سازی است. در گذشته اگر یک زلزله بیش از ۶ ریشتر در کشور ما صورت می‌گرفت، میزان تلفات و مجروحان به شدت رو به گسترش بود، در زلزله قصر شیرین به رغم شدت زلزله، میزان تخریب محدود و تلفات پایین بود. 

وی اظهار کرد: امیدوارم که دولت و تمامی خادمین به ملت در دولت سیزدهم بتوانیم فراز و نشیبی که در حوزه اقتصادی وجود دارد از جمله تورم را با مدد الهی و همت بزرگ ملت ایران سامان بدهیم. / ایسنا

تغییر رقم حقوق کارمندان در مجلس | افزایش بیش از 25 در صدی حقوق در سال 1402 

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به پیش‌بینی های صورت گرفته برای افزایش میزان حقوق در مجلس شورای اسلامی گفت: این اتفاق ممکن است رخ بدهد اما در هر حال باید از ابتدا اعداد و ارقام دقیق پیش‌بینی می‌شد تا بعدا بهانه از بین رفتن توازن بودجه مطرح نشود.

هادی حق‌شناس با اشاره به نرخ تورم در اقتصاد ایران گفت: به طور قطع و یقین میزان افزایش دستمزد در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۲ نمی‌تواند منجر به تقویت سبد معیشت و بنیه مالی کارمندان شود.

حق‌شناس اظهار کرد: پاسخ به این مساله بسیار ساده است اما استدلال‌های مختلفی می‌توان برای این قضیه مطرح کرد.

وی توضیح داد: میانگین افزایش حقوق در نظر گرفته شده برابر با ۲۰ درصد خواهد بود اما در عین حال در شرایط فعلی با تورم ۴۵ درصدی مواجه هستیم و به احتمال زیاد در دو ماه باقی‌مانده از سال ۱۴۰۱ این روند ادامه خواهد یافت.

tHJLMT76yeA6

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: باید توجه داشت در دی‌ماه امسال هم تورم نقطه به نقطه، هم تورم ماهانه و نیز میانگین تورم به ۴۶.۳ درصد رسیده است و طبیعی است که تا پایان سال روند فعلی تورم ادامه یابد .

حق‌شناس ادامه داد: تورم بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات طی یک‌سال بوده و اکنون تورم حدود ۴۵ درصد است؛ پس چگونه افزایش حقوق‌ها را به طور میانگین ۲۰ درصد در نظر گرفته‌اند؟

وی عنوان کرد: مفهوم این اقدام را می‌توان این‌گونه دانست که حداقل به میزان ۲۵درصد حقوق کارکنان دولت باید افزایش یابد تا وضعیت سال آینده شبیه سال‌جاری شود؛ در حالی‌که در سال‌جاری هم وضعیت کارکنان دولت مطلوب نبوده و بخشی از ۳۰درصد از جمعیت که اکنون زیر خط فقر هستند را کارکنان دولت، ‌کارگران و بازنشستگان تشکیل می‌دهند./ خبر آنلاین

فرمول جدید افزایش حقوق کارمندان اعلام شد / حق اولاد کارمندان 6 برابر می‌شود

میثم لطیفی- رئیس سازمان اداری و استخدامی- در برنامه تلویزیونی صف اول اعلام کرد: «سال گذشته رقم حق اولاد و عائله‌مندی کارمندان به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما سال آینده حق اولاد و عائله‌مندی عدد خوبی خواهد بود و فکر می‌کنم ۶۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.»

لطفی همچنین گفت: «بخشی از این مدل  با مالیات اعمال می‌شود و برای بخش دیگر هم الگویی دادیم که عدد ثابتی تحت عنوان ترمیم حقوق در احکام کارگزینی همکاران اضافه شود. مثلا کسی که 5 میلیون می‌گیرد، وقتی 6 میلیون می‌شود، درصدش خیلی بیشتر از کسی است که 30 میلیون تومان می‌گیرد و حالا می‌شود 31 میلیون تومان. اعتقاد بنده این است که الگوی درصدی الگویی است که شکاف‌ها را بیشتر خواهد کرد، لذا پیشنهاد ما حتی در لایحه هم این بود که ما بایستی به سمتی برویم که یک عدد ثابت را به حکم کارگزینی همه کارکنان اضافه کنیم، اما در الگوی درصدی وقتی می‌گوییم، 20، 25 و 30 درصد برای کسی که 6 میلیون تومان می‌گیرد، می‌شود یک عددی مثلا 7200 و برای کسی که 30 میلیون تومان می‌گیرد، می‌شود 6 میلیون تومان که خیلی بیشتر از نفر قبلی است و شاید اندازه کل حقوق او باشد، لذا ما دنبال این بودیم که الگو را پیگیری کنیم و احساس می‌کنیم اگر می‌خواهیم عدالت ایجاد شود، بایستی از این مسیر برویم.»

رئیس سازمان اداری و استخدامی همچنین درباره تدوین یک قانون جامع در خصوص نظام پرداخت حقوق گفت: «آخرین قانونی که در این زمینه داریم، قانون خدمات کشوری بوده که مصوب سال 1389 است؛ البته ​ ما هنوز قانون نظام هماهنگ سال 70 و ​قانون استخدام کشوری سال 1345 را هنوز برای برخی از همکارانمان اجرا می‌کنیم، ​ لذا پیشنهادمان این بوده است که کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم یک قانون جامع تدوین شود که آن قانون، ​ مبنا قرار گیرد.»

کارمندان دولت پولدار شدند | پایه حقوق کارمندان از 1402 دو برابر می شود ؟

مه شو نوشت ؛ اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را ۷ میلیون تومان در نظر گرفته است. این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود ۵ میلیون تومان بوده است.

در سال ۱۴۰۱ ابتدا متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصدی در بودجه گنجانده شد، اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد ۱۰ درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

لازم به ذکر است بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با ابراز اینکه "در بودجه ۱۴۰۲ شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان هستیم"، گفته بود: سه سناریو برای مدل‌های مختلف این افزایش لحاظ شده است، همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

g1AbMcDJ0JEb

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت لایحه بودجه سال 1402 گفت: بودجه سال آینده طی هفته‌های اخیر در دولت بررسی شده است و به نظر می‌رسد در هفته جاری به مجلس ارائه خواهد شد. سخنگوی دولت نیز این موضوع را اعلام کرده است. به احتمال زیاد فردا بودجه به مجلس ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دوره بررسی بودجه دو مرحله‌ای خواهد شد و ابتدا احکام مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: پس از این مرحله جداول بودجه نیز در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در مورد تعیین متوسط افزایش 20 درصدی حقوق و مشخص نبودن مدل قطعی آن گفت: در شرایط تورمی کارمندان گله‌مند هستند چرا که با توجه به قوانین مادر باید براساس تورم حقوق‌ها را افزایش دهیم. با این وجود طی سال‌های اخیر این موضوع که افزایش حقوق خود باعث افزایش پایه پولی و دامن‌زدن به تورم می‌شود، مطرح شد.

براین اساس گفته می‌شود که ضرر افزایش حقوق براساس تورم بیش از سود آن است. از سوی دیگر توان‌مندی دولت‌ها در تحقق منابع و وجود کسری بودجه سبب شده بود که دولت در افزایش حقوق و دستمزد با مشکلاتی مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد افزایش حقوق در طول سال بودیم، گفت: در ابتدای سال افزایش حقوق 10 درصدی تعیین شد و در طول سال برای حوزه‌های تامین اجتماعی شاهد افزایش حقوق 57 درصدی در ابتدای سال بودیم. در خصوص بازنشستگان 37 درصد افزایش حقوق را شاهد بودیم.

آخرین خبر درباره افزایش حقوق کارمندان / نگرانی ها ادامه دارد !

حسن لطفی  در تشریح جلسه امروز دوشنبه (۱۰ بهمن) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع اصلی جلسه امروز کمیسیون بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در رابطه با افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت بود.

وی در رابطه با پیشنهادی در رابطه با افزایش حقوق سربازان متاهل و مجرد تصریح کرد: این موضوع نیز در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مطرح شد که دولت مخالف با این موضوع بود.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما نظر کمیسیون اجتماعی در خصوص افزایش حقوق سربازان این است که حقوق سربازان افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مهمانان حاضر در جلسه امروز این کمیسیون گفت: نمایندگان از سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، سازمان های بازنشستگی،  وزارت کشور و سازمان بهزیستی در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی حضور داشتند./ ایسنا

 میزان دقیق افزایش حقوق کارمندان در  سال آینده

 سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشست پرسش و پاسخ با خبرنگاران در خصوص میزان افزایش دستمزد کارکنان دولت در سال آینده  توضیح داد: برای دولت‌ها به لحاظ نمایش اجتماعی خیلی ساده است که حقوق‌ها را افزایش دهند و منابع این کار را از جیب مردم با ایجاد تورم بردارند تا یک رضایت‌مندی کوتاه مدت ایجاد کنند.

وی ادامه داد: این دولت تلاش کرد به میزان افزایش درآمد دولت، افزایش حقوق برای کارکنان دولت در نظر بگیرد.

وی با یادآوری اینکه میانگین افزایش حقوق در بودجه سال آینده ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: پس از تصویب این قانون و با توجه به اجرای پلکانی آن، حقوق کارکنان دولت بین ۱۵ تا ۲۵ درصد رشد خواهد داشت.

احسان خاندوزی

افزایش 30 درصدی حقوق کارمندان برای سال آینده

سرمدی واله عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح کرد: سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی حقوق مطرح شد و مجلس هم آن را پذیرفت شرطی مطرح بود. آن شرط این بود که اگر قرار است حقوق ۱۰ درصد افزایش یابد تورم نیز باید کنترل شود و قیمت‌ها با توجه به حذف ارز ترجیحی بر مبنای شهریور سال ۱۴۰۰ باقی بماند.وی افزود که این شرط باعث شد نمایندگان با افزایش ۱۰ درصدی حقوق موافقت کند. اما شاهد بودیم که به علت افزایش تورم و غیرقابل پیش‌بینی بودن بسیاری از مسائل اصلاحیه آمد و مجدداً حقوق را افزایش دادیم. 

واله گفت : با توجه به پیشینه‌ای که از سال گذشته داریم و شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان کفایت نمی‌کند و باید تجدید نظری روی این تصمیم انجام شود. حقوق کارمندان باید افزایش بیشتر از ۲۰ درصدی داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: هرچند نمی‌توانیم بر مبنای تورم ۴۰ درصدی حقوق کارمندان را افزایش دهیم و این درحالی است که هرسال باید میزان افزایش حقوق بر اساس میزان تورم باشد. بنابراین ۲۰ درصد افزایش به هیچ وجه نمی‌تواند حتی نیمی از تورم سال ۱۴۰۱ را نیز جبران کند.

کیومرث+سرمدی+واله

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نظر شما و تعدادی دیگر از نمایندگان مبنی بر مخالفت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، آیا کمیسیون تلفیق می‌تواند این میزان را افزایش دهد؟گفت: نخست حقوق کارکنان دولت است که به نظرم باید بیشتر از ۲۰ درصد باشد و بحث دیگر میزان افزایش حقوق کارگران است که شورای عالی کار و دستمزد باید برای میزان آن تصمیم بگیرند. سرمدی واله تاکید کرد: ما برای حقوق کارگران نیز ما همین نظر را داریم. دولت باید طوری افزایش حقوق دهد که بخش عمده هزینه‌های کارگران و کارگران تامین شود و قدرت خرید آن‌ها افزایش پیدا کند. سال ۱۴۰۱ با گرانی و تورم زیادی روبرو شدیم که باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم شد و در سال آتی باید حقوق طوری بالا برود که دست کم مقداری از تورم را پوشش دهد.این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با توجه به میزان تورم و قیمت دلاری که در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است، هرچند قطعی نیست، ۳۰ درصد باید به صورت حداقل به حقوق کارمندان و کارگران اضافه شود.

خبر خوش در راه است / افزایش کف حقوق کارمندان برای سال آینده

  جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون تلفیق بودجه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مهمترین کاری که مجلس باید در بررسی لایحه بودجه سال آینده مدنظر داشته باشد، این است که بودجه را طوری تنظیم کنیم که با کسری بودجه مواجه نشویم.

وی ادامه داد: زمانی که کسری بودجه داشته باشیم، تورم هم افزایش می‌یابد و دولت مجبور است اقداماتی انجام دهد تا کسری بودجه را به حداقل برساند که آن اقدامات حتماً روی معیشت مردم تأثیر منفی می‌گذارد. پس اگر ما دنبال حمایت معیشتی از مردم هستیم، باید بودجه‌ای واقعی تصویب کنیم تا سال بعد کسری بودجه نداشته باشیم.

رشیدی کوچی با اشاره به اینکه طبق لایحه بودجه حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۷ میلیون تومان خواهد بود، گفت: اگر افزایش حقوق کارمندان بی‌رویه باشد، حتماً منجر به تورم می‌شود. با وجود این، تعیین ۷ میلیون تومان برای کف حقوق کارمندان با نرخ تورم کشور مغایرت دارد و احتمال دارد که مجلس منابعی را در نظر گیرد و کف حقوق کارمندان را افزایش دهد.

حقوق‌ تا ۷ میلیون از مالیات معاف شد

براساس بند «و» تبصره ۱۲ حقوق و دستمزد لایحه بودجه سال آینده، در سال ۱۴۰۲ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی از یک یا چند منبع در بخش دولتی یا غیر دولتی تحصیل می‌کند که از کارفرمای اصلی یا غیر اصلی به شرح زیر است:

62055999

۱_ سقف مالیاتی سالانه موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۲ معادل ۸۴ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

۱_ نسبت به مازاد ۸۴ میلیون تومان تا ۱۶۸ میلیون تومان، ۱۰ درصد

۲_ نسبت به مازاد ۱۶۸ میلیون تومان تا ۲۷۶ میلیون تومان، ۱۵ درصد

۳_ نسبت به مازاد ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۸۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد

۴_ نسبت به مازاد ۴۸۰ میلیون تومان به بالا ۳۰ درصد

موارد استثنا در مالیات پلکانی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌شود.

همچنین براساس بند «ز» این تبصره میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوعات ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۴۷۵ میلیون تومان تعیین شده است.

حداقل و حداکثر حقوق 1402

سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: در بودجه سال آینده شاهد کاهش هفت واحد درصدی نرخ مالیات، تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی خواهیم بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح برخی ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کل کشور، حداقل حقوق کارکنان دولت و معافیت مالیاتی آنان را در این لایحه ۷ میلیون تومان، متوسط افزایش حقوق را ۲۰ درصد به صورت پلکانی و رقم درنظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی کمک دولت به صندوق تثبیت بازار سرمایه را ۱۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده اعلام کرد که برای کسانی که از بیمه سهام استفاده می کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

حقوق

وی همچنین گفت که در لایحه بودجه پیش بینی شده که شرکت های دولتی در سال آینده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشند.

۲۰ درصدی ضریب حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۲

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی شاغلین و بازنشستگان را در نظر گرفته است. البته منابع این رشد در بودجه دیده شده تا با کسری بودجه، فشار‌های تورمی از این ناحیه به مردم وارد نشود؛ بر این اساس حداقل حکم حقوق کارکنان به میزان ۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و حقوق تا سقف ۷ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هفته گذشته تقدیم مجلس شد. با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر تقدیم ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه بر لایحه بودجه، دولت ناچار به ارسال لایحه بودجه به صورت دو مرحله‌ای شد. در مرحله اول هفته گذشته کلیات لایحه به مجلس تقدیم شد .

بودجه

اطلاعات رسیده از کلیات لایحه بودجه نشان می‌دهد دولت برای حمایت از معیشت مردم در سال آینده برنامه‌هایی جدی در نظر گرفته است.

۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای سال آینده

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ علاوه بر تأمین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، دولت در جهت حمایت از سفره مردم، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم برای یارانه نان در نظر گرفته است؛ از سوی دیگر با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی از چهار درصد به یک درصد، گام دیگری برای حمایت از معیشت مردم برداشته شده است.

۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو

دولت برای تنظیم بازار خودرو به عنوان یکی از درخواست‌های امروز مردم، پیش‌بینی واردات دو میلیارد دلار، خودروی خارجی کرده که در صورت موافقت مجلس و با توجه به رشد تولید داخل شاهد تنظیم و متعادل شدن قیمت‌ها در این بازار باشیم.

۷ میلیون تومان؛ حداقل حقوق کارمندان

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی شاغلین و بازنشستگان را در نظر گرفته است. البته منابع این رشد در بودجه دیده شده تا با کسری بودجه، فشار‌های تورمی از این ناحیه به مردم وارد نشود؛ بر این اساس حداقل حکم حقوق کارکنان به میزان ۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و حقوق تا سقف ۷ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد بود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت./منبع: ایرنا

حقوق

میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ 

براساس بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت و کارگران مشمول قانون کار ۲۰ درصد اعلام شد.

مشرق نوشت در بخش اعتبارات هزینه‌ای پیوست دوم بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ آمده است؛

۱- هر گونه استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص صرفاً با اخذ تأییدیه سازمان منوط به طی فرایند بند (ج) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تأمین بار مالی قبل از صدور مجوز استخدامی مجاز است.

۲- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص:

الف- افزایش ضریب ریالی حقوق را علی‌الحساب به طور متوسط بیست (۲۰) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۱ لحاظ نمایند. رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی‌الحساب به طر متوسط بیست (۲۰) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می‌گردد. رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

ب- سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال ۱۴۰۲ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) پیش‌بینی نمایند.

حقوق

ج- مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

د- اعتبار مأموریت (داخلی و خارجی) کارکنان را حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد سرانه اعتبار سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) پیش‌بینی نمایند.

هـ- اعتبار سرانه کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان، حداکثر معادل اعتبار سرانه سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) و پاداش یک ماهه معادل یک ماه حقوق و مزایای کارکنان را در سقف اعتبارات پیش‌بینی نمایند.

و- تمامی مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی مستلزم ذکر یا تصریح نام مانند شرکت‌های تابعه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه سایر وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، صدا و سیما و سایر شرکت‌هایی که به نحوی دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند موظفند اعتبار حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان خود را در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ مطابق افزایش مندرج در جزء (الف) بند (۲)، و با رعایت بخشنامه‌های شورای حقوق و دستمزد و مقررات تعیین شده در بودجه سال پیش‌بینی نمایند.

ز- مبنای محاسبه هزینه‌های کارکنان برای بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ صرفاً بر اساس آمار مندرج در «سامانه پاکنا (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری)» و «سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم» از مجموعه سامانه‌های کارمند ایران (سامانه کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور) می‌باشد.

ح- هر گونه پیش‌بینی اعتبار برای بندهای ب و هـ منوط به استقرار سامانه حسابداری قیمت تمام شده در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

۳- پیش‌بینی اعتبار برای اجرای تصویبنامه، بخشنامه، دستورالعمل‌ها، تغییر تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، هر گونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی و مصوبات هیأت امنا صرفاً با رعایت مفاد بندهای (ث) و (ج) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور و در صورت تأیید مکتوب سازمان مجاز است.

حقوق

۴- در دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص، پیش‌بینی سرانه اعتبار برای قرارداد با اشخاص حقیقی برای انجام کار معین (مشخص) دارای شناسه از سازمان اداری و استخدامی، با رعایت قوانین و مقررات، حداکثر در سقف تعداد سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱)، با لحاظ افزایش حقوق و مزایای کارکنان مندرج در جزء (الف) بند (۲) فوق‌الذکر و با رعایت بند (ب) ماده (۲۸) قانون برنامه ششم در سال ۱۴۰۲ مجز می‌باشد.

۵- اعتبار مربوط به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، حداکثر در حد پیش‌بینی عملکرد ۱۴۰۱ (بر اساس موافقتنامه متبادله سال ۱۴۰۱) و با لحاظ مفاد جزء (الف) بند (۲) فوق‌الذکر در خصوص نیروهای شرکتی پیش‌بینی گردد.

۶- دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن ارائه آمار بازنشستگان سال ۱۴۰۲، اعتبارات مانده مرخصی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان واحدهای ستادی و واحدهای تابعه را از محل صرفه‌جویی در اعتبارات و یا واگذاری و فروش اموال، پیش‌بینی و به سازمان پیشنهاد نمایند.

میزان افزایش حقوق کارکنان 1401

لازم به ذکر است، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد بوده است.