به گزارش خبرنگار مهر، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه خاندان آل الله، اظهار داشت: در ایام هفته دولت هستیم، این هفته مزین به نام دو شهید بزرگ مرحوم شهید رجایی و مرحوم شهید باهنر است. هفته دولت را به خادمان ملت تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره این دو عزیز بزرگوار را گرامی می‌دارم.

وی همچنین ضمن تبریک روز خبرنگار، عنوان کرد: اجازه می‌خواهم از همه تلاش‌ها، خدمات و مجاهدت‌های اصحاب رسانه و همه کسانی که به نحوی رسالت اطلاع رسانی دارند، تشکر کنم.

مرتضوی بیان کرد: راهبرد دولت با رسانه، راهبرد ارتباط مطلوب و حداکثری است و دولت خود را در مواجهه با خبرنگاران و مردم پاسخگو می‌داند و به حمدالله دولت بر این عهد هم استوار است.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: یک سال از عمر دولت انقلابی رئیسی می‌گذرد. اساس تفکر دولت اعتلای ارزش‌های انقلاب اسلامی و اتکا به مردم و حل مشکلات جامعه با همکاری مردم است.

وی با بیان اینکه کارآمدی، فساد ستیزی و صادق الوعد بودن از ویژگی‌های این دولت است، افزود: تعامل عزت‌مندانه با دنیا بر چارچوب عزت، حکمت و مصلحت و توکل بر خداوند رحمان و توجه و اتکا به ظرفیت‌های کشور، استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان و اتکا به اقتصاد دولتی و عبور از شرطی شدن اقتصاد از ویژگی‌های دولت رئیسی است و توفیقات خوبی هم به دست آورده است.‌

مرتضوی با اشاره به موفقیت دولت در خودکفایی برای تولید واکسن و واکسیناسیون، تصریح کرد: دولت به رغم بدهی‌ها از مشکلات گذشته عبور کرد و موضوع ارز ترجیحی را مورد توجه قرار داد و به قانون عمل کرد. دولت در تأمین انرژی، برق و گاز در تابستان و زمستان توفیقات مطلوبی به دست آورد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای این دولت و شخص رئیس جمهور ارتباطات وسیعی ایجاد کردند و در حوزه کسب و کار ساماندهی صورت گرفت و سامانه کسب و کار الکترونیک طراحی شد و در مقام اجرایی قرار گرفت.

وی با اشاره به مسئولیت خود در پیگیری سفرهای استانی، تصریح کرد: دولت در طول این یک سال ۳۱ سفر استانی انجام داد و به صورت میانگین هر ۹ روز یک بار سفرهای خود را انجام داد و با ظرفیت کارشناسی وارد کارزار شد و برای اجرای این سفرها یکسری برنامه‌ریزی‌های قبل از سفر داشت که بر نظام مسائل استان و مزیت‌های استان و شاخص‌های توسعه‌ای استان استوار بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: احصای میدانی مشکلات استان پیش از سفر در جلسات کارشناسی بررسی می‌شد. در حین سفر رئیس جمهور تا قبل از نوروز امکان ملاقات مردمی به دلیل کرونا فراهم نبود و جلسات در سطح نخبگان و کارشناسان برگزار می‌شد و بازدیدهای سر زده از مناطق محروم و طرح‌هایی که در اجرا موانع داشتند صورت می‌گرفت.

صولت مرتضوی

مرتضوی گفت: بعد از سفرهای استانی در نهایت اقدامات قبل از سفر و کارهای کارشناسی نهایی می‌شد و در نهایت امر مصوبات به تأیید رئیس‌جمهور می‌رسید و معاون اول رئیس جمهور این توافقات را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کرد. رئیس جمهور در حین سفر دستوراتی صادر می‌کرد که مخاطب آنها دستگاه‌های اجرایی بودند و معاونت اجرایی مسئولیت پیگیری دستورات را داشت.

وی خاطرنشان کرد: این سفرها با کیفیت مطلوب شروع شد. البته سیاستگذاری رئیس‌جمهور رفع تنگناها، عبور از گلوگاه‌ها و گره گشایی از طرح‌های عمرانی و اقتصادی متوقف شده و طرح‌های نیمه تمام بود و ما به ندرت به طرح‌های اقتصادی با پیشرفت فیزیکی پایین اعتبار اختصاص دادیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور عنوان کرد: مجموعاً ۹۱۰ فقره توافقنامه با دستگاه‌های اجرایی در ۳۱ استان داشتیم که مجموع طرح‌ها ۵ هزار و ۳۰ طرح عمرانی و تعداد قابل توجهی طرح اقتصادی بوده است. در حوزه مسکن نیز در سفر استانی مصوباتی در دستور کار قرار گرفت.

مرتضوی اظهار داشت: اقدامات خوبی انجام شد و ما موفق شدیم با تأمین منابع این طرح‌ها از منابع عمومی، منابع داخلی دستگاه‌های اجرایی، ماده ۵۶، تهاتر نفت و … پروژه‌ها را به سمت اجرا هدایت کنیم. در ۱۷ استانی که در سال ۱۴۰۰ مورد بازدید قرار گرفتند بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبار داشتند و در سایر استان‌ها بیشتر از ۵۰ درصد تخصیص اعتبار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در شهریور ماه از محل منابع عمومی تخصیص اعتبار خواهیم داشت. مصوبات سفر رئیس جمهور تقریباً ۴ ساله است و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به این وعده عمل کنیم و چیزی از تعهدات باقی نماند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: سازمان برنامه و بودجه تقریباً ۵۰ درصد منابع را باید پرداخت کند و از محل تهاتر نفت ۳۵ درصد و از سایر منابع باید تأمین اعتبار صورت گیرد. اگر بخواهیم نمودار دستگاهی را ارزیابی کنیم ۱۵۷۸ طرح در حوزه زیربنایی است و ۶۷۵ طرح در حوزه آب و گاز و کشاورزی، ۴۷۲ طرح در حوزه بهداشت و درمان و ۹۰۰ طرح در حوزه اشتغال و رفاهی بوده و در حوزه آموزش و فرهنگی حدود هزار و ۱۰۱ طرح و سایر حوزه‌ها ۱۶۲ طرح محصول سفرهای استانی رئیس‌جمهور بوده است.

مرتضوی بیان کرد: علاوه بر اعتبارات در سفرهای استانی تسهیلاتی هم برای برون رفت از مشکلات اجرایی طرح‌ها پیش بینی شده است. در حوزه ازدواج جوانان حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان پیش‌بینی شد، تعهدات سال ۱۴۰۰ صد در صد انجام شده و سال ۱۴۰۱ نیز توفیقات ریالی خوبی داشته است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتقاد برخی به سفرهای استانی و هزینه بردار بودن آنها گفت: البینه علی المدعی؛ مدعیان باید بگویند کجا کارآمدی نداشته است. سفرهای استانی کاملاً با نگاه کارشناسی انجام می‌شود و برای مردم است. برای مثال وقتی گفته می‌شود مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌های اهواز با اقدام مرتفع شده دیدنی و قابل قضاوت است. بخشی از پروژه‌ها روی زمین و بخشی زیر زمین است و روی زمینی‌ها راحت قابل رصد بوده و مواردی مانند آب، برق و گاز نیز قابل ارزیابی هستند. تمام آرمان ما حل مشکلات مردم است. تمام اعضای دولت تمام وقت در اختیار مردم هستند.

مرتضوی در مورد مصوبات آبی استان اصفهان گفت: دولت برای حل مشکل همه مردم در حال تلاش است. همه ملت ایران برای این دولت عزیز هستند. بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد و جلسات متعددی برای پیگیری و حل مشکلات مردم برگزار شده و تا کنون ۵۸۰ جلسه در حوزه مدیریتی در حد جلسه هیئت وزیران برای پیگیری مصوبات انجام و در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص اینکه در مجموع دولت چه مبلغی را برای سفرهای استانی تخصیص داده است تصریح کرد: مصوبات چهار ساله هستند و باید در طول چهار سال تکمیل شوند. از چند محل برای اجرای مصوبات پیش بینی منابع صورت گرفته است. بالغ بر ۱۷۹ هزار میلیارد از منابع عمومی اختصاص منابع داشتیم. ما از زمان عقب نیستیم و متناسب با زمان پیش می‌رویم. حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار صورت گرفته و ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر تا پایان شهریور تخصیص صورت خواهد گرفت و طبق زمانبندی از ایفای تعهدات خود عقب نیستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در حوزه اشتغال عنوان کرد: بخشی از اشتغال را در حوزه سفرهای استانی دیدیم و دولت متمرکز شده است بر فعال سازی طرح‌های صنعتی، عمرانی، اقتصادی که همه اشتغال آفرین هستند. تسهیلات مناسبی هم در حوزه اشتغال در راستای مصوبات سفر پیش‌بینی و پرداخت شده است.

مرتضوی درباره تفکیک وزارت صمت بیان کرد: مجلس یک طرحی را در رابطه با انتزاع بازرگانی از وزارت صنعت به تصویب رساند که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد که یکی از مهمترین ایرادات آن تأمین منابع بود. دولت اعلام کرد با این طرح موافق است و می‌توانند ایراد قانونی را برطرف کنند و در مجموع موضوع در دستور کار قرار گیرد. دولت بر این باور است که این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا شوند. دولت و مجلس در حال گفتگو هستند. اگر ضرورت داشته باشد دولت لایحه بدهد حتماً بررسی و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه چه تعداد از مصوبات استانی به حوزه آموزش و پرورش اختصاص داشته است بیان کرد: در حوزه آموزشی، فرهنگی و ورزشی هزار و ۱۰۱ طرح را پیش بینی کردیم و بر اساس آن رقم‌ها را تخصیص دادیم. اعتبارها نیز بر اساس پیشرفت پرداخت شده و مرتب نیز ادامه خواهد داشت. در حوزه آموزش و پرورش در ۳۱ استان طرح داشتیم و اولویت اول را به مدارس کانکسی و کپری دادیم تا تمام این مدارس به مدارس مناسب و ایمن تبدیل شوند. در سایر طرح‌ها در حوزه ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی طرح‌های نیمه تمام را احیا کردیم و برای طرح‌های بالای پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی تأمین اعتبار صورت گرفته است.

مرتضوی در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص اینکه دولت غیر از ارتباط با مردم چه برنامه دیگری برای مشارکت دادن مردم در امور کشور دارد، گفت: یکی از اقدامات شاخص دولت، راه اندازی شورای عالی جهاد در حوزه کشاورزی، روستاها، عشایر و سایر حوزه‌ها است. خوشبختانه این شورا راه اندازی شد و با تمام توان با گروه‌های جهادی در حال کار هستند. ان شاءالله نتایج اقدامات در آینده مشهود خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پایان در رابطه با اقدامات دولت برای گسترش روابط با جهان و همسایگان خاطرنشان کرد: دولت معتقد به ارتباط تنگاتنگ با کشورهای دوست، همسایه و برادر است. ارتباطات بسیار مناسبی با کشورهای همسایه داشته و عضویت ایران در اجلاس شانگهای و ارتباط با سیر کشورها در دستور کار دولت قرار گرفته و توفیقات بسیار خوبی به عمل آمده است که اثرات آن سبب همین توفیقاتی که ملاحظه می‌کنید شده است.