به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در بیست و هشتمین سفر استانی دولت مردمی که به مقصد کرمانشاه برگزار شده است،‌ در اجتماع مردم سرپل ذهاب، با تبریک دهه ولایت گفت: اینجا مشهد مظلومان فاتح است. ایستادگی و مقاومت سرپل ذهاب در مقابل صدامیان، زبانزد خاص و عام است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه بردباری، صبر، شکیبایی، روحیه ایستادگی و مقاومت مردم سرپل ذهاب در مقابل بمباران‌ها و ستم‌هایی که صدامیان به آنها کردند، مثال‌زدنی است، افزود: به همه دختران و پسران این سرزمین می‌گویم که تاریخ مقاومت و ایستادگی اهالی سرپل ذهاب را مطالعه کنند. وجب به وجب این سرزمین یادآور رشادت، شهامت، شجاعت، ایستادگی، مقاومت، ‌دلدادگی به خدا و ولایتمداری است.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه مجاهدت‌های اهالی این خطه همواره باید گرامی داشته شود، اظهار داشت: زمانی که مردم در اینجا مشغول سازندگی و رفع خرابی‌های جنگ بودند،‌ به یکباره با یک زلزله مواجه شدند. در این زلزله مردم عزیزی که در دوران دفاع مقدس ۸ سال مقاومت کرده بودند، خسارت‌های بسیاری دیدند.

u7ycPzQa1KLx

رئیس جمهور تصریح کرد: مردمانی که قریب به هزار شهید و بیش از هزار ایثارگر و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده بودند، حالا با حادثه زلزله مواجه شده بودند. وقوع این حادثه در سرپل ذهاب باعث شد موضوع نه فقط در استان کرمانشاه، بلکه در سطح کشوری مورد توجه قرار گیرد و رهبری معظم انقلاب اسلامی به شخصه نسبت به این منطقه توجه کردند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: مردمان سرپل ذهاب امتحان خوبی در روزهای مقاومت پس دادند و از مرز و بوم این کشور پاسداری و حراست کردند. لذا وقتی گرفتار مشکل شدند، مشکل آنها باید مشکل کشور تلقی شود. تلاش‌های بسیاری از جانب همگان شد و امروز بحمدالله شرایط و وضعیت متفاوت شده، زندگی مردم با همه نواقص و مشکلات سر و سامانی پیدا کرده است.

رئیس با اشاره به نگرانی‌های مردم برای وام‌هایی که برای بازسازی خسارات زلزله دریافت کرده بودند، اما با شیوع کرونا در بازپرداخت آن دچار مشکل شده‌اند، گفت: از همین‌جا از آقای استاندار و مسئولین مربوطه می‌خواهم نسبت به بازپرداخت وام‌ها تجدیدنظر شود و مهلت جدیدی برای بازپرداخت به مردم داده شود. همچنین اگر کسانی به هیچ وجه توانایی بازپرداخت نداشتند، امکان اینکه معوقات آنها بخشیده شود، کاملاً‌ وجود دارد.

دکتر رئیسی همچنین به دغدغه مردم برای آب و ضرورت تکمیل سامانه گرمسیری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این منطقه اشاره کرد و افزود: طرح تکمیل سامانه گرمسیری برای اشتغالزایی و درآمدزایی مردم این منطقه یکی از اولویت‌ها و حتما از مصوبات سفر است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه رفیع عالم جلیل‌القدر «احمد بن اسحاق قمی اشعری» اظهار داشت: علاوه بر این عالم بزرگوار که از افتخارات جهان اسلام هستند، این منطقه شهدای عالیقدری هم دارد. همه اقوام و عقاید مختلف امروز به نام اسلام،‌ به نام قرآن و نظام جمهوری اسلامی و به نام دلدادگی و ولایت و به نام پاسداری از وطن، دوشادوش یکدیگر زندگی می‌کنند و انصافاً دفاع جانانه‌ای از مرز و بوم این کشور انجام دادند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز رفع مشکلات این مردم از اولویت‌های دولت است، تصریح کرد: در اولین گام از سفر به استان کرمانشاه خدمت مردم سرپل ذهاب رسیدیم چرا که باور داریم این مردم حقیقتاً در امتحان و آزمون بزرگ دفاع مقدس، نمره بالایی آوردند.

رئیس جمهور موضوع ایجاد اشتغال را از اولویت‌های منطقه دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای دختران و پسران از مسایل مهم و محوری و از دغدغه های دولت برای این منطقه است. زمینه اشتغال در عرصه کشاورزی و دامداری در این منطقه بسیار مهیا است و نباید اشتغال را فقط کار اداری ببینیم. باید به کارهای مولد که تولید را در کشور رونق می‌دهند، اهمیت بیشتری داد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه امروز نباید دغدغه اشتغال داشته باشند، گفت: امروز یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که ما را در همه مناطق کشور رنج می‌دهد، مسأله رفع بیکاری است و ان‌شاءالله در این رابطه گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با قدردانی از استقبال و ابراز محبت مردم افزود: حضور شما از زن و مرد و پیر و جوان، خصوصا جوانان که در این جمعیت موج می‌زنند، در زیر تابش آفتاب و گرمای هوا و محبت شما مردم به این طلبه خدمتگزار، مربوط به شخص بنده نیست، مربوط به انقلاب، نظام و خون شهداست که البته برای بنده به عنوان طلبه خدمتگزار شما مسئولیت‌آور است و امیدوارم بنده و همکارانم بتوانیم دین بزرگی را که مردم این سامان بر عهده همه ما دارند ادا کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اساس سفرهای استانی دولت دیدن مشکلات و مسائل مردم از نزدیک است، اظهار داشت: قبلا هم تاکید کرده‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که همه مدیران و دست‌اندرکاران دولتی باید از چهره‌های انقلابی که دغدغه مشکلات مردم را دارند، با مردم‌ و در میان مردم هستند، انتخاب شوند، به نحوی که مردم احساس کنند مدیران از خود آنها هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدم هر کس دغدغه مردم و روحیه تحول‌خواهی ندارد، باید کنار گذاشته شود و کسانی در متن باشند که نیروهای انقلابی دغدغه‌مند نسبت به مسایل مردم و مشکلات هستند.