به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای سید محمدرضا بنی طبا در گفتگو با برنامه رادیویی «شروع تازه» با بیان اینکه ۴ قلم کالای لبنیاتی از جمله شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی و شیر بطری یک لیتری، ماست دو و نیم کیلویی و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی که شامل قانون تثبیت قیمت‌ها شده اند به مقدار مورد نیاز بازار در کارخانجات لبنیاتی تولید و عرضه می‌شوند، گفت: به دلیل حاشیه سود پایین برای فروشنده و درخواست کم از کارخانه دارها، این محصولات کمتر تولید و در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: حاشیه سود برای شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی شامل قانون تثبیت قیمت برای مغازه دار کمتر از ۱۰ درصد و چیزی حدود ۱۵۰۰ تومان است در حالیکه سود شیر‌های کیسه‌ای که شامل تثبیت قیمت نیستند برای مغازه دار حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و این طبیعی است که تمایل مغازه دار به سفارش دیگر اقلام باشد.

وی با بیان اینکه در کشور ما حدود ۸۵ درصد فروشنده‌ها در سطح خرده فروشی هستند، گفت: دولت باید بتواند این سطح بزرگ از جامعه توزیع مواد لبنی و غذایی را مجاب به توزیع این اقلام کند و متاسفانه مشکل همینجاست. در کشور‌های توسعه یافته‌تر حدود ۱۵ درصد فروشگاه‌ها توزیع خرده دارند و بخش عمده توزیع به عهده فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای است و این کار تولید و توزیع را راحت‌تر می‌کند. بهترین راه برای حل این مشکل این است که دولت تسهیل گری بین تولید کنندگان لبنیات و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای را آسان کند.

لبنیات

بنی طبا گفت: قرار بود دولت در طرح مردمی سازی یارانه ها، یارانه حذف شده را به حساب مردم واریز کند تا توان خرید مرد افزایش یابد. حذف یارانه نهاد‌های دامی برای دولت چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که قرار بود به عنوان یارانه به مصرف کننده‌ها داده شود، اما متاسفانه هیچ اتفاقی تاکنون نیفتاده و قدرت خرید مردم کمتر شده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: ما راهکارهایمان را به دولت ارائه کرده ایم و خواهش می‌کنیم به جای برچسب گرانفروشی و کم فروشی زدن به تولیدکننده منابع آزاد شده از طرح مردمی سازی یارانه‌ها را برای افزایش قدرت خرید مردم صرف کنیم نه در جای دیگر.