به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ پس از ۴ روز برگزاری آزمون ظهر امروز به کار خود پایان داد و سرنوشت صندلی دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی آینده مشخص خواهد شد.

داوطلبان کنکور سراسری امسال یک میلیون ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر بودند که ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر برای گروه علوم ریاضی و فنی، ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر برای گروه علوم تجربی، ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر برای گروه علوم انسانی، ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر برای گروه هنر و ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ برای گروه زبان‌های خارجه بود.

پایان ۴ روز رقابت داوطلبان کنکور سراسری / از دستگیری متخلفان تا محدود شدن اینترنت برای امنیت آزمون‌ها

 

آزمونی که دغدغه کرونا نداشت

آزمون سراسری سال جاری بعد از دو سال کرونایی در شرایطی برگزار شد که داوطلبان توانستند بدون دغدغه کرونا سرجلسه آزمون حاضر شوند، اما گمانه زنی‌ها در خصوص تغییرات کنکور بیشترین دغدغه‌ای بود که داوطلبان آزمون سراسری با آن مواجه بودند که قوانین اصلاح کنکور به سال جاری نرسید و پذیرش در دانشگاه‌ها بر اساس قوانین قبلی انجام می‌شود.

 

دستگیری متخلفان در حوزه‌های امتحانی

اما آزمون سراسری امسال نیز مانند سال‌های قبل با حاشیه‌هایی از قبیل خرید و فروش سوال‌های کنکور یا تقلب درجلسه آزمون همراه بود که مسئولان سازمان سنجش از رصد دقیق متخلفان خبر دادند و حتی تعدادی نیز در طی برگزاری کنکور طی چهار روز اخیر در حوزه‌های امتحانی دستگیر شدند.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش گفت: با تمهیدات اندیشیده شده با استفاده از دستگاه آشکارساز بیش از ۴۵۰ داوطلب متخلف در این آزمون که ابزار الکترونیک به همراه داشتند شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

پایان ۴ روز رقابت داوطلبان کنکور سراسری / از دستگیری متخلفان تا محدود شدن اینترنت برای امنیت آزمون‌ها

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با هماهنگی ضابطین قضایی اقدامات مناسبی در مورد امنیت آزمون انجام شده است، گفت: علاوه بر اقدامات روز برگزاری آزمون تیم‌های فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در سراسر کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند و در این رابطه باید از عوامل انتظامی، امنیتی و قضائی تشکر کرد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: برای حفاظت از آزمون سراسری اقدامات متعددی صورت گرفته است و داوطلبان اطمینان داشته باشند با پیش بینی‌های صورت گرفته از حقوق و زحمات آن‌ها محافظت خواهد شد.

محدود شدن اینترنت در حوزه های امتحانی

همچنین برای ایجاد امنیت در برگزاری آزمون سراسری اینترنت نیز در حوزه‌های امتحانی محدود شد تا امنیت آزمون افزایش پیدا کند و متخلفان نتوانند به هدف خود دست پیدا کنند در همین رابطه محمد حسین حاجیلو، قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اقدامات گسترده برای حفظ امنیت آزمون سراسری گفت:با پیگیری انجام شده، به منظور حفظ حقوق عموم داوطلبان پر تلاش و جلوگیری از هرگونه اقدام افرادی که به ناحق در پی کسب رتبه در آزمون سراسری هستند دسترسی به اینترنت در دانشگاه‌ها و مدارس محل برگزاری آزمون سراسری، در ساعات برگزاری این آزمون محدود شد.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشورگفت: همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده است تمامی حوزه‌های آزمون به دستگاه آشکار ساز ابزار الکترونیکی مجهز شده‌اند و به همراه داشتن و یا استفاده از ابزار‌های الکترونیکی ارتباطی در داخل حوزه آزمون با هر مشخصاتی موجب محرومیت و پیگیرد قانونی این افراد خواهد شد.

حاجیلو در پایان خاطرنشان کرد: با تلاش عوامل امنیتی، انتظامی و قضائی تعدادی از عوامل گروه‌هایی که اقدام به فروش سؤالات جعلی کنکور یا وسایل الکترونیکی ارتباطی برای تقلب کرده بودند، بازداشت شدند و البته باید تأکید کنیم همه سؤالات فروخته شده کاملاً جعلی و غیر واقعی است.

پایان ۴ روز رقابت داوطلبان کنکور سراسری / از دستگیری متخلفان تا محدود شدن اینترنت برای امنیت آزمون‌ها

انتشار دفترچه سوالات کنکور سراسری

با پایان یافتن آزمون سراسری دفترچه سوالات آزمون به همراه کلید آن‌ها بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به آدرس http://www.sanjesh.org دفترچه سوالات کنکور را مشاهده کنند.

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ اواسط مردادماه اعلام می‌شود

در نهایت داوطلبان منتظر نتایج آزمون سراسری هستند که پورعباس، رئیس سازمان سنجش درباره پیش بینی زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می‌شود نتایج اولیه در اواسط مردادماه اعلام شود و کارنامه منتشر شود و انتخاب رشته از دهه سوم مردادماه انجام گیرد و نتایج نهایی اواخر شهریورماه اعلام شود.

با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری و برگزاری فرآیند انتخاب رشته در نهایت اواسط شهریورماه نتایج نهایی اعلام و سرنوشت صندلی‌های دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید مشخص خواهد شد.