به گزارش پارس به نقل از ایرنا، ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب در این جشنواره با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث خصوصی سازی و واگذاری ها گفت: حمایت از صنعت و برندسازی در بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و حضور ما در این مراسم به خاطر حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.


وی افزود: ایجاد انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اصلاح قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه باید در اتاق شهرستان ها و استان ها انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده وجود داشته باشد همه در راستای تغییر قانون حمایت از حقوق مصرف کننده بوده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس درصدد آن است که قانونی در رابطه با برند تصویب کند، گفت: کارهای مطالعاتی بر روی این قانون در مرکز پژوهشهای مجلس در حال انجام است و من قول می دهم سال آینده قانون برند محوری به تصویب رسیده و اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در بودجه سال ۹۳ در حمایت از صنعت کشور ۳۵ میلیارد دلار برای فاینانس اختصاص داده و هفت درصد ریال آن هم تامین شده است، افزود: در راستای حمایت از بخش صنعت مشکلات عدیده ای بر سر راه وجود دارد و مجلس و فراکسیون باید برای حل این معضلات نطارت خود را بیشتر کنند تا سرمایه به سمت و سوی تولیدی هدایت شود که توان رقابت با کالاهای موجود در بازار هدف را داشته باشد.

** برندهای ایرانی به وطایف خود عمل نمی کنند

مهدی اصفهانی قائم مقام سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان نیز در این مراسم با اشاره به برندهایی که سالهاست به شکل سنتی بوجود آمده و در خاطره ها شکل گرفته است گفت: در دنیای کنونی که رویکرد آن علوم جدید است، اطلاعات، تکنولوژی و ارتباطات و حتی فراتر از آن آینده نگری ها و سناریو نویسی برای کالا شکل گرفته است.

وی افزود: در دنیای امروز باید به تغییر سنت ها به مدرنیته در هر بخشی توجه کرد و سپس نسبت به بومی سازی آن اقدام کرد، چرا که تغییرات جهانی به حدی سریع اتفاق می افتد که اگر با آن هم راه نشویم عقب می مانیم و وقتی عقب ماندیم حذف می شویم.

اصفهانی گفت: مهمترین وظیفه برندینگ کردن این است که وضعیت کیفیت کالا را برای مصرف کننده روشن کنیم و اطلاعات لازم را به مشتری داده تا او بتواند در انتخاب کالایی که نیازش را تامین می کند بهترین تصمیم گیری را انجام دهد.

وی با طرح این سوال که آیا برندهای داخلی در شرایط کنونی قادر هستند به وظایف خود عمل کنند، افزود: برندهای ایرانی نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند، چرا که آنجا که نتوانسته ایم شرایط لازم را در برندینگ ایجاد کنیم از تبلیغات و رنگ ها و غیره که ابزار معرفی برند هستند استفاده کرده ایم.

اصفهانی گفت: نکته جالب این است که در بخش تولید وقتی بحث برند می شود، جای یک نکته خالی می ماند و آن این است که در برند اساسی ترین محور مشتری است و ما معمولا از آن غافل می شویم و به رقابت با رقبایمان در بازار می پردازیم و دقت نمی کنیم که موضوع اصلی مشتری است.

وی با اشاره به اینکه در هزاره سوم از تولیدات؛ آنچه حائز اهمیت است تولید برندینگ یعنی تولید کالایی است که از قبل فروخته شده است، افزود: صاحب کالا باید به این نکته برسد که اگر مشتری وجود داشته باشد می تواند سهم بازار را تعریف کرد و یا رقبا را عقب گذاشت و یا به عنوان برند برتر شناخته شد.

** حضور ۷۰ نماینده در فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کننده

محمد سعید اربابی رییس فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کننده در مجلس نیز در این جشنواره گفت: با تصویب اساسنامه فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کننده در شش ماده در اردیبهشت ماه سال جاری این فراکسیون عملا قدم در فعل و انفعال گذاشت و در حال حاضر تعداد اعضای آن از میان نمایندگان مجلس به ۷۰ نماینده می رسد.

وی افزود: کیفیت و ارتقاء سطح زندگی مصرف کننده های ایرانی از جمله دغدغه های اصلی بانیان این فراکسیون است که در قالب کمیته های تخصصی دنبال می شود.

اربابی اهداف این فراکسیون را ایجاد اثرگذاری های پارلمانی در موضوع حمایت از حقوق مصرف کننده دانست و گفت: ایفای این وظایف، فراکسیون را بر آن داشته تا به عنوان یکی از اصلی ترین برگزار کنندگان این جشنواره وارد میدان شود، چرا که نگاه نمایندگان به برندسازی نگاه دو بعدی و دو جانبه است.

وی اظهار داشت: در حوزه داخلی نگاه حمایت گرانه از مصرف کننده این فرض بدیهی را بوجود می آورد که ایجاد و تثبیت برندها می تواند تضمین رعایت از حقوق مصرف کننده را به همراه داشته باشد، چرا که تجمیع زنجیره تامین تحت یک نشان تجاری باعث ساده سازی گسترده مقوله خرید می شود.

اربابی گفت: برند فضای ذهنی مثبت را برای مصرف کننده بوجود می آورد که تولید کننده با مسولیت پذیری و شفافیت کامل تحت یک نشان تجاری خاص اقدام به عرضه محصول می کند، لذا خریدار اطمینان پیدا می کند که تولید کننده به وظایف زیست محیطی و موازین مرتبط با استاندارد، ضمانت محصول و نیز خدمات پس از فروش عمل کرده و این موضوع موجب اطمینان بازار می شود.

وی در خصوص تاثیر برند بر تجارت خارجی نیز افزود: برندسازی بر توسعه و گسترش صادرات تمرکز دارد و از جمله اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تقویت برندهای تولیدی داخلی به منظور کسب سهم حداکثری از بازارهای جهانی است.

اربابی با بیان این که، نمایندگان آمادگی دارند، در راستای حمایت از مصرف کننده ها زیرساخت های قانونی را برای تحقق این مهم فراهم کند گفت: برای حمایت از برندهای ملی در بازارهای جهانی زمانی می توانیم حرف بزنیم که قیمت های تمام شده ما از رقبا کمتر باشد، حمایت از صادرات غیر نفتی باید در دولت و مجلس دارای برنامه جامع و بلند مدت باشد تا فرهنگ برند نهادینه و قانونی شود.

** انجام نظر سنجی برند برای آگاهی از نظر مصرف کنندگان

محمد ناطق دبیر اجرایی جشنواره ملی برندهای برتر محبوب مصرف کنندگان نیز در این مراسم به ارایه گزارشی از محبوبیت برند در ایران پرداخت و گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان داشتیم با ارایه راهکارهای نوین بازاریابی و برندینگ مسیری متفاوت از عملکرد شرکت ها را هدف قرار دادیم تا با توسعه مفاهیم برند و ارتقای جایگاه آن در جامعه؛ صاحبان اصلی شرکت ها را در معادلات کسب و کار بیشتر دخیل کنیم تا گامهای بلندی را در جهت جلب توجه و مشارکت مردم بردارند.

وی افزود: در نهایت نظرسنجی را مبتنی بر همه پرسی بدون هیچگونه محدودیتی انجام دادیم تا مصرف کننده هم بدون محدودیت به کالای محبوب خود رای دهد.

ناطق با بیان این که، این نظرسنجی بر روی وب و اینترنت انجام شده است گفت: در کنار نظرسنجی الکترونیکی از سایر ابزارها مانند نظرسنجی تلفنی و حضوری استفاده کردیم، اما محل اصلی نظرسنجی سایت اینترنتی جشنواره بود که خیلی خوب و جامع وضعیت پیشرفت رای دادن مردم را مشخص می کرد.

وی افزود: در این نظر سنجی گروه خدمات اینترنت پر سرعت بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و بعد از آن نیز برندهای مربوط به تبلت، بستنی و تلویزیون گروه هایی بودند که بیشترین توجه را در میان شرکت کنندگان در این نظر سنجی به خود اختصاص دادند.

ناطق یکی از نتایج حاصل از برگزاری جشنواره برای برندها را ممیزی برند دانست و گفت: بدون درک درست از موقعیت نمی توان برای آینده برنامه ریزی کرد، بنابراین فرایند ممیزی می تواند دید جامع و روشنی از ادراکات را در اختیار برند قرار دهد تا کسب و کار رو به جلو حرکت کند.

وی مشارکت گسترده مردم در حمایت از برندهای محبوب و توسعه مفاهیم هواداری و محبوب برند در جامعه مصرف کننده را از ویژگی های این نظرسنجی دانست و افزود: گزارشات حاصل از این نظرسنجی امکان تحلیل وضعیت رقابتی برند با سایر برندهای هم گروه را ایجاد خواهد کرد و امکان برنامه ریزی بهتر را فراهم می کند که در کنار باشگاه هواداران؛ برندها می توانند ارتباط میان هواداران را با اخبار و اطلاعات خود را تقویت کرده و گزارشات مربوط به محبوبیت برند را با در دست داشتن اطلاعات درست تحلیل و براساس ویژگی های مصرف کننده ها در در میان اعضاء اطلاع رسانی کنند.


** حضور ۷۰۰ هزار نفر در نظرسنجی برندهای برتر

اسدی قائم مقام اجرایی جشنواره ملی برندهای برتر محبوب مصرف کنندگان نیز با اشاره به اینکه، این نظر سنجی اولین انتخاب برند از نگاه مصرف کننده و مردم است گفت: مشابه این رویداد را در هیچ مراسمی که تا به حال برگزار شده، نداشته ایم؛ چرا که ویژگی متمایز آن انتخاب برند برتر از نگاه مصرف کننده و بر مبنای مشتری مداری بود.

وی افزود: در این دوره با برندهای متفاوت در تماس بودیم که به خاطر مسایلی که در حوزه برند وجود داشت کار سختی برای دبیرخانه و هم برای انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده بود و به نوعی اطمینان در ابتدای کار مشکل بود که با پیشرفت کار و مشخص شدن زاویه اصلی آن که انتخاب برند از نظر مردم بود و شفاف سازی بعد از آن برندها علاقه مندی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کردند.

اسدی گفت: در این نظر سنجی ۱۰ گروه اصلی کالا و خدمات داشتیم که شامل ۴۱ زیر گروه بودند و در هر گروه نیز حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ برند حضور داشتند که هر کدام از برندها دارای یک صفحه هواداری بودند تا نظر سنجی، نظرسنجی کاملی باشد.

وی افزود: همچنین اگر در گروه ها ۵ برند وجود نداشت در نظر سنجی شرکت داده نشدند و گروه های زیادی به علت کم بودن تعداد برندها از این نظرسنجی حذف شدند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار نفر در عرض یک ماه در این نظر سنجی شرکت کردند گفت: شرکت کنندگان در همه سطوح و تحصیلات و گروه های سنی با جایگاه های متفاوت و با پراکندگی در سطح کل کشور در این نظرسنجی شرکت کردند.

اسدی با بیان این که، بر اساس نظر سنجی انجام شده به برندهای برتر تندیس زرین و برند دوم از نگاه مصرف کننده تندیس سیمین اعطا خواهد شد افزود: در گروه کالاهایی که برندهای خارجی رتبه اول و دوم را کسب کرده باشند به برند داخلی انتخابی از سوی مصرف کننده نیز لوح زرین برترین برند داخلی اهدا خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین به برندهایی که برای تبدیل شدن به برند برتر تلاش می کنند، اما هنوز با این رتبه فاصله دارند نیز لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

در پایان این مراسم به برندهای برتر محبوب مصرف کنندگان تندیس زرین، تندیس سیمین و لوح تقدیر اهدا شد.