به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، سعید خطیب زاده  سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اشاره به توافقاتی برای آزادسازی بخشی از منابع ایران گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به کشور ثالثی ندارد.

خطیب زاده درباره اظهارات ند پرایس مبنی بر آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت : آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه رژیم آمریکا امروز تلاش می‌کند که درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای دولت بایدن فاصله دارد.

آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. تلاش می کنیم پول هرآنچه صادر می کنیم، برگردانیم کما اینکه تا به امروز انجام دادیم.

وی گفت سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

در مذاکرت وین باید درباره همه موارد توافق شود 

خطیب زاده در خصوص موضوعات باقی مانده در وین افزود: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. درطی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم کل متن توافق شده است، تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

باید پاسخ درخور به رژیم صهیونیستی داده شود 

سخنگوی وزارت خارجه درباره هتک حرمت مسجدالاقصی گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم آپارتاید و نژادپرست و جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و روزه داران انجام داد و تعداد زیادی را مجروح کرد. البته طی چند هفته گذشته روزانه ملت فلسطین شهدایی را تقدیم این آرمان بلند کردند، این درحالی است که شاهد سکوت مجامع بین المللی و برخی کشورهای اسلامی هستیم.

متأسفانه روند عادی سازی سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس آن را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید، اقدامات خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی و در سطح سازمان های بین المللی پیگیری کرده است و دکتر امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و با آقای اسماعیل هنیه گفت وگوی مبسوطی داشته است. تلاش های ایشان طی رایزنی ها با مسئولین کشورهای دیگر ادامه دارد.

خطیب زاده

وی گفت طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چراکه رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی دارد.

مواضع ایران درباره جنگ اوکراین روشن است 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات سفیر اوکراین در تهران مبنی بر این‌که ایرانی‌ها به ما کمک نکرده اند؛ افزود : مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد، ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفتیم ضمن اینکه ریشه های این بحران باید به طور جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین المللی و گفت وگو راه حل امروز اوکراین است.

سفیر اوکراین نیز بهتر است، یک بار دیگر توئیت وزیر خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود شود.

 

عاملان ترور شهید سلیمانی بی کیفر نمی مانند 

خطیب زاده درخصوص ادعای یکی از رسانه های آمریکایی مبنی بر  درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی؛ گفت اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

نفت تولیدی ایران در بازار جهانی به فروش می رود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فروش نفت کشورمان گفت: نفت به میزانی که تولید می‌شود، در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

خطیب زاده تصریح کرد: وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

طرح انگلیس شرم آور است 

خطیب‌زاده در ادامه به طرح انگلیس برای اعزام پناهجویان به رواندا اشاره کرد و افزود: این طرح واقعاً شرم‌آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به کشور ثالث از نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بلکه با مقدمات تمام رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست.

او ادامه داد :شانه خالی‌کردن انگلیس از وظایف خود جای تعجب دارد. آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود. حتماً این موضوع را هر چه جلوتر برود، به‌ عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را پذیرفتیم با حساسیت، پیگیری می‌کنیم.

 برخی در پی تخریب روابط ایران و افغانستان هستند 

خطیب‌زاده درباره فعالیت‌ اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان گفت : فعالیت‌ بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد.

او ادامه داد : موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی داد، از سر گرفته شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آن‌هایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند.

وی گفت:همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را تحت تاثیر قرار دهند.

مسائل باقی مانده میان ایران و آمریکا بیش از یک مسئله است 

خطیب زاده درباره علت توقف مذاکرات و این‌که آیا بحث ماندن سپاه در فهرست تروریستی عامل این توقف است، گفت: موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است.

او افزود : آمریکا مسؤول عقب افتادن مذاکرات وین است. تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند.

خطیب زاده ادامه داد:نکته دوم این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده، در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد:جو وین منفی نیست، چون ایران و ۱+۴ کارهای خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی هستند که آمریکا بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه‌ مرتفع کند. به‌نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا درباره چند موضوع باقیمانده پاسخ دهد به وین برمی‌گردیم. جو وین همچنان آماده توافق است.

خطیب‌زاده گفت: برجام سال‌هاست برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده است. ادامه دادن این وضعیت سؤال اساسی درباره این‌که انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند.

او تصریح کرد:به جهت این‌که کشور مسئولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم محترم می‌شماریم و مادامی که طرف‌های مقابل محترم بشمرند، در برجام ماندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:حداقل بخشی از ۱+۴ پایبندی خود را به بخش‌هایی از برجام داشتند و ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم.

اقتصاد ایران مشروط به گفتگوهای وین نیست 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ایران، اقتصاد خود را منوط و مشروط به گفت‌وگوهای وین نکرده است. خطیب زاده افزود: ایران نقشه دوم و سوم خود را از روز اول داشته و اقتصاد خود را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده است.

او تصریح کرد:رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده و خنثی سازی تحریم‌ها از جمله وظایف دولت و وزارت خارجه است.

خطیب زاده گفت:وزارت خارجه موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب‌آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان مفهوم مقوم در سیاست خارجی خود دنبال کرده است. این تاب‌آوری را در حوزه‌های مختلف دیدید.نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین نبودیم.

او افزود :ایران و ۱+۴ در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی روابط خود را ادامه می‌دهند و ایران هم هیچکدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: بازگشت به وین در سطح وزراست.ما هنوز متنی را توافق نکردیم و شاید هر تغییری در لحظه آخر صورت بگیرد ولی فعلا دستورکار در همین راستاست.

خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری افزود : مسائل بشردوستانه و بدهی‌ها، موضوعات جدا هستند. او تصریح کرد:موضوعات انسانی و بشردوستانه مثل زندانیان باید در چارچوب خود اجرا شود و بدهی کشورها از جمله کره جنوبی موضوع دیگری است.

روابط ایران و ترکیه راهبردی است 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت : درباره سوریه  اختلاف روشنی با ترکیه داریم . روابط ایران و ترکیه راهبردی، چندلایه و بسیار با ثبات و تاریخی بوده است. درباره موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داریم و از مسیر روند آستانه سعی کردیم اختلافات را مدیریت کنیم. آنچه برای ما روشن است تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌اللملی در سوریه و عراق است. این موضوعی نیست که کسی درباره آن اختلاف‌نظر داشته باشد.

ادامه مذاکرات با عربستان به ریاض بستگی دارد 

خطیب‌زاده در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: هر زمان ریاض به نکات ما پاسخ دقیق بدهد، می‌توانیم نشستی را داشته باشیم. او ادامه داد:درباره ایران و عربستان گفت‌وگویی میان وزیران خارجه ایران و عراق انجام شد. آمادگی داریم هر زمان عربستان به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد، نشستی را داشته باشیم.

در روابط ایران و عراق موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی زیادی وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران و عراق گفت در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین موضوعات راه آهن شلمچه - بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است. درخصوص تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع به طور عادی بین دو کشور در حال گفت‌وگو است.

عراق در حوزه منطقه‌ای تلاش کرده در گفت‌وگوهای منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی نقش ایفا کند. سفر آقای فؤاد حسین در این باره بود و البته درباره نگرانی از حضور رژیم اشغالگر قدس و سوء استفاده از خاک عراق انتقال نظرات تهران صورت گرفت. روابط دو کشور سقفی ندارد .

با فدراسیون فوتبال همکاری لازم را انجام می دهیم 

خطیب زاده در خصوص جام جهانی فوتبال در قطر نیز گفت : کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است انجام شود.

در سفر کوتاه به آفریقا با مقامات سنگال و غنا صحبت کرده ام، البته فدراسیون اهداف دیگری را برای مسابقات دوستانه و تیم های تمرینی در نظر دارد، ولی ما در این حد هم فروگذار نمی کنیم که فرصتی را برایشان فراهم بیاوریم.

در خصوص اقتصاد ورزش، وزارت گردشگری ما و مناطق آزاد و نهادهای ذیربط مشغول تدارکاتی هستند و در آن حوزه هم وزارت امور خارجه در حال تلاش است.

جهان اسلام از هتک حرمت قران مجید جریحه دار است 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود و جمهوری اسلامی ایران، این هتک حرمت به ساحت قرآن مجید را به اشد وجه محکوم می‌کند و تکرار این موضوع در سوئد و توسط اتباع آن کشور جای تاسف عمیق است و منتظر هستیم دولت سوئد به جای سوءاستفاده از آزادی بیان به مسئولیت خود عمل کند و عکس العمل مناسب را نشان دهد. جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها بسیار جریحه دار است.