به گزارش پارس به نقل از کیهان، ۲ سناتور آمریکایی اعلام کردند برای حمایت از جریان میانه رو در ایران، فعلا نباید تحریم ها را گسترش داد چرا که این امر تبعات زیان باری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.
کارل لوین وانگوس کینگ در تحلیلی که از سوی نیویورک تایمز منتشر شده خاطرنشان کردند تحریم های جدید، همچنان که بهانه به دست تندروها در ایران می دهد، هم پیمانان آمریکا را نیز پراکنده می سازد.
در تحلیل نیویورک تایمز آمده است: نگرانی ما این است که این اقدام [تحریم های جدید] به فروپاشی روند گفت وگو منجر شده و تبعات زیان باری برای آمریکا و نیز شرکا و هم پیمانان منطقه ای ما به ویژه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به همراه داشته باشد.
این دو سناتور آمریکایی در ادامه افزودند: تحریم های اقتصادی فزاینده سه دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی، موثر واقع شده اند.


دولت جدید چند ماه پیش با تکیه به وعده بهبود اوضاع اقتصادی روی کار آمد و به نظر می رسد دریافته که تنها راه برای تحقق این وعده خلاص شدن از حلقه تحریم هاست. ایران باتائید آیت الله خامنه ای رهبر عالی این کشور سرانجام - هر چند با اکراه- پای میز مذاکره حاضر شد.
این تحلیل ادامه می دهد: اما سؤالی که مطرح می شود این است که اگر این تحریم ها موثر واقع شده اند، آیا نمی توان چنین استدلال کرد که تحریم های بیشتر موثرتر خواهند بود؟ آیا اگر فشار را افزایش دهیم، نتیجه ای مطلوب تر حاصل نخواهد شد؟ این منطق تنها در صورتی معنی می داد که ایران منطقه ای فاقد سیاست بود که در آن درباره حمایت از مذاکرات برای پایان دادن برنامه هسته ای این کشور اجماع نظر وجود داشت. اما همه شواهد- اعم از اظهارات علنی و اطلاعات موجود- گویای آن است که چنین اجماع نظری وجود ندارد.


دو سناتور آمریکایی خاطرنشان کردند: در واقع، عوامل تندرو در داخل دولت و ارتش ایران حضور دارند که با نظریه مذاکره میانه خوشی ندارند و چندان نگران تحریم های جدید نیستند و حتی برنامه هسته ای ایران را مسئله غرور و حتی شاید بقای ملی می دانند. از نگاه ما اعمال تحریم های جدید در این شرایط (و یا حتی تهدید به اعمال تحریم های جدید) می تواند فرصتی برای سرزنش کردن و بهانه ای برای برهم زدن مذاکرات در اختیار تندروها قرار دهد؛ مذاکراتی که بهترین فرصت برای حل و فصل این بحران بدون توسل به اقدام نظامی است.


در ادامه این مقاله آمده است: از دیدگاه ما (نویسندگان مقاله) به عنوان سناتورهایی که در کمیته اطلاعات و نیروهای مسلح سنا خدمت می کنند، تحلیل خطر، امری ساده و بدیهی است. جنبه مثبت تحریم های بیشتر، امید به افزایش فشاری است که ممکن است به امتیازات بیشتر از سوی ایران و یا رسیدن به توافقی مطلوب تر منتهی شود؛ دستاوردی که تحقق آن بعید به نظر می رسد. با این حال جنبه منفی احتمالی این اقدام بسیار محتمل و خطرناک تر است، سیاست گذاران ایران می توانند به این نتیجه برسند که دولت آمریکا در مذاکرات صداقت ندارد- دیدگاهی که تندروهای ایران همواره بدان استناد می کنند - و همین نتیجه گیری می تواند ایران را به کناره گیری از مذاکرات و طرح مجموعه جدیدی از تقاضاها و مضاعف کردن تلاش های هسته ای اش وادار سازد. چنین قانونی به جای کند کردن سرعت برنامه هسته ای ایران ممکن است در عمل سرعت آن را تند کند.


سناتورهای آمریکایی ادامه می دهند: حتی از این هم بدتر، اقدام مذکور ممکن است شرکای بین المللی مان را از ما بیگانه سازد. تحریم ها تاکنون به دلیل همکاری فعالانه بسیاری کشورها، موثر واقع شده است. وقتی فقط آمریکا نفت ایران را خریداری نکند، اقتصاد ایران چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، اما وقتی اتحادیه اروپا هم از خرید نفت ایران خودداری کند و دیگر مشتریان نفتی مهم جمهوری اسلامی نیز، نظیر چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه خرید خود را کاهش دهند، که اکنون همین کار را می کنند، ایران دچار دردسر خواهد شد.


قانون وضع تحریم های بیشتر علیه ایران می تواند از طرف شرکای ما به عنوان عاملی در جهت تضعیف مذاکرات قلمداد شود. این وضعیت با ترساندن شرکای ما و وارد کردن خلل در تعهدات آنها می تواند به کاهش تاثیر منفی فشارهای اقتصادی جامعه بین الملل بر ایران منتهی شود.