به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از کی یف، وزیر امور خارجه اوکراین از چین خواست برای یافتن راه حلی که به بحران این کشور با روسیه پایان دهد، نقشی مهم ایفا کند.

این گزارش می افزاید دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «از دهه‌ها پیش روابط اوکراین و چین بر اساس احترام و درک متقابل استوار بوده است. ما با موضع چین درباره لزوم یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ اوکراین موافقیم و از چین درخواست می‌کنیم به منزله یک قدرت جهانی، نقش مهمی در این زمینه ایفا کند». میکائیلو پودولیاک، مقام اوکرینی مذاکره کننده با روسیه، هفته گذشته از چین خواست با هدف «محکوم کردن وحشیگری روسیه»، موضع گیری کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه در ویدیو کنفرانس دو ساعته خود با شی جینپینگ رئیس جمهور چین، نسبت به «پیامد‌های اقدام چین در صورتی که از روسیه حمایت تجهیزاتی به عمل آورد»، به این کشور هشدار داد. بر اساس اعلام تلویزیون چین، شی جینپینگ با حفظ ابهام گویی، خاطر نشان کرد درگیری های نظامی، «به سود هیچ کس نیست». کین گانگ، سفیر چین در آمریکا روز یکشنبه اطمینان داد که پکن برای مسکو کمک نظامی تامین نمی‌کند، اما تصریح نکرد که این موضع برای آینده نیز هست یا خیر. کین گانگ در مصاحبه با شبکه تلویزیون سی بی اس گفت: «اطلاعات غلطی وجود دارد که بر اساس آن‌، چین کمک نظامی برای روسیه تامین می‌کند. ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم».

سفیر چین در آمریکا همچنین از امتناع پکن برای محکوم کردن تهاجم ارتش روسیه دفاع کرد. این دیپلمات چینی گفت: «محکوم کردن این تهاجم، مشکل را حل نمی‌کند. من تعجب می‌کنم اگر روسیه با محکوم کردن‌ها عقب نشینی کند». از آغاز حمله روسیه به اوکراین، چین که همراه با روسیه دشمنی عمیقی با آمریکا دارد، نسبت به درخواست از ولادیمیر پوتین برای خروج نیروهایش از اوکراین خودداری کرده است.