مردم خواهان شفافیت اموال مسئولان هستند. تاکنون چندین بار غیرمحرمانه شدن اموال مسئولان در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از مسئولان با علنی شدن اموال مسئولان مخالفت میکنند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛  طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز افزود : چنانچه مصوبه خلاف شرع یا قانون اساسی نباشد حتماً شورای نگهبان آن را تایید خواهد کرد. باید ببینیم که چنین مصوبه‌ای از سوی مجلس و شورای نگهبان می‌رسد یا خیر تا بررسی کنیم؛ در سال‌های گذشته شورای نگهبان اعلام مغایرت کرده بود. 

درباره اعلام دارایی و اموال مسئولان شورای نگهبان جزو اولین دستگاه‌ها و نهاد‌هایی بود که پیشتاز به شمار می‌رفت و اعضای شورای نگهبان در سامانه مربوط، دارایی هایشان را پس از فراخوان ثبت کردند.

برای ارائه نظرات مشورتی درباره اصلاح قانون انتخابات آماده ایم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا آماده است نظر کارشناسی و مشورتی خود را در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورا‌ها در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد.

آقای هادی طحان نظیف در ادامه نشست خبری افزود: در مجلس یازدهم از همان ابتدا، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورا‌ها در دستور کار قرار گرفته است. بالاخره بعد از ۵ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات ما باید تجلی آن سیاست‌ها را در اصلاح قوانین انتخاباتی ببینیم. شورای نگهبان هم آماده است که نظر کارشناسی و مشورتی خود را در اختیار آنان قرار دهد.

وی گفت: تفسیر قوانین عادی با مجلس شورای اسلامی است و ما نمی‌توانیم به مجلس بگوییم که چه تفسیری داشته باشد. ما در نهایت مصوبه مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تقویت آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان طرح اصلاح آئین نامه داخلی برای نظارت بر رفتار نمایندگان را در دستور کار دارند، نظر شورای نگهبان درخصوص این طرح چیست و آیا قرار است نقش ویژه‌ای برای شورا جهت نظارت بر رفتار نمایندگان در نظر گرفته شود؟ گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان قانونی است که سال‌های قبل تصویب شده است و بار‌ها کارشناسان نسبت به آن اظهارنظر کردند.

11

وی با اشاره به اشکالات قانون فعلی، بیان کرد: این قانون اشکالاتی دارد و قانونی قوی محسوب نمی‌شود؛ لذا در دوره جدید مجلس دیدم که نمایندگان اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را در دستور کار قرار دادند، اما بنده از جزئیات آن اطلاعی ندارم و اجازه بفرمایید این قانون اصلاح شود و بعد از آن، ما اظهارنظر کنیم.

طحان نظیف با بیان اینکه اصلاح این قانون می‌تواند به کارآمدتر کردن نظارت بر رفتار نمایندگان بیانجامد، گفت: بنده از اینکه جزئیات این قانون چیست و اینکه آیا قرار است وظیفه‌ای را به شورای نگهبان محول کند، اطلاعی ندارم. طبیعتاً ما بعد از دریافت متن نهایی مصوبه مجلس به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وظایف شورای نگهبان مشخص است، تصریح کرد: صلاحیت شورای نگهبان در قانون اساسی کاملا روشن است و شورای نگهبان به دنبال توسعه وظایفش نیست و از سوی دیگر درست هم نیست که وظایفش را واگذار کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در حد قانون اساسی انجام وظیفه می‌کنیم، اما اگر چیزی بیش از وظایف فعلی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شود، طبیعتاً خلاف شرع و قانون اساسی است که مطابق با مورد آن اعلام خواهد شد. اجازه دهید متن نهایی را ملاحظه کنیم.

 
نظرات شورا منحصر به مغایرت‌های شرعی و قانونی مصوبات است
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظرات شورا درباره طرح‌ها و مصوبات مجلس فقط منحصر به مغایرت‌های شرعی و قانونی است.

آقای هادی طحان نظیف در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی متوجه این تناقض قوه مقننه است که واردات کالا‌های خارجی را ممنوع می‌کند، اما برای ورود خودرو‌های خارجی مجوز صادر می‌کند، گفت: هر چیزی که به نفع مردم و کشور باشد، ما با آن موافقیم و هر چیزی که منافع ملی را در نظر نگرفته باشد، ما با آن مخالفیم.

وی ادامه داد: درباره اینکه این مسئله الان به سود کشور است یا به ضرر کشور است، من اظهار نظر نمی‌کنم و کارشناسان اقتصادی یا نمایندگان مجلس ارزیابی می‌کنند. ما فقط از جهت مغایرت‌های شرعی و قانونی ورود می‌کنیم، طبیعتاً ایرادات و ابهامات را مطرح می‌کنیم. نسبت به این موضوع همان ابهاماتی که گفتم وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان سال‌ها قبل تصویب شده که اشکالاتی دارد لذا اصلاح آن را در دستور کار دارند که اگر صورت گیرد بهتر خواهد بود.

طحان نظیف همچنین درباره اظهارات لاریجانی و محرمانه بودن دلیل رد صلاحیتش گفت: برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و موارد را برای خودشان اعلام می‌کنیم در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها می‌گیریم که در آن دستگاه‌ها هم محرمانه است. در عین حال توضیحات را خدمت ایشان گفته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره حواشی رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه آیا فیلم جلسه رد صلاحیت را منتشر می‌کنند؟ گفت: ان‌شالله در زمان متناسب منتشر می‌کنیم این فرایندی دارد که طی می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لاریجانی از پرونده چین کنار گذاشته شده است، گفت: من هم در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم!