به گزارش پارس به نقل از مهر، طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیاتها مصوب جلسه مورخ هفدهم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می گردد:

۱- تعیین عضو ناظر در ستاد و شورای مذکور در جزء ۹ بند (الف) و جزء ۷ بند (ب) ماده یک، به منزله اصلاح تصویب نامه هیأت وزیران و مغایر اصول ۵۷،۶۰ و ۱۳۸ قانون اساسی شناخته شد.

۲- جزء ۲ بند (ب) ماده یک در مقام اصلاح مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و با توجه به نظر تفسیری این شورا، مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد.

۳- از آنجا که در قانون اساسی جایگاهی به عنوان « معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی» بر دستگاه های اجرایی پیش بینی نشده است، الزام دستگاه ها به اطلاع رسانی به معاون نظارت مجلس با این عموم مواجه با ایراد بوده و مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد.

۴- در ماده ۷ تشکیل شورای دستگاه های نظارتی، همانطور که قبلا از جمله در خصوص ماده ۱۹۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه اعلام گردیده، مغایر اصول ۵۴،۵۵،۵۷،۶۰،۷۶،۸۷،۹۰ و بند ۳ اصل ۱۵۶ و اصول ۱۶۱،۱۷۳، و ۱۷۴ قانون اساسی شناخته شد.
تذکر:
با توجه به تعیین تکلیف نسبت به مواردی نظیر بندهای ۱،۷ و ۱۲ ماده ۲، عبارت « عنوان» صدر این ماده نیازمند اصلاح عبارتی است.

همچنین روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرد:

طرح استفساریه تبصره ماده (۷۷) قانون تأمین اجتماعی مصوب جلسه مورخ چهاردهم مهرماه یک هزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۰۸/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می گردد:

با توجه به نظریه تفسیری شماره ۷۶/۲۱/۵۸۳ مورخ ۱۳۷۶/۳/۱۰ شورای نگهبان از اصل ۷۳ قانون اساسی، طرح فوق الذکر تفسیر نیست بلکه قانون گذاری است، لذا مغایر اصل مذکور شناخته شد.