به گزارش پارس ، اسماعیل حسن زاده در گفت وگوی تفصیلی با ایسنا درباره موضوع ها و ابهام های مختلفی که پیرامون عملکرد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مطرح شده پاسخ داد.

** کسر امتیاز از استقلال خوزستان منتفی است

وی در ابتدا احتمال کسر امتیاز از استقلال خوزستان را رد کرد و گفت: بعد از بررسی گزارش ها، تخلف دیده شده از سوی تماشاگران منتسب به این تیم در حد کسر امتیاز نبود و تنبیه دیگری را برایشان در نظر گرفتیم. بنابراین هرگونه احتمال کسر امتیاز از این تیم منتفی است.

حسن زاده با بیان اینکه از تماشاگران پرسپولیس و ملوان بخاطر رفتار خوب شان در هفته ششم لیگ برتر تقدیر شد درباره نتایج بررسی گزارش های سایر بازی های لیگ نیز اظهار کرد: با ارزیابی شرایط و گزارش ها ما در مجموع شاهد عملکرد و رفتار خوبی از تماشاگران در عمده بازی های گذشته دیدیم.

** شکایت استقلال و ملوان به فیفا به جایی نمی رسد!

رییس کمیته انضباطی همچنین در پاسخ به اینکه آیا باشگاه استقلال که مدعی شده بخاطر حکم کسر امتیازش به فیفا شکایت می کند از نظر قانونی اجازه چنین کاری را دارد نیز به ایسنا گفت: شکایت استقلال و ملوان به فیفا قطعا به جایی نمی رسد. ما مطابق با آیین نامه انضباطی کار کردیم و کار شورای استیناف نیز بر پایه همین اصل بود. همچنین فیفا تاکنون هیچ دخالتی در احکام داخلی فوتبال در کشورهای مختلف نکرده و اساسا اجازه چنین کاری را هم ندارد.

** قانونا منعی ندارد تمام بندهای آیین نامه انضباطی مطابق با آیین نامه فیفا نباشد

وی تاکید کرد: از طرفی لزومی ندارد که تمامی مواد آیین نامه انضباطی فوتبال در یک کشور کاملا مطابق با آیین نامه فیفا باشد. فیفا برخی از موارد را لازم دانسته که عینا در آیین نامه داخلی کشورها وجود داشته باشد و درباره بعضی دیگر از موارد دست فدراسیون ها را باز گذاشته تا مطابق با عقاید و فرهنگ کشور خودشان آیین نامه را تنظیم کنند. براساس و با اجازه همین آیین نامه تنظیم و مصوب شده در ایران هم ما در قبال تخلف صورت گرفته حکم به کسر امتیاز دادیم. حال اگر دوستان مصاحبه های اعتراضی می کنند، امیدواریم صحبت هایشان طبق قانون باشد. اعتراض حق هر باشگاهی است اما همه ما باید در عمل به وظایف مان قانون را اجرا کنیم.

** باشگاهی که ۷۰ هزار تماشاگر را کنترل می کند تا علیه کسی شعار ندهند، کنترل چند نفر نفوذی برایش کاری ندارد!

حسن زاده در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان و همچنین مهدی تاج رییس سازمان لیگ معتقدند" در موضوع جریمه کسر امتیاز باید این مساله که ممکن است عده ای به داخل تماشاگران تیمی نفوذ کرده و با فحاشی عاملی برای کسر امتیاز از آن تیم شوند هم مورد بررسی قرار گیرد" حال چه نظری در این باره دارید، به ایسنا گفت: بهترین مراقبان خود باشگاه ها هستند. باشگاهی که ۷۰ هزار تماشاگر خود را مهار می کند تا علیه کسی شعار ندهند یا در کمیته ها و بخش های فرهنگی جلسات متعددی با لیدرهایش برگزار می کند و به اوضاع تماشاگرانش اشراف دارد، قطعا توانایی کنترل چند نفر نفوذی را دارد. از طرفی رفتارهایی مشمول جرایم کسر امتیاز شده و می شوند که توسط مقامات رسمی مسابقه ها به ما منعکس شوند.

** رفتاری را مشمول کسر امتیاز دانستیم که از سوی عمده تماشاگران سر زد

وی افزود: اگر ۱۰ نفر بخواهند داخل تماشاگران تیمی نفوذ کرده و کار خطایی انجام دهند طبعا طرفداران واقعی آن باشگاه که افراد بصیر هم در میان آن ها حضور دارد، می توانند متخلفان را شناسایی کرده و حتی به ماموران انتظامی اطلاع دهند. ۱۰ – ۲۰ نفر میان ۸۰ هزار تماشاگر نمی توانند کاری بکنند. ما رفتارهایی را جریمه کردیم که از سوی عمده تماشاگران آن تیم ها سر زده بود و در تلویزیون هم به صورت زنده پخش می شد. همه آن را دیده بودند. این افراد که منتسب به آن تیم یا باشگاه هستند؟ اگر باشگاهی معتقد است به خاطر کمبود امکانات سخت افزاری یا هر موضوع دیگری تسلط و کنترلی بر تماشاگرانش ندارد موضوع دیگری است و باید ابزار کنترلی خودش را قوی تر کند. اما ما کارمان را قانونی انجام می دهیم.

** در مقابل معترضین به کسر امتیاز، مدیران بسیاری از تیم ها از کمیته انضباطی تشکر کرده اند

حسن زاده ادامه داد: برای ما همین که کسر امتیاز باعث شده از آن زمان تاکنون در چند هفته اخیر تخلفات به شدت کاهش یابد و به طور مستقیم تاثیر احکام کسر امتیاز را دیدیم کافی است. اعمال این جریمه ها صرفا به خاطر بازدارندگی از رفتارهای زشت بوده که بسیاری از دوستان در تماس با ما عنوان کردند که اقدام کمیته انضباطی واقعا مثمر ثمر واقع شده است. طبعا هر تیمی که امتیازی از آن کسر شده باشد ناراحت است اما بسیار بیشتر از آن ها مسئولان، مدیران و مربیانی بودند که از کاهش رفتارهای زشت در استادیوم ها در همین دو سه هفته اخیر ابراز خرسندی کرده و از کمیته انضباطی هم تشکر کرده اند.

* * استقلالی ها یا ملوانی ها دوباره تخلف کنند این بار امتیاز بیشتری از آنها کم می کنیم

رییس کمیته انضباطی در واکنش به این شائبه که اگر استقلال یا ملوان که اکنون یک امتیاز از آن ها کسر شده اگر با تخلف دیگری از سوی تماشاگران شان مواجه شوند، دوباره مشمول جریمه کسر امتیاز نمی شوند، به ایسنا گفت: هر تیمی که تماشاگرانش تخلفی در حد کسر امتیاز داشته باشند، ما یک امتیاز از آن ها کسر می کنیم. اما تیم های استقلال و ملوان که یک بار مشمول این جریمه قرار گرفته اند، اگر تماشاگران شان خدای ناکرده تخلف مشابه انجام دهند، این بار آن ها را شدیدتر جریمه کرده و منتظر کسر دو امتیاز یا بیشتر باشند اما در عین حال بنده مطمئنم جریمه کسر امتیاز اعمال شده در رفتار تماشاگران این دو تیم بازدارنده بوده و ما به وضوح تاثیرش را دیده ایم.

** عابدینی از روی عصبانیت انتقاد کرده است

حسن زاده همچنین در واکنش به صحبت های امیر عابدینی که در مصاحبه ای با ایسنا عنوان کرد" کمیته انضباطی مانند برخی کمیته های دیگر ملوک الطوایفی اداره شده و حسن زاده به فردی قدر قدرت در این کمیته تبدیل شده است؛ اقدام این کمیته به کسر یک امتیاز از داماش غیر منطقی است و آن ها دوست فوتبال نیستند" اظهار کرد: وقتی هر زمان رایی را صادر کنیم که به ضرر یک تیم است، در دو مسیر انتقاد شنیده ایم. مسیر اول که قانونی و حق هر باشگاه است که می تواند به حکم کمیته انضباطی اعتراض کند و مسیر دوم مصاحبه های غیر قانونی، تشویشی و تخریبی مسئولان آن تیم ها علیه ماست. ما همیشه گذشت کرده ایم. من عابدینی را از بزرگان این فوتبال می دانم و فکر می کنم از روی عصبانیت چنین صحبت هایی را انجام داده است. البته دلیل گفتن این حرف ها را نمی دانم اما در عین حال ما هر وقت حکمی را بر علیه تیمی صادر می کنیم، انتظار از کوره در رفتن مسئولان آن تیم ها را داریم. امیدوارم دوستان حرمت ها را رعایت کنند.

** آقای عابدینی کمیته انضباطی بخاطر گفتن" اه اه" تماشاگران داماش را جریمه نکرده!

وی افزود: حرف های عابدینی از چند جنبه قابل بحث است. اول اینکه اگر آن ها به انتخاب دارو مسابقه شان و اینکه نباید در چند بازی یک داور قضاوت بازی هایشان را انجام دهد، ممکن است به جا و درست باشد که البته این موضوع هیچ ربطی به ما ندارد. اما رفتار تماشاگران شان در اعتراض به این داور غیر ورزشی و خلاف آیین نامه بوده و آن ها از الفاظ بسیار رکیک و زشتی استفاده کرده اند. بنده خودم در ورزشگاه شهید عضدی رشت حضور داشتم و از نزدیک در جریان ماجرا قرار گرفتم. فکر می کنم تمام آن الفاظ رکیک را مسئولان و تماشاگران دو تیم میزبان و مهمان شنیدند.

حسن زاده گفت: از آن مهم تر این است که تک تک کلمات گفته شده در گزارش داور و نماینده فدراسیون آمده است. هیچ وقت کمیته انضباطی به خاطر گفتن کلمه" اه اه" از سوی تماشاگران یک تیم، آن تیم را چنین جریمه ای نمی کند. حالا اگر عابدینی گزارش داور و ناظر فدراسیون را قبول ندارد بحث دیگری است.

** اتفاقا عابدینی به استقلال و پیروزی کمیته انضباطی در صدور آرا اذعان داشت

رییس کمیته انضباطی به بخش دیگری از انتقادهای عابدینی که معتقد بود" مهدی تاج در سازمان لیگ هیچ کاری را بدون هماهنگی هیات رییسه انجام نمی دهد اما کمیته انضباطی بدون اینکه به کسی بگوید تصمیم می گیرد" اشاره کرد و به ایسنا گفت: خدا را شکر عابدینی به این نتیجه رسیده که ما در تصمیم گیری هایمان مستقل عمل می کنیم. بنده از اول کارم هم بارها گفته ام که با مشورت افرادی غیر از اعضای کمیته انضباطی رای صادر نمی کنیم. مشورت ها به طور کامل میان اعضای کمیته است و نهایتا رای مستقلی صادر می شود. این انتقاد عابدینی خود موید موفقیت کمیته انضباطی در صدور آرا است و ما این را یک پیروزی می دانیم اینکه بدون امر و نهی و دخالت هر مقام ارشدی در کشور احکام انضباطی را صادر کرده و می کنیم.

** قبل از اینکه به فدراسیون بیایم نیمی از عمرم را در فوتبال بودم

وی همچنین ادامه داد: اتفاقا عابدینی می داند که بنده شخصا قبل از اینکه به فدراسیون فوتبال بیایم سال ها در این فوتبال کار کرده ام و گزاف نیست که بگویم نیمی از عمرم قبل از اینکه به فدراسیون بیایم را در فوتبال بوده ام و به طور کامل با شرایط کار در آن آشنا هستم. اینکه بنده اکنون در جای دیگری در خدمت فوتبال هستم بنا بر تصمیم مسئولان و وظیفه ای بوده که بر دوشم نهاده شده است. اکنون که عابدینی از کسر یک امتیاز از تیمش ناراحت است بداند که بسیاری از مدیران از بنده به خاطر چنین رویه ای در جریمه تماشاگران تیم ها تشکر کرده اند.

** هیچ وقت به دنبال قدرت نبوده ایم

حسن زاده خاطرنشان کرد: ملوان، استقلال و داماش از این اقدام ناراحتند اما اعمال قانون توسط ما برای سلامت فوتبال است. ضمنا ما به هیچ وجه به دنبال قدرت نبوده ایم و اعمال نظر شخصی در آرای کمیته انضباطی نکرده ایم. ما با آیین نامه کار می کنیم و مطمئن هستیم آن هایی هم که عصبانی هستند و ما از دست شان ناراحت نمی شویم، عصبانیت شان زودگذر بوده و وقتی در خلوت شان به آرامش رسیدند نظر دیگری خواهند داشت. ما واقعا نفهمیدیم منظور دوستان چیست که می گویند با افرادی غیر از اعضای کمیته انضباطی مشورت کنید. ما باید با چه کسی مشورت کنیم؟ احکام کمیته انضباطی ثابت کرد که به هیچ وجه فرمایشی نبوده است.

** امیدواریم فضای استادیوم ها طوری شود که همه اقشار اجتماعی و جنسیتی جامعه بتوانند به استادیوم بیایند

رییس کمیته انضباطی در پایان تاکید کرد: امیدواریم فضای فوتبال به گونه ای شود که دیگر نیازی به صدور این رای ها نباشد و فضای آلوده از سکوهای تمامی ورزشگاه های ما رخت بربندد. این توفیق باعث می شود در میزبانی بازی های بین المللی بتوانیم عملکرد شایسته ای داشته باشیم و نهایتا فضا به سمتی برود که بتوانیم در ورزشگاه هایمان شاهد حضور تمامی افشار اجتماعی و جنسیتی جامعه باشیم. تماشاگران مهم ترین ضلع فوتبال هستند و ما امسال تصمیم گرفتیم به جای احکامی مبنی بر محرومیت آن ها در صورت بروز تخلفات، از آرای کسر امتیاز استفاده کنیم. دوستان هم می توانند اعتراض کنند چون اعتراض حق قانونی هر شخص یا باشگاهی است.