به گزارش پارس به نقل از مشرق، غلامحسین شعبانی درباره ویژگی های وزیر ورزش آینده اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم مشکل ورزش ما چیست و براساس آن بگوییم وزیر ورزش چه ویژگی هایی دارد. به نظرم بلایی که در چند سال اخیر بر سر ورزش ما آمد این بود که از شأن آن کاسته شد. کسی که وزیر می شود باید کاری کند که این شأن را به ورزش ما چه در عرصه های داخلی و خارجی برگرداند.

وی افزود: وقتی مسئول ورزش ما پرچم به دست می گیرد و مانند ورزشکاران در افتتاحیه مراسم شرکت می کند شأن ورزش ما را پایین می آورد. وقتی از داخل کشور نامه نگاری هایی می شود آن هم برای اینکه تغییراتی که بعضی ها می خواهند از سوی مجامع خارجی در ورزش کشور شکل بگیرد، این موضوع بی اعتباری ما در مجامع خارجی را به دنبال دارد. در داخل هم ادبیات مدیرانمان را می بینید که چگونه صحبت می کنند. مدیرعامل پرطرفدارترین تیم کشور حریف خود را پشه خطاب می کند. امیدوارم کسی که به عنوان وزیر ورزش انتخاب می شود شخصیت لازم را در عرصه داخلی و خارجی داشته باشد.

مدیر مسئول هفته نامه دنیای ورزش در مورد نقشی که وزارت ورزش برای کسب کرسی های بین المللی می تواند داشته باشد عنوان کرد: در این زمینه ۲ نکته را باید در نظر گرفت یکی کسب این کرسی ها و دیگری حفظ آنها. همچنین باید ببینیم این کرسی ها را برای چه می خواهیم. بسیاری از کرسی هایی که بدست می آوریم برای فرد است و کسانی که این کرسی ها را به دست می آورند برای ورزش کاری انجام نمی دهند.

شعبانی ادامه داد: برخی از طریق همین ورزش بزرگ شده اند و به این جایگاه رسیدند ولی وقتی کرسی را به دست می آورند در راه کمک به ورزش از آن استفاده نمی کنند. باید مجموعه ای شکل بگیرد تا کسانی که این کرسی ها را دارند سال به سال گزارش کار دهند تا مشخص شود چه کار می کنند. آیا فقط هزینه سفرهایشان را می گیرند یا اینکه برای ورزش کشور هم تلاش می کنند.

این پیشکسوت رسانه خاطرنشان کرد: ممکن است عده ای به جای اینکه از این کرسی ها برای ورزش استفاده کنند ورزش را به شکل دلخواهی می گردانند تا بتوانند به آن کرسی ها برسند. بنابراین می بینیم داشتن کرسی های بین المللی خوب است اما کافی نیست. کسانی باید مجامع ورزشی حضور پیدا کنند که دلشان برای ورزش می سوزد.

مدیر مسئول هفته نامه دنیای ورزش در مورد اینکه عده ای معتقدند وزیر باید ورزشی باشد و عده ای دیگر می گویند سیاسی، گفت: من ورزشی بودن را کافی نمی دانم. باید ببینیم منظورمان از ورزشی چیست؟ آیا درست است از کسی استفاده کنیم که ورزشی است ولی اندیشه ورزشی ندارد؟ قبلا مشاهده کرده ایم در جاهایی ورزشی ها حضور پیدا کردند و خود آنها بودند که لطمه زدند و خیلی ها از مدیرانی که سابقه ورزشی داشتند ناراضی بودند اما در مقابل مدیرانی هم بودند که سابقه ورزشی نداشتند ولی کارشان رضایت بخش بود. ممکن است کسی ورزشکار خوبی باشد اما در زمینه مدیریت و برنامه ریزی نتواند به درستی عمل کند.

شعبانی گفت: کسی که بینش ورزشی داشته باشد؛ چه سابقه ورزشی داشته باشد یا نه برای وزارت فرد مناسبی است. طبیعتا ترجیح این است که وزیر ورزش ورزشی هم باشد اما ایرادی ندارد اگر ورزشی نباشد و برای بالا بردن سطح ورزش تلاش کند.

وی درباره بخش جوانان وزارت ورزش گفت: باید ببینیم می خواهیم در بخش جوانان چه کاری انجام دهیم و کدام مشکلات جوانان قرار است تحت وظایف وزارتخانه باشد. این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از نقاط گنگ نداشتن چارچوب است که البته داریم و از آن استفاده نمی کنیم.

سردبیر مجله دنیای ورزش با بیان اینکه وزرای پیشنهادی نباید برنامه بدهند، گفت: شنیده ام از کسانی که مدنظر دولت آینده برای وزارت ورزش هستند خواسته شده برنامه هایشان را ارائه دهند. این اشتباه است و باید چارچوبی را مشخص کنیم و آن زمان است که باید از افراد مدنظر بخواهیم که بگویند برای پیاده شدن این برنامه ها چه راهکاری دارند. وزیر باید طبق برنامه پیش برود.

شعبانی تاکید کرد: ابتدا باید چارچوب را مشخص کنیم و ببنیم که آیا فرد مورد نظر این محوریت را قبول دارد یا نه پس از اینکه قبول کرد باید برنامه هایش را ارائه دهد. به عنوان چارچوب طرح جامع ورزش را داریم که روی آن هم کار شده هر چند شاید ایرادهایی داشته باشد ولی در طول زمان این ضعف ها برطرف خواهد شد.

وی گفت: کسی که طرح جامع را قبول ندارد نباید کار کند. اولین چیزی که باید مورد توافق قرار بگیرد این است که ببینیم این افراد اهداف را می پذیرند یا خیر و پس از آن باید به این نکته هم توجه کنیم که آیا توان اجرای برنامه هایشان را دارند؟ همه در ارائه برنامه بهترین کار را انجام می دهند ولی باید دید در اجرای آن هم می توانند خوب عمل کنند.

این کارشناس رسانه اظهار داشت: در مورد مسئله جوانان نیز همینطور است. باید ببنیم کدام بخش مدنظر است. آیا دنبال ایجاد شغل و آیا خدمات اجتماعی هستیم؟ چون تعریف مشخصی وجود ندارد ممکن است در صورت تعریف کردن بخش جوانان متوجه شویم این ۲ بخش کاملا بی ربط به هم هستند.

سردبیر مجله دنیای ورزش با جمع بندی ویژگی های وزیر ورزش گفت: وزیر ورزش آینده باید طرح جامع ورزش را به عنوان محوریت کار خود قرار دهد. همچنین کسانی که به این طرح معتقدند باید راه حل هایی را در چارچوب آن ارائه کنند. ویژگی دیگر وزیر ورزش هم باید این باشد که ورزش را به شأن و جایگاه خود برساند.