فوتبالیست‌ها معمولاً پردرآمد هستند. مردم دوست دارند که زندگی فوتبالیست‌ها را دنبال کنند. برخی فوتبالیست‌ها متمولانه زندگی میکنند. زندگی فوتبالیست‌ها پر از حااشیه است.


خبرورزشی - از عرش به فرش! متأسفانه این یک روند رایج بین بسیاری از فوتبالیست‌هاست. درآمد بالا و وسوسه خوشگذرانی یا سرمایه‌گذاری‌های بدون تحقیق باعث شده خیلی از فوتبالیست‌ها هرچه در دوران فوتبال‌شان به‌دست آورده‌اند را خیلی زود به باد بدهند. هزینه کردن برای شرط‌بندی یا مشروبات الکلی یک مسیر تکراری برای برخی از آن‌ها بوده که بعد از بازنشستگی هیچ چیزی از فوتبال عایدشان نشود. نشریه «سان» چند فوتبالیست برجسته که ورشکست شده‌اند را معرفی کرده است.

دیگو مارادونا

بعد از این که بازیکن قرن فیفا نام گرفت، به ورشکستگی هم رسید. دیگو مارادونا اسطوره فقید فوتبال آرژانتین که سال ۲۰۲۰ به طرز غم‌انگیزی درگذشت و دو مرتبه رکورد نقل‌وانتقالات فوتبال توسط او شکسته شد، سال ۲۰۰۹ مجبور شد ورشکستگی‌اش را اعلام کند. اداره مالیات ایتالیا از اسطوره ناپولی درخواست کرده بود ۴۲ میلیون پوند مالیات پرداخت نشده‌اند که از زمان بازی در این کشور در دهه ۱۹۸۰ به جای مانده را بپردازد. بعد از درگذشت مارادونا هم تکلیف خیلی از سرمایه‌های او مشخص نشد و وراثش در این مورد اختلاف داشتند.

فوتبالیست‌های ورشکسته (دیگو مارادونا)

رونالدینیو

گفته می‌شود اسطوره برزیلی در سال ۲۰۱۸ فقط ۵ پوند در حساب بانکی‌اش داشته، در حالی که همان زمان بدهی‌اش به ۱٫۷۵ میلیون پوند رسیده بود. رونالدینیو به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در منطقه‌ای محافظت شده در کشورش برزیل با جریمه‌ای هنگفت مواجه شد. با وجود این که برخی از اموال رونالدینیو برگشته، ولی او هنوز هم نتوانسته بدهی‌هایش را بپردازد، چرا که مدتی هم با حکم قاضی در پاراگوئه در حبس خانگی به سر می‌برد. او در پاراگوئه با اسناد جعلی دستگیر شد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (رونالدینیو)

پل گاسکوئین

گازا سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۴۲ هزار پوند در سال ۲۰۱۶ که مربوط به مالیاتش می‌شد، توانست از ورشکستگی خودش جلوگیری کند. با این حال در همان زمان ستاره سابق تیم ملی انگلیس با مشکلات بسیاری مواجه بود و حدود ۲۰۰ هزار پوند بدهی داشت. پل گاسکوئین مدت‌ها با افسردگی که از عوارض مصرف مواد و مشروبات الکلی بود، دست و پنجه نرم می‌کرد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (پل گاسکوئین)

یان آرنه ریسه

دو سال بعد از قهرمانی تاریخی در لیگ قهرمانان اروپا همراه لیورپول، یان آرنه ریسه هم در لیست فوتبالیست‌های ورشکسته قرار گرفت. ریسه که در آن زمان فقط ۲۶ سال سن داشت و هفته‌ای ۵۰ هزار پوند هم در آنفیلد حقوق می‌گرفت، لیست بلندبالایی از بدهی‌های پرداخت نشده داشت که گفته می‌شد این بدهی‌ها به ۱۰۰ هزار پوند می‌رسد. این بدهی به یک اتهام کلاهبرداری در نروژ هم مرتبط بود و پس از آن ریسه را ورشکست اعلام کردند.

فوتبالیست‌های ورشکسته (یان آرنه ریسه)

دیوید جیمز

با وجود درآمدی حدوداً ۲۰ میلیون پوندی از دوران حرفه‌ای، دیوید جونز سال ۲۰۱۴ اعلام کرد ورشکست شده است. سنگربان سابق تیم ملی انگلیس در باشگاه‌هایی مثل لیورپول و منچسترسیتی پول خوبی درآورد و همان زمان زندگی لوکسی را انتخاب کرد که باعث شد املاک متعددی بخرد. اما طلاق پرهزینه او در سال ۲۰۰۵ باعث شد بدهی‌هایش افزایش پیدا کند و دادگاه اموال مهمی مثل یادبودهای ورزشی، تجهیزات موسیقی و خودروی او را توقیف کرد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (دیوید جیمز)

پل مرسون

قمار، مشروبات الکلی و مواد مخدر باعث شد پل مرسون ستاره پیشین خط میانی آرسنال ثروت حیرت‌انگیز ۷ میلیون پوندی‌اش را هدر بدهد. با این وجود، مرسون خودش را جمع و جور کرد و به‌عنوان کارشناس در شبکه «اسکای‌اسپورتس» مشغول به کار شد. اتفاق عجیب برای مرسون زمانی رخ داد که به فکر شکستن انگشتانش افتاد تا با قماربازها تماس نگیرد. مرسون حسابش در قماربازی را بعد از دریافت ۸۰۰ هزار پوند حقوق بازنشستگی‌اش تسویه کرد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (پل مرسون)

کیت گیلسپی

بازیکن پیشین منچستریونایتد هم به قمار اعتیاد پیدا کرده بود و باعث شد ۷٫۲ میلیون پوند از ثروتش را آتش بزند. کیت گیلسپی که با نیوکاسل به لیگ قهرمانان اروپا هم رسید و ۸۰ مرتبه پیراهن تیم ملی ایرلندشمالی را برتن کرد، سال ۲۰۱۰ در حالی که فقط ۳۵ سال سن داشت ورشکست شد. او در مصاحبه‌ای اعتراف کرد از طریق قمار پول زیادی از دست داده و اموالش را هم همینطور.

فوتبالیست‌های ورشکسته (کیت گیلسپی)

برد فریدل

برنامه‌های بلندپروازانه برای ساختن آکادمی فوتبال در آمریکا باعث شد این ستاره فوتبال سرمایه‌اش را از دست بدهد. گفته می‌شود برد فریدل سنگربان پیشین تیم ملی آمریکا و تیم‌های تاتنهام و استون‌ویلا ۵ میلیون پوند بدهی به بار آورده و در تلاش برای باز پس گیری خانه ۲۶۰ هزار پوندی‌اش است. فریدل که سرمربی تیم نیوانگلند روولوشن آمریکا هم بود، یک دهه پیش در استون‌ویلا هر هفته ۵۰ هزار پوند حقوق می‌گرفت.

فوتبالیست‌های ورشکسته (برد فریدل)

لی هندری

افسردگی و اعتیاد به قمار باعث شد لی هندری بازیکن پیشین تیم ملی انگلیس هم ورشکست شود. او که در استون‌ویلا هر هفته ۳۰ هزار پوند حقوق می‌گرفت، سال ۲۰۱۲ اعلام کرد ورشکست شده است، چرا که بدهی زیادی داشت که نمی‌توانست آن‌ها را پس بدهد. هندری بعدها فاش کرد در زمان ورشکستگی ۵ یا ۶ بار تلاش کرده خودکشی کند. او حالا به‌عنوان سفیر بهداشت روانی کار می‌کند و در شبکه «اسکای‌اسپورتس» هم کارشناس شده.

فوتبالیست‌های ورشکسته (لی هندری)

رویسون درنته

ستاره سابق تیم ملی هلند که سابقه بازی در رئال‌مادرید، اورتون و فاینورد را هم داشته، سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد. این وینگر ۳۴ ساله هنوز هم فوتبال بازی می‌کند و عضو تیم راسینگ مورسیا است، ولی خارج از مستطیل سبز مشکلاتی دارد. رسانه‌های هلندی اعلام کردند رویسون درنته در دادگاهی در شهر بردای هلند ورشکستگی‌اش را ثبت کرده. درنته با وجود ورشکستگی می‌گوید که اطمینان دارد مشکلاتش حل خواهد شد. پیش از این درنته فاش کرده بود که درآمدی ۳٫۲ میلیون پوندی از طریق فوتبال داشته که همه آن‌ها را به باد داده.

فوتبالیست‌های ورشکسته (رویسون درنته)

آساموا ژیان

ستاره سابق ساندرلند زمانی پشت ماشین رولزرویس می‌نشست، اما سال ۲۰۱۸ خبر رسید که فقط ۶۰۰ پوند در حساب بانکی‌اش باقی مانده و توانایی تأمین مخارج خانواده‌اش را ندارد. آساموا ژیان طبق گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده بود، هر هفته ۲۲۷ هزار پوند در باشگاه شانگهای SIPG چین حقوق دریافت می‌کرد که مشخص نیست به چه شکلی پولش را مصرف کرده است. بازیکن ۳۵ ساله غنایی یک سالی می‌شود به کشورش برگشته و برای تیم لژون‌سیتیز بازی می‌کند.

فوتبالیست‌های ورشکسته (آساموا ژیان)

اریک جمبا جمبا

این بازیکن کامرونی که زمانی با کریستیانو رونالدو و رایان گیگز در منچستریونایتد همبازی بود، ۴ سال بعد از این که راهی استون‌ویلا شد، ورشکستگی‌اش را اعلام کرد. اریک جمبا جمبا در تیم‌هایی مثل سنت‌میرن و حتی سوپرلیگ هند هم بازی کرد تا بودجه از دست رفته‌اش را بازگرداند. او آنقدر پایین و پایین‌تر رفت که قبل از بازنشستگی در دسته پنجم سوئیس جایی که فقط ۸۸ نفر بازی تیمش را از نزدیک تماشا می‌کردند، بازی کرد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (اریک جمبا جمبا)

سلستین بابایارو

این مدافع چپ در چلسی و نیوکاسل بسیار محبوب بود. سلستین بابایارو بازیکن اهل نیجریه در دهه ۲۰۰۰ حقوق خوبی در استمفوردبریج و سنت‌جیمزپارک می‌گرفت، اما ژانویه ۲۰۱۱ اعلام شد که این بازیکن ورشکست شده است. او که سابقه بازی در اندرلخت را هم داشت، سال ۲۰۰۸ به لس‌آنجلس گلکسی رفت ولی برای این تیم آمریکایی بازی نکرد.

فوتبالیست‌های ورشکسته (سلستین بابایارو)