دربی مصاف ورزشی دو تیم از یک شهر یا یک منطقه است. در ایران دربی بازی بین تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس دربی گفته می شود.همیشه دیدن دربی فوتبال یکی از تفریح های جذاب برای مردم ایران بوده است. 

به گزارش «فرهیختگان»: تقویم فوتبالی باشگاه‌های ایران فرداشب با برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و فولاد خوزستان از سری رقابت‌های جام‌حذفی و با شناخت قهرمان این رقابت‌ها به پایان می‌رسد، این درحالی است که درصورت قهرمانی تیم پرطرفدار پایتخت یعنی استقلال یک اتفاق مهم مهرماه امسال در انتظار فوتبال ایران خواهد بود؛ برگزاری احتمالی ۳ دربی حساس و مهم در مهرماه آینده که با قهرمانی احتمالی استقلال در جام‌حذفی و با برتری مقابل فولاد از حالا یکی از این دربی‌ها به‌طور حتم قطعی خواهد شد.

 

حال اینکه چطور این امکان وجود خواهد داشت که در یک ماه، سه دربی برگزار شود و عجیب‌تر اینکه این دربی‌ها در فاصله زمانی نزدیک و در همین مهرماه آینده تا کمتر از سه ماه دیگر برگزار خواهد شد، به این صورت است که درصورت قهرمانی استقلال در رقابت‌های جام‌حذفی اتوماتیک‌وار این تیم باید دیدار سوپرجام را در مقابل پرسپولیس برگزار کند و طبق اعلام سازمان لیگ و برای آنکه مشکلات فصل قبل به وجود نیاید، این دیدار قرار است چند روز قبل از آغاز رسمی رقابت‌های لیگ برتر برگزار شود. از آنجا که طبق اعلام قبلی فصل جدید رقابت‌های لیگ قرار است از هفته اول مهرماه آغاز شود دربی سوپرجام نیز می‌تواند در یکی از روزهای ابتدایی مهرماه برنامه‌ریزی و برگزار شود. اتفاقا شاید این دربی محتمل‌تر و حیثیتی‌تر از سایر دربی‌ها باشد؛ چراکه استقلالی‌ها فقط یک گام تا قهرمانی جام‌حذفی فاصله دارند. از سوی دیگر این تیم در آخرین دربی برگزارنشده سوپرجام بازنده شناخته شد که البته هنوز هواداران این تیم حسرت عدم برگزاری این دیدار را می‌خورند و حالا موارد انگیزشی زیادی وجود دارد تا شاگردان فرهاد مجیدی بخواهند با پیروزی در این دیدار، انتقام دربی معروف سوپرجام را که هرگز برگزار نشد اما استقلال بازنده شد، بگیرند. پرسپولیسی‌ها نیز از آنجا که آخرین دربی که از مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام‌حذفی برگزار شد با شکست مواجه شدند، از انگیزه‌های زیادی برای پیروزی مقابل حریف دیرینه و گرفتن انتقام دیدار فوق برخوردار هستند.

اما دو دربی دیگر چگونه محقق می‌شود؟ درصورتی‌که طبق برنامه قبلی رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر از اوایل مهرماه آغاز شود و طبق قرعه‌کشی قرار باشد تا دو تیم استقلال و پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی به مصاف یکدیگر بروند، به احتمال زیاد دومین دربی مهرماه نیز محقق خواهد شد، یعنی درصورتی‌که تیم‌های استقلال و پرسپولیس طی چهار هفته ابتدایی لیگ یکدیگر به هم بخورند، تحقق این امر پررنگ‌تر از هر زمان دیگری خواهد شد.

همچنین دربی سوم در مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز درحالی محقق خواهد شد که تیم‌های استقلال و پرسپولیس بتوانند حریفان خود در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را شکست دهند و به این ترتیب این دو تیم به احتمال ۵۰درصد طبق قرعه در مرحله یک‌چهارم نهایی با هم دیدار خواهند کرد. اما اگر این اتفاق نیز رخ ندهد، درصورتی‌که هر دو تیم به مرحله نیمه‌نهایی برسند، به‌طور قطع یک‌بار دیگر دربی آسیایی در مهرماه برگزار خواهد شد؛ چراکه طبق اعلام برنامه قبلی مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری در تاریخ ۲۴ و ۲۷ مهرماه برگزار خواهد شد.