مسابقات المپیک 2021 بعد از یکسال تاخیر بدلیل شیوع کرونا در حال برگزاری است. المپیک 2021  از اول مرداد ماه در توکیو برگزار می شود.


دوچرخه سواران تیم دانمارک در المپیک برای کاهش نیروی باد از چسب‌هایی روی ساق پاهای خود استفاده کرده اند که توجهات را به خود جلب کرده و با انتقاداتی مواجه شده است.

تیم دوچرخه سواری تعقیبی پیست دانمارک در مسابقه تعقیب 4000 متر هنگامی که در پیست بیضی شکل در المپیک توکیو رکورد المپیک 3 دقیقه و 45.014 ثانیه را ثبت کرد، بار دیگر رقبای خود را شکست داد.

به این ترتیب تیم چهار نفره دانمارک به روند درخشان خود در جام جهانی سال گذشته ادامه داد؛ جایی که آنها در مسیر رسیدن به مدال طلا سه بار رکورد جهانی را به نام خود ثبت کردند.

زمان ثبت شده و عملکرد دانمارکی ها در توکیو بار دیگر توجه ها را به خود جلب کرده است، اما نه فقط از جنبه های مثبت. کریس بوردمن، متخصص سابق پیست بریتانیایی و پدیده تک استارت جاده ای، دانمارکی ها را مسخره کرد که رو به استفاده از "کلک نوار چسبی" در پیست آورده اند.

اشاره بوردمن به نوار چسبی است که دانمارکی ها روی ساق پای خود چسبانده بودند و با استفاده از آن عملکرد دوچرخه سواران پیست دانمارکی بهینه می شود، زیرا نوار چسب به کاهش مقاومت در برابر باد و در نهایت بهبود زمان در طول پیست کمک می کند.

 توجه بسیاری به این ترفند دانمارکی ها جلب شد و این کار اگرچه خلاف قوانین نیست، اما به وضوح دور زدن قوانین اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری درباره ارتفاع جوراب های دوچرخه سواران است.

قانون بحث برانگیز "ارتفاع جوراب" اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری که در اکتبر 2018 معرفی شد، می گوید: "جوراب و روکش‌های کفش های ورزشی که در مسابقه استفاده می شوند نمی توانند ارتفاعی بیش از میانه قوزک تا وسط ساق پا داشته باشند. "

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دانمارکی ها با استفاده از این نوارچسب ها قانون UCI را دور زده اند و ممکن است به زودی این اتحادیه شکایاتی را در این زمینه دریافت کند و مجبور شود نگاه دقیق تری به ترفند دانمارکی بیندازد.

این اولین باری نخواهد بود که UCI به سرعت اقدام به ممنوعیت ترفندی که به بهتر شدن وضعیت آیرودینامیکی دوچرخه سواران می کند، کرده است. در سال 2018 لوتو سودال از استفاده از "ژل سرعت" بر روی پاهای دوچرخه سواران خود منع شد؛ این ژل یک محلول چسبناک شامل میکروبیدها بود که ظاهراً کشش آیرودینامیکی را کاهش می داد.

یا شاید تیم دانمارکی بسیار هوشمندانه عمل کرده و یک خلا قانونی برای دور زدن قوانین یافته است.

تیم دانمارک اکنون با بریتانیا که در مرحله مقدماتی چهارم شد، در مقدماتی روز سه شنبه روبرو می شود. در حالی که ایتالیا و نیوزلند، به ترتیب دومین و سومین تیم های سریع، به مصاف هم می روند. برندگان این رقابت ها روز چهارشنبه برای طلا رقابت خواهند کرد.