از اولین روزهایی که علیرضا منصوریان روی نیمکت استقلال نشست تا به امروز، استقلال پیش‌فصل‌های خوبی نداشته است و اسیر حاشیه‌های بسیاری بوده است. حاشیه‌هایی که استقلال را در این سال‌ها چند پله پایین‌تر آنچه لیاقتش را داشته قرار داده است و شرایط را برای‌شان سخت و دشوار کرده است. جمع شدن این موضوعات در کنار هم یک استقلال بی‌نظم ساخته است. استقلال در نقل‌وانتقالات گاهی بی‌آنکه نیاز باشد بمب منفجر کرده و گاهی از جذب حداقل‌ها ناتوان بوده است. فاکتور تعادل در این باشگاه به‌طور کلی فراموش شده است و استقلال با این شرایط در لیگ بیستم به میدان خواهد رفت.

رفتار نامناسب مدیریت؛ چالش اصلی گزینه سرمربی آینده

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های استقلال در فصل گذشته رفتار نامناسب باشگاه با سرمربی بود. از خداحافظی ناگهانی آندره‌آ استراماچونی استقلال به‌دلیل بدعهدی‌های مدیریتی تا قهر و استعفای فرهاد مجیدی به‌خاطر رفتار عوام‌فریبانه احمد سعادتمند در مذاکرات با مرد ایتالیایی، استقلال قربانی رفتاری شده است که برای سرمربی راهی جز پایان همکاری باقی نگذاشته است. استقلال به‌دلیل این رفتارها سه دیدار لیگ را بدون سه سرمربی و لیگ قهرمانان آسیا را با سرمربی موقت سپری کرد و ضرر سنگینی متحمل شد. حذف تلخ از لیگ قهرمانان آسیا و از دست دادن پنج امتیاز در لیگ برتر با نیمکت خالی آبی‌ها به دره شکست نزدیک‌تر کرد. در چنین شرایطی، استقلال چاره‌ای جز تغییر نداشت و این‌بار محمود فکری به‌عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

فکری در فرایندی سخت و پیچیده به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. لیست مدیران استقلال و وزارت ورزش برای سرمربیگری بسیار طولانی بود، اما درنهایت کاپیتان سابق استقلال و مرد گلزن دربی‌ها بود که هدایت استقلال را در دست گرفت. البته کمیته‌ فنی که شامل پیشکسوتان استقلال بود ترجیح می‌دادند جواد نکونام سرمربی فصل بعد استقلال باشد، اما این سرمربی برای هدایت استقلال در لیگ بیستم به مدیران این پاسخ منفی داد و در مصاحبه‌ای گفت «هواداران استقلال صحبت هایی در فضای مجاری داشتند که من به این تیم بروم ولی من به آنها می گویم شرایط استقلال اصلا خوب نیست و نمی خواهند این باشگاه درست شود. این صحبت صادقانه من است. دوست نداشتم به استقلال با این شرایط بروم. متاسفانه  در این مدت با اسم ها بازی کردند و مردم را فریب دادند ولی الان از اینکه در اینجا هستم خوشحال هستم».

بازیکنان ناراضی و خروجی‌های درخشان

بازیکنان استقلال از وضعیت تیم‌شان ناراضی هستند. اتفاقی حدس زدن آن نیز چندان سخت نیست. صدای اعتراض رختکن استقلال بلند شده است. علاوه‌بر این‌ بازیکنان زیادی هستند تکلیف‌شان مشخص نیست. شیخ دیاباته قرارداد خود را با این تیم فسخ کرده است، روزبه چشمی تصمیم گرفته است در قطر بماند و فصل آینده برای ام‌صلال به میدان خواهد رفت و تکلیف علی کریمی حتی اگر سرپرست مدیرعاملی استقلال ادعا کند «۱۰۰ درصد پیگیر قرارداد او هستند» مشخص نیست و معلوم نیست فصل آینده در پیراهن کدام تیم به میدان برود. از طرف دیگر وضعیتِ هرویه میلیچ، دفاع چپ استقلال، هنوز مشخص نیست و دور از ذهن نیست که او قرارداد خود را این تیم فسخ کند.

رفتاری که به شکل متوالی و در طول سال‌های گذشته برای باشگاه استقلال رخ داده است؛ آن‌ها مدت‌ها درگیری جدایی مجید حسینی و امید ابراهیمی بودند، هفته‌ها منتظر کاوه رضایی بودند و جدایی تیام و جپاروف نیز هنوز در ذهن تمام هواداران استقلال است. بروز چنین مشکلی بزرگی در نقل‌وانتقالات آن‌هم در دوران پیش‌فصل باشگاه را از عنوان قهرمانی لیگ برتر دور می‌کند و از سایر مدعی‌ها عقب می‌اندازد.

پول‌های پیش‌خور شده و قراردادهای تسویه نشده

قراردادهای فصل گذشته بازیکنان استقلال هنوز تسویه نشده است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قسمتی از درآمدهای باشگاه برای فصل آینده پیش‌خور شده است. یعنی استقلال هنوز درمورد سال‌های گذشته بدهکار است، اما درآمد فصل آینده خود صرف امور مختلف کرده است.

همچنین قراردادهایی که در فصل نقل‌وانتقالات امضا شده است، بسیار سنگین و این موضوعی است که سرپرست مدیرعاملی استقلال به آن اعتراف می‌کند. مددی درمورد این موضوع گفته است: «فکر می‌کنم در این زمینه یک سری کوتاهی از طرف افرادی که در باشگاه هستند، صورت گرفته است. با توجه به شرایط حال حاضر کشور و مسائل اقتصادی که وجود دارد و متاثر از تحریم و ویروس کرونا است، باید بر اساس آن قراردادها بسته شود و متناسب با شرایط روز باشد، وگرنه قطعا نه باشگاه استقلال، تمام باشگاه‌ها از این حیث ضربه می‌خورند. اگر قراردادهای نجومی بسته شود، باشگاه‌ها به نیم‌فصل هم نمی‌رسند. متاسفانه در باشگاه استقلال هم این بی‌نظمی‌های قراردادها وجود دارد و باید تدبیری برای این موضوع داشته باشیم.»

استقلال در فصل نقل‌وانتقالات نیز چندان خوب کار نکرد و مشخص نیست مدیران این باشگاه با مشورت کدام مربی این مهره‌ها را جذب کردند. آن‌ها بابک مرادی، احمد موسوی، متین کریم‌زاده، رشید مظاهری و محمدحسین مرادمند را جذب کردند، بازیکنانی که مشخص در ذهنیت فکری جایی‌ داشته باشند. آسمان استقلال بدون نور است و محمود فکری کار سختی در تبدیل کردن بازیکنان معترض استقلال به یک «تیم» دارد. چالش فکری تازه شروع شده است و باید دید در لیگ فشرده بیستم، استقلال مسیری به سوی پیروزی پیدا خواهد کرد یا برای پنجمین فصل متوالی شکست خواهد خورد.