به گزارش پارس نیوز، 

استقلال این روزها درگیری‌های زیادی دارد. از مشکلات مالی تا دغدغه‌های روی نیمکت. همه چیز تحت تاثیر مدیریتی است که از ابتدا تصمیم‌های درستی نگرفته و حالا باشگاه قربانی این شرایط شده است. ماندن وینفرد شفر هنوز مشخص نیست و آینده نیمکت استقلال از آن هم نامشخص‌تر به نظر می‌رسد. اما در شرایط فعلی، تصمیم درست چیست؟ آیا دست زدن به مهره‌های شطرنج استقلال فقط اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند یا هنوز هم می‌توان به آینده باشگاه ریشه‌دار پایتخت امیدوار بود؟ جلال چراغ‌پور که سابقه هدایت تیم‌ملی ایران را دارد و سال‌ها در فوتبال پایه ایران حضور داشته است، به خبرآنلاین پاسخ می‌دهد.

عملکرد وینفرد شفر را در استقلال چگونه می‌بینید؟ آیا باید به او فرصت داده می شد یا واقعا استقلال با موتور آلمانی به بن‌بست رسیده بود؟

از چند زاویه می‌توان به قضیه وینفرد شفر نگاه کرد. اول؛ توانایی‌های فنی، تجربیات و رزومه شفر را نمی‌توان زیر سوال برد. او دوران درخشانی در آلمان و سایر کشورهای جهان داشته است و در همین استقلال هم هرازگاهی نبوغ و خلاقیت او به نمایش درمی‌آید. فکر نمی‌کنم مشکل او در خلاقیت باشد. از او پیرتر هم در فوتبال ایران سرمربی‌گری کرده و به نتیجه هم رسیده است. دوم؛ بازیکنان استقلال هنوز تجربه زیادی ندارند. نسل استقلال در دوران منصوریان تغییر کرد اما او نتوانست با این تغییرات کنار بیاید و اخراج شد. اما شفر شرایط بهتری داشت و توانست نتایج خوبی با استقلال بگیرد. او استقلال را به نتایج مقتدرانه‌ای رساند که پیش‌تر محدود به پیروزی‌های تک گله بود. اما سومین و مهم‌ترین زاویه از داستان وینفرد شفر در استقلال تغییرات است. او تلاش کرد تیم را متحول کند اما بازیکنانی جذب کرد که چندان به کار تیم نیامدند. مرتضی تبریزی واقعا فوق‌العاده است اما به ترکیب استقلال نیامد. بعدها منشا هم آمد. آمدن گادوین منشا به استقلال کار درستی نبود و فایده‌ای نداشت. مثل آتشی که رو به خاموشی باشد، افت کرد. با آمدن پاتوسی و ایسما شرایط کمی متفاوت شد. اما حقیقت این است که آن‌ها سطح بالاتری از سایر بازیکنان استقلال داشتند و ترکیبی که قرار بود یک‌دست‌تر شود، تکه تکه شد. 

 

اخراج شفر چه کمکی به این استقلال می‌کند؟

در شرایط فعلی این تصمیم هیچ کمکی به استقلال نمی‌کند. مثل پاک کردن صورت مسئله است. بهتر بود مسئله را حل کنند. وقتی بازیکن تعویض می‌شود و اعتراض می‌کند، با اخراج شفر هم تغییر نمی‌کند. این اتفاق‌ها در دوران مرحوم پورحیدری هم رخ می‌داد؟ آن انسجام دیگر وجود ندارد. چه اتفاقی در این تیم رخ داد؟ مشکل استقلال، وینفرد شفر نیست. با تعویض سرمربی هم بعد از چند ماه دوباره همین بلایی که بر سر منصوریان و شفر آمد، به سراغ سرمربی جدید هم می‌آید. استقلال حالا همین بازیکنانی دارد که اصلا مشخص نیست کجا بازی می‌کنند و چه پستی را به طور تخصصی پیاده‌سازی کرده‌اند. شما به عنوان سرمربی نمی‌دانید کدام بازیکن را باید بازی بدهید؟ 

خب حالا برخی می‌گویند شاید گروهی در استقلال تصمیم‌های غیرورزشی می‌گیرند که نتایج آن به زمین بازی کشیده می‌شود.

من این مسئله را نمی‌دانم. نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم. اما به عنوان یک بیننده که از خانه‌ام به تماشای بازی استقلال نشسته‌ام، برایم سوال است که چرا برخی تصمیم‌ها اینقدر عجیب است. چیزی که کی‌روش به فوتبال ایران یاد داد، حالا باید به آن توجه شود. او هسته اصلی باندبازی را می‌سوزاند. کی‌روش می‌دانست فوتبال شرق اروپا به فوتبال ایران نمی‌خورد. بنابراین گزینه‌هایی مثل مامیچ هم به درد استقلال نمی‌خورند.

حالا فقط لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال مانده است. از گروهشان صعود می‌کنند؟

فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد. استقلال اگر هر دو بازی‌اش را برنده باشد، باز هم همه چیز به اما و اگر کشیده می‌شود.

فرهاد مجیدی می‌تواند سرمربی خوبی برای استقلال باشد؟

اگر او می‌خواهد در این تنور آتشین باقی بماند، نباید خیلی سریع سرمربی می شد. خیلی از هم‌نسلان او سعی کردند سرمربی‌های درجه یکی باشند اما چنین اتفاقی رخ نداد. علیرضا منصوریان با تجربه بیشتری که از فرهاد مجیدی فعلی داشت، سرمربی استقلال شد و در نهایت نتیجه هم نگرفت. او فعلا باید کسب تجربه کند و اینقدر زود به سراغ آتش نیمکت نرود. خیلی استعدادها روی این آتش سوخته‌اند.

 

اگر همین الان به جلال چراغ‌پور بگویند سرمربی بعدی استقلال را معرفی کند، او چه کسی را پیشنهاد می‌دهد؟

اگر امیر قلعه‌نویی تیم نداشت، اول از همه او را بیاورید. همه این حواشی در کمتر از یک هفته به پایان می‌رسد و دیگر هم پیش نمی‌آید. اتفاق‌هایی رخ داده که ما نمی‌دانیم. شاید استقلال به یک سرمربی جوان‌تر از وینفرد شفر نیاز دارد. استقلال حالا تیم خوبی دارد اما حقیقت این است که جای خالی امید ابراهیمی و مجید حسینی در این ترکیب واقعا عالی است. استقلال به جای این خریدهای هجومی می‌توانست دو جانشین ارزشمند برای لژیونرهایش بیاورد.