به گزارش پارس نیوز، 

محمدحسین میثاقی که حالا از همیشه فعال‌تر شده اطلاعات عمومی بالایی در حوزه ورزش فوتبال دارد، مجری و هدایت‌کننده اصلی این برنامه است. از جمله ویژگی‌های اصلی میثاقی، ریتم تند اجرای اوست که تناسب خوبی هم با فضای ورزش و فوتبال دارد و به اصطلاح، حوصله مخاطبانش را سر نمی‌برد. میثاقی قبل از شروع هر مسابقه ورزشی، اطلاعاتی قابل توجه از هر دو تیم و بازیکنان آن می‌دهد و تحلیل‌های شخصی‌اش هم شنیدنی است؛ او همچنین در گفت‌وگو با کارشناسانی چون مجید جلالی و امیر حاج‌رضایی که همه از پیشکسوتان فوتبال کشور هستند، ضمن رعایت شرط ادب، تعامل خوبی برقرار می‌کند و به همان اندازه که حفظ ریتم برنامه برایش مهم است، به آنها هم اجازه صحبت کردن می‌دهد. این تحلیل‌های مطرح شده در قبل از شروع مسابقه و نیز بین دو نیمه، به هر مخاطبی که قدری علاقه‌مند به دنیای فوتبال باشد اجازه می‌دهد احاطه بیشتری پیدا و دانش‌اش را تقویت کند. در واقع صحبت‌های کارشناسی آسیا 2019 نه تنها حوصله‌سربر نیستند، بلکه اطلاعات مفیدی هم به مخاطب می‌دهند و از این حیث جالب توجه هستند.»

با دمیدن سوت پایان مسابقه فوتبال میان تیم‌های ایران و چین که با گل‌های مهدی طارمی، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد با نتیجه 3 بر صفر به سود کشورمان تمام شد، حالا پرونده مسابقات آسیایی 2019 برای تیم ملی کشورمان از همیشه جدی‌تر شده است و ملی‌پوشان کشورمان با هدایت صحیح کارلوس کی‌روش، حالا با امید و روحیه به مصاف ژاپن خواهند رفت. به همین بهانه در این مدت برنامه تلویزیونی «آسیا 2019» با اجرای محمدحسین میثاقی از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود؛ برنامه‌ای تلویزیونی با محتوای ورزشی که بازی‌های این دور از مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 را پوشش می‌دهد و با پخش باکیفیت مسابقات، بهره‌گیری از گزارشگرانی حرفه‌ای و دعوت از کارشناسان متخصص، به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی این شب‌های شبکه سه تبدیل شده است. نگاهی به میزان مشارکت پیامکی مردم در نظرسنجی‌های این برنامه هم خود گواهی بر این موفقیت و پربیننده بودن برنامه است؛ در همین راستا «آسیا 2019» پنجشنبه شب رکورد مشارکت شش میلیون و 500 هزار نفر را در نظرسنجی‌اش زد و شب‌های قبل برنامه هم به تناوب، میزان مخاطبان متفاوت، اما بالایی داشته‌اند. جام‌جم در این گزارش میزان مشارکت مخاطبان و دلایل موفقیت برنامه را مرور می‌کند.

 رشد تصاعدی

پنجشنبه‌شب، بعد از درخشش ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال در مصاف چین و نتیجه سه بر صفری که مقابل این تیم رقم زدند، محمدحسین میثاقی، مجری برنامه تلویزیونی آسیا 2019، میزان مشارکت مخاطبان در نظرسنجی برنامه که پیش‌بینی برد ایران مقابل چین بود را عدد شش میلیون و 500 هزار رای اعلام کرد؛ عددی که کم نیست و نشان از موفقیت یک برنامه دارد. در این میان اگر میزان مخاطبان خاموش برنامه، مخاطبانی که بیننده‌اش هستند، اما به هر دلیلی در نظرسنجی‌ها شرکت نمی‌کنند را هم در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که میزان مخاطبان آسیا 2019 بی‌شک عددی خیلی بیشتر از این مقدار است و این برنامه توانسته یکه‌تاز و رکورددار پخش مسابقات ورزشی در این شب‌ها باشد.

البته شرکت مخاطبان در نظرسنجی آسیا 2019 که با همکاری هف‌هشتاد و اپلیکیشن روبیکا برگزار می‌شود، فقط مختص به این شب برنامه نبود و مخاطبان سیما در طول قسمت‌های دیگر برنامه و رقابت تیم ملی ایران با تیم‌های عمان، یمن، ویتنام و عراق همچنان مشارکت بالایی در برنامه داشتند و این عدد به صورت تصاعدی در هر بازی ایران بالاتر رفت.

مرور دوباره میزان شرکت مردم در نظرسنجی‌های مربوط به مسابقات فوتبال جام‌جهانی 2018 که مجددا از شبکه سه سیما پخش می‌شد و مقایسه‌اش با این آمار، گواه این است که رسانه ملی در بحث پخش مسابقات تلویزیونی مرجع اصلی مخاطبان است و بخش عمده جامعه مخاطبان مسابقات ورزشی و فوتبالی، ترجیح می‌دهند که مسابقات را از رسانه ملی تماشا کنند.

 جوانگرا و خلاق

تیم سازندگان برنامه تلویزیونی آسیا 2019، تیم جوانی هستند و این جوانی و استفاده از عنصر خلاقیت، دیگر دلیل اصلی موفقیت این برنامه است. محمدحسین میثاقی که حالا از همیشه فعال‌تر شده  

اطلاعات عمومی بالایی در حوزه ورزش فوتبال دارد، مجری و هدایت‌کننده اصلی این برنامه است. از جمله ویژگی‌های اصلی میثاقی، ریتم تند اجرای اوست که تناسب خوبی هم با فضای ورزش و فوتبال دارد و به اصطلاح، حوصله مخاطبانش را سر نمی‌برد. میثاقی قبل از شروع هر مسابقه ورزشی، اطلاعاتی قابل توجه از هر دو تیم و بازیکنان آن می‌دهد و تحلیل‌های شخصی‌اش هم شنیدنی است؛ او همچنین در گفت‌وگو با کارشناسانی چون مجید جلالی و امیر حاج‌رضایی که همه از پیشکسوتان فوتبال کشور هستند، ضمن رعایت شرط ادب، تعامل خوبی برقرار می‌کند و به همان اندازه که حفظ ریتم برنامه برایش مهم است، به آنها هم اجازه صحبت کردن می‌دهد. این تحلیل‌های مطرح شده در قبل از شروع مسابقه و نیز بین دو نیمه، به هر مخاطبی که قدری علاقه‌مند به دنیای فوتبال باشد اجازه می‌دهد احاطه بیشتری پیدا و دانش‌اش را تقویت کند. در واقع صحبت‌های کارشناسی آسیا 2019 

نه تنها حوصله‌سربر نیستند، بلکه اطلاعات مفیدی هم به مخاطب می‌دهند و از این حیث جالب توجه هستند.

 پخش رایگان مسابقات

پخش رایگان مسابقات ورزشی از رسانه ملی، از دیگر اتفاقاتی است که این رسانه را به مرجعی برای مخاطبان فوتبال‌دوست و ورزشی تبدیل کرده و باعث شده مسابقات ورزشی و برنامه‌های مختص به آن، همیشه بیشترین اقبال و استقبال را در میان دیگر برنامه‌های تلویزیونی داشته باشند. ضمن این‌که این پخش همیشه با بالاترین کیفیت هم همراه است و از این جهت هم رسانه ملی حرفی برای گفتن دارد. در طول ایام برگزاری جام‌جهانی که امسال در کشور همسایه‌مان، روسیه برگزار شد، میزان مراجعه مردم به تلویزیون از همیشه بیشتر شد؛ بسیاری از ماهواره‌ها در آن مدت خاموش شدند و حتی علاقه‌مندان و پیگیرانی که در ایران زندگی نمی‌کردند، به دنبال لینک‌هایی بودند تا بتوانند پخش زنده مسابقات را از شبکه‌های سه یا ورزش سیما ببینند.

احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش سیما در مصاحبه‌ای که ششم آذر امسال با جام‌جم داشت، با اشاره به  کیفیت پخش مسابقات ورزشی تیم ملی ایران   گفته بود: ما در پخش زنده مسابقات ورزشی در منطقه و دنیا کم‌نظیر هستیم، زیرا شما نمی‌توانید شبکه‌ای پیدا کنید که به صورت رایگان مسابقات ورزشی برای مردم پخش کند. چیزی که در شبکه ورزش اتفاق افتاده این است که تمام اتفاقات ورزشی دنیا، به صورت زنده از شبکه ورزش پخش می‌شود. این اتفاق در دو سال اخیر با تاکید بیشتری دنبال شده؛ بنابراین ما در این حوزه از سطح استاندارد بالاتر هستیم؛ ضمن این‌که مردم در دنیا برای تماشای مسابقات جام جهانی باید هزینه پرداخت می‌کردند، اما ما این مسابقات را رایگان پخش کردیم.

شیعه خاطرنشان کرد: کسانی را می‌شناسم که برای سر زدن به اقوامشان در ایران، زمان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که جام ملت‌های اروپا یا جام جهانی باشد تا بتوانند مسابقات را رایگان از ایران ببینند. ما لیگ‌های مهم آلمان، انگلستان و اسپانیا را هر هفته پخش می‌کنیم. خوشحالیم از این بابت که حتی این کار تبدیل به وظیفه ما شده است. همچنین برای پخش این مسابقات گزارشگر هم تربیت کرده‌ایم و همچنین مسابقاتی پخش می‌کنیم که در ایران خیلی شناخته شده نیستند و مردم اطلاعات زیادی از آن ندارند. اتفاقا پخش چنین مسابقاتی هم با استقبال مردم روبه‌رو شده و بعد از پخش بازخوردهای آن در فدراسیون‌ها یا باشگاه‌های خصوصی، دیده شده که علاقه‌مندان پیگیر بودند.