به گزارش پارس نیوز، 

تیم ملی فوتبال ایران در بازی سوم خود در مرحله گروهی جام ملت های آسیا برابر به تساوی بدون گل رسیده و متوقف شد . 

در بازی روز چهارشنبه ایران با 5تغییر نسبت به بازی دوم خود گام به بازی با حریف سنتی خود در غرب آسیا گذاشت و کاملا پیدا بود که کی روش با هدف خاصی این تغییرات را درترکیب تیم ملی فوتبال ایران اعمال کرده است .

کی روش تمام تمرکز خود را معطوف به این نکته کرده بود که از مسیری راحت تر به دور حذفی مسابقات برود و لذا بسیار مایل بود در گام دوم با تیم های عربستان یا قطر بعنوان تیم های نخست احتمالی گروه پنجم روبرو نشود.

برای قرار گیری ایران در مسیری  دشوار فقط کافی بود تیم کی روش بعنوان تیم دوم صعود می کرد و در آن صورت در پایین جدول قرار گرفته و برای حضور در مراحل بالاتر به سد های محکمی برمی خورد که در قیاس با مسیر فعلی که نصیب ایران شده است بسیار دشوار و البته متفاوت است .

همین موضوع باعث شد تا کی روش استراتژی نباختن و البته مهار تیم عراق را در دستور کار قرار دهد زیرا او خوب می دانست که اگر به یک بازی بی محابا و شبیه جدال های ایران با یمن و ویتنام دست می زد این احتمال وجود داشت که روی یک اتفاق گلی را دریافت کند که برای جبرانش هم انرژی تیم ایران می بایست صرف می شد و هم بازیکنان وارد فضای احساسی با حریف سرسخت خود در غرب آسیا می شدند که هیچ کمکی به ایران نمی کرد.

کی روش به درستی در دیدار با عراق ترکیبی بسیار متفاوت با دیدارهای اول و دوم ایران را به زمین فرستاد و به عناصری چون چشمی ، جهانبخش ، محمدی ، حسینی میدان داده بود که برای این بازی جنگنده تر بوده و برای بازی کنترلی ایران از سوی سرمربی ایران مناسب تشخیص داده شده بودند.

ایران در جدال با عراق به عناصر شاخصی چون طارمی ، دژاگه ،حاجی صفی و پورعلی گنجی استراحت داده و  ترابی ، رضائیان و انصاری فرد و شجاعی   را نیز روی نیمکت نشانده بود که در یک ارزیابی کلی می توان استراحت دادن به عناصر  اصلی برای بازیهای حذفی ، سردرگم کردن حریفان در آنالیز بازیهای ایران که حاصل ترکیب های متفاوت در سه دیدار گروهی است ،پرهیز از جدال احساسی با عراق و روی آوردن به بازی کنترلی و حساب شده تر و...را از جمله این اهداف عنوان کرد.

ایران اینک با صدرنشینی در گروه خود در مرحله بعد به جای جدال با عربستان یا قطر باید به دیدار یکی از تیم های سوم گروههای دیگر که عمان خواهد بود برود که در قیاس با دو حریف شاخص غرب آسیا یعنی عربستان و قطر تیم  متوسطی است و این موضوع برای ایران در مرحله بعد یک مزیت خواهد بود و به همین دلیل است که کی روش با یک استراتژی محافظه کارانه از رو در رو شدن با عراق به سبک انتقامی و هجومی و احساسی پرهیز کرد .

تیم ایران اگر در مرحله حدفی از سد تیم عمان بگذرد در مرحله یک چهارم نهایی به مصادف برنده چین و تایلند خواهد رفت که این دو حریف نیز در قیاس با حریفانی چون ازبکستان و قطر و امارات و استرالیا  و دیگر رقبا در آن سمت جدول  حریفان ساده تری هستند و بههمین راحتی ایران با غلبه بر دو رقیب  مراحل یک هشتم و یک چهارم پس از 15سال به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا صعود خواهد کرد.

ایران در مسیری راحت ار از سایر حریفان می تواند به نیمه نهایی برود و شاید راز بازی محافظه کارانه ایران در برابر عراق نشات گرفته از این موضوع باشد و لذا جدا از ضعف هایی چون بازی فیزیکی و احساسی بازیکنان ایران در نبردهای تک نفره با حریفان و دریافت راحت کارت های زرد از داور و بازی احساسی در پاره ای اوقات نمی توان بازی سوم ایران برابر عراق را یک بازی ضعیف یا نمایشی ناامید کننده ارزیابی کرد .

 ترکیب های متفاوت کی روش در مصاف با سه حریف گروهی خود یک حسن داشت و آن اینکه به استثنای شجاعی و دروازه بان های ایران همه بازیکنانی که راهی امارات شده اند به میدان رفته و این موضوع حائز اهمیت است زیرا نیمکت ایران متفاوت تر از هر نیمکت دیگری متحد و همدل بوده و بین ترکیب تیم و بازیکنان روی نیمکت هیچ تفاوتی احساس نمی شود و روح تیمی در ایران کی روش نهفته است .

نکته حائز اهمیت دیگر سه کلین شیت ایران در سه بازی گروهی جام ملت های آسیا است که نشان می دهد تیم کی روش به راحتی از هر تیمی گل دریافت نمی کند که دفاع تیمی و برخورداری از عناصری هوشمند و کارا ف ایران را امروز به تیمی صاحب سبک و باشخصیت مبدل کرده است .

ایران هنوز هم شانس نخست قهرمانی در مسابقات جام ملت های آسیا 2019به شمار می رود و در مسیری راحت تر پس از سالها می توان با بازیهای هوشمندانه در مراحل یک هشتم و یک چهارم و البته بازی کنترل شده و دفاعی تر در مرحله نیمه نهایی راهی فینال شده و طلسم 43سال ناکامی در راه رسیدن به فینال و قهرمانی این مسابقات را با کی روش بشکند.