به گزارش پارس نیوز، حدود پنج سال قبل ذوب‌آهن به طور رسمی تیم بسکتبال خود را منحل کرد و فدراسیون جهانی نیز به دلیل شکایت یک بازیکن آمریکایی از این تیم تصمیم به تعلیق ذوبی‌ها گرفت و دادگاه ارجاعی بسکتبال (BAT) این موضوع را به باشگاه ذوب‌آهن ابلاغ کرد.

حالا بعد از ۴ سال تیم اصفهانی دوباره تصمیم گرفته وارد لیگ برتر شود اما وضعیت تصمیم فیبا درباره این تیم مشخص نیست و مشخص نیست این تیم که چهار سال پیش تعلیق شده، چطور می‌خواهد دوباره وارد لیگ شود. آیا بدهی خود را پرداخت کرده یا نه و اگر در شرایط تعلیق وارد لیگ برتر شود، چه جرایم یا محرومیتهایی فدراسیون بسکتبال ایران را تهدید می‌کند؟

طبق نامه‌نگاری‌های آن زمان میزبان بدهی ذوب آهن به لورن وودز آمریکایی کم هم نیست. طبق قرارداد منعقد شده و سود وارد شده به مبلغ قرارداد، ذوب‌آهن در سال ۲۰۱۳ مبلغ حدود ۳۲۸ هزار دلار به لورن وودز بدهکار بوده و باید مبلغ ۲۰ هزار دلار نیز به BAT پرداخت کند. اگر ذوب‌آهن آن زمان این بدهی را پرداخت نکرده باشد اکنون مجبور به پرداخت این پول خواهد بود که بدهی بسیار زیادی است. این بدهی که مربوط به قرارداد، جریمه دیرکرد و هزینه دادگاه ارجاع بسکتبال در سال ۲۰۱۳  نزدیک به ۴ میلیارد و ۸۸۱ میلیون تومان بوده و اکنون بیشتر هم شده‌است که ذوب‌آهن برای رفع تعلیق باید آن را پرداخت کند.

جواد داوری رئیس هیات بسکتبال استان اصفهان درباره این موضوع به ایسنا گفت: این ماجرا برای لورن وودز در سال ۲۰۱۴ است. به هر حال ملاک کاری ما فدراسیون است و ما مکاتبات را برای حضور این تیم در لیگ برتر انجام داده‌ایم. درباره این اتفاق‌ها فدراسیون جهانی موضوع را به BAT منتقل می‌کند و آنها نظر نهایی را اعلام می‌کنند. باشگاه ذوب‌آهن هم یک باشگاه بین‌المللی است و حتی در بسکتبال هم تصمیم دارند دوباره وارد عرصه بین‌المللی شوند و قطعا تمام مشکلات را حل خواهند کرد.

او ادامه داد: بحث مالی خاص است و قطعا می‌تواند بر کار باشگاه تاثیر بگذارد اما با شناختی که از آقای آذری دارم می‌دانم که اجازه نمی‌دهد مشکلی ایجاد شود. حتی آقای آذری تاکید کرده بود که اگر بدهی وجود داشته باشد باشگاه آن را پرداخت خواهد کرد.   

خبرنگاری تلاش کرد تا درباره این موضوع با سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن نیز صحبت کند تا مشخص شود این پرونده بسته شده یا نه، که تماس‌های ما بی‌پاسخ ماند. با این حال اگر ذوب‌آهن بدهی‌اش را پرداخت نکرده و مشکل تعلیقش را برطرف نکرده‌باشد و وارد مسابقات لیگ شود قطعا فدراسیون جهانی می‌تواند فدراسیون ایران را هم جریمه کند.