به گزارش پارس نیوز، کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ بدون شک از برترین سرمربیان خارجی تاریخ فوتبال ایران هستند و هر ۲ موفقیت های بی شمار و دست آوردهای خیره کننده ای در فوتبال ایران داشته اند. سرمربی کروات در زمان حضورش در تیم ملی با قهرمانی بازی های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان، کسب رتبه سوم جام ملتهای ۲۰۰۴ چین و صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان آماری استثنایی در عرصه ملی به جا گذاشت و این روند موفق را پس از حضور درپرسپولیس با کسب ۲ قهرمانی لیگ برتر و ۲ قهرمانی سوپرجام ادامه داد.

افتخارهای کارلوس کی روش هم در فوتبال ایران قابل ذکر نیست. ۲ صعود متوالی به جام جهانی و ثبت بهترین نتیجه تاریخ تیم ملی در گروه مرگ بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال آن هم در حضور اسپانیا، پرتغال و مراکش دست آورد دوران هفت ساله فعالیت این مربی پرتغالی در تیم ملی است.

با این وجود ۲ مربی بزرگ شاغل در فوتبال ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری از اخلاق حرفه ای فاصله گرفته و از هر فرصتی برای حمله به هم استفاده می کنند. اختلاف کی روش و برانکو زمستان ۹۵ و زمان برگزاری اردوی تیم ملی در دبی استارت خورد. اردویی که سرمربی پرسپولیس به دلیل برگزار نشدن آن در تاریخ فیفا دی اعتراض کرد و همین امر سبب شد کی روش ۶ بازیکن پرسپولیسی حاضر در اردو را تنها یک‌روز پس از سفر تبم ملی به امارات به ایران بازگرداند و از همان زمان بارها با پیرمرد کروات وارد جنگ های رسانه ای شود که البته بسیاری از این مجادلات لفظی بدون منطق بوده و هیچ سودی برای طرفین نداشته است.


بسیاری از اهالی فوتبال اعتقاد دارند کی روش از زمان آغاز اختلافاتش با برانکو به دلیل لجبازی با این مربی تصمیم های خاصی نسبت به بازیکنان پرسپولیسی تیم ملی می گیرد که این فرضیه با وجود نزدیک بودن به واقعیت هیچگاه اثبات نشده است.

جدایی مهدی طارمی و رامین رضائیان از پرسپولیس و خط خوردن سید جلال حسینی از فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی 2018 روسیه از مواردی است که سبب بدبینی هواداران پرسپولیس به کی روش شد و آنها همپای سرمربی سرخ پوشان پایتخت اعتقاد دارند پیرمرد پرتغالی به دلیل لجبازی با برانکو چنین اتفاق هایی را رقم زده است. از سوی دیگر کی روش هم پیش و پس از جام جهانی به دلیل اینکه اعتقاد داشت برانکو در مسیر آماده سازی تیم ملی و اردوی تیمش اخلال ایجاد می کند به سرمربی پرسپولیس تاخت که این امر واکنش شدید ایوانکوویچ را در برداشت.

جدی ترین موج حملات رسانه ای کی روش و برانکو نسبت به هم یک روز پس از آخرین دیدار تیم ملی در جام جهانی مقابل پرتغال رقم خورد. درست در روزی که مردم ایران به دلیل کسب نتایجی درخشان در این رقابت ها در اوج شادی بودند ناگهان کارلوس کی روشاظهارات تندی علیه برانکو مطرح کرد که سرمربی پرسپولیس هم بلافاصله در تمرین تیمش به شکل بدتری به این اظهارات پاسخ داد و حتی چند روز بعد کار را وارد بازی های ملیتی و قومیتی کرد که این حمله کلامی برانکو هم با واکنش تند سرمربی تیم ملی مواجه شد.

کی روش پس از حدود 60 روز دوری از ایران 10 شهریور ماه برای آغاز دور جدید تمرینات تیم ملی و مذاکره با مسئولان فدراسیون فوتبال در راستای نهایی کردن تمدید قراردادش به ایران بازگشت اما تنها 2 روز از بازگشت این مربی به ایران به دلیل اینکه از پرسپولیس تنهاعلیرضا بیرانوند به اردوی تیم ملی دعوت شد، باردیگر هواداران، پیشکسوتان، بازیکنان و کادرفنی سرخ ها شروع به انتقاد از کی روشکردند. در این میان برانکو ایوانکوویچ دوشنبه هفته پیش(12 شهریور) درباره دعوت شدن یک بازیکن از پرسپولیس به اردوی تیم ملی و دعوت پیامکی ملی پوشان اظهار داشت: اعلام کرد «من نمی دانم کی روش در تیم ملی ایران چه کاره است و چه کسی بازیکنان را به این اردو دعوت کرده است. به نظرمان منطقی نیست بازیکنان با پیامک به تیم ملی دعوت شوند و به همین دلیل هم نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم. 11 بازیکن من لیاقت دعوت به تیم ملی را دارند اما مشخص نیست کی روش در تیم ملی ایران به صورت رسمی چه کاره است» 

سرمربی پرسپولیس همچنین روز گذشته(20 شهریور) در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت رامین رضائیان به این تیم گفت:  فکر نمی کنم رضائیان بخواهد با بازگشت به پرسپولیس حضورش در تیم ملی را به چالش بکشد.

کارلوس کی روش هم به دنبال بازگشت تیم ملی از ازبکستان که با برتری یک بر صفر این تیم برابر شاگردان هکتور کوپر همراه شد بدون آنکه نامی از برانکو ببرد به صورت غیر مستقیم به اظهارات اخیر سرمربی پرسپولیس پاسخ داد.

کی روش در سخنان امروز خود اعلام کرد: باید روی  حملاتی که به صورت سیستماتیک به سمت تیم ملی فوتبال انجام می شود، نقطه پایانی بگذاریم و من یکبار دیگر از ریاست و اعضای فدراسیون درخواست می کنم از اینگونه حملات و صحبتها که در تلاش هستند میان نسل جوان ما به صورت سیستماتیک تفرقه اندازند جلوگیری کنند.همه مطلع هستیم که در شرایط دشواری هستیم و  نیازی به اینگونه صحبتهای زشت و تمسخر آمیز نداریم. در لحظه ای که نیاز به اتحاد بیشتر و کنار هم بودن  داریم نباید اینگونه صحبتها مطرح شود.مطرح کردن اینگونه صحبتها به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و هدف آن بازیکنان تیم ملی و خود تیم ملی فوتبال است که به هیچ عنوان قابل قبول و دارای وجاهت نیست. اگر بخواهیم روحیه و اتحاد تیم ملی را حفظ کنیم، نباید به اینگونه صحبتهای تفرقه آمیز و صحبتهایی که تنها برای بوجود آوردن دو دستگی و لطمه زدن به تیم ملی مطرح می شود، بی تفاوت باشیم. می دانم شاید برخی افراد بگویند که من پایم را فراتر از حوزه مسئولیتم می گذارم بخاطر اینکه در حال حاضر به صورت رسمی سرمربی تیم ملی ایران نیستم اما وقتی با افرادی که قصد دارند به صورت مستقیم به منافع تیم ملی ایران لطمه وارد می کنند مواجه می شویم، این امری کاملا غیر قابل قبول است.

با روندی که برانکو و کی روش پیش گرفته اند بدون شک شاهد ادامه این جنگ زرگری هستیم اما این 2 مربی حرفه ای باید قبول کنند صحبت هایشان هیچگونه کمکی به فوتبال ایران نمی کند.  ذات فوتبال به عنوان یکی از دلخوشی این روزهای مردم نباید تحت تاثیر خصومت شخصی 2 اجنبی قرار گیرد. برانکو و کی روش همانقدر که از باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال پول خوبی می گیرند باید اصول ورزش را هم به خوبی رعایت کنند. در این میان حمیدرضا گرشاسبی و مهدی تاج هم وظیفه دارند مربیان کروات و پرتغالی را به آرامش و جنجال سازی مجبور کنند چراکه هم پرسپولیس و هم تیم ملی روزهای حساسی پیش رو دارد  و نباید مربیان آنها اقدام به خودزنی کنند.

برانکو و کی روش بیش از آنکه به فکر زدن هم باشند باید تمرکزشان را به تقابل با الدحیل  قطر در دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین آماده سازی مطلوب تیم ملی برای جام ملتهای 2019 امارات معطوف کنند در غیر این صورت با تداوم درگیری بین آنها احتمال  دارد شکستی بزرگ در انتظار هر 2 مربی باشد.