به گزارش پارس نیوز، 

صدور کارت ملی هوشمند از طرف سازمان ثبت احوال کشور در ماه‌های اخیر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. شرایط عملی صدور کارت ملی هوشمند با ادعا‌های مدیران سازمان ثبت احوال متفاوت است:

- به‌دلیل هشدار و اولتیماتومی که ثبت احوال سال قبل داده بود، به یکباره مردم به مراکز ثبت‌نام هجوم آوردند که هم موجب آزار کارکنان مراکز و هم علافی و سردرگمی مردم شده بود.

- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه رقم دریافتی برای صدور کارت ملی هوشمند ۳۱ هزار تومان است، گفت: ۹ هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تکمیل ثبت‌نام دریافت می‌شود (که البته این رقم در جا‌های مختلف از هفت تا ۹ هزار تومان متغیر است)، ۲ هزار تومان نیز در زمان تحویل کارت دریافت می‌شود. همچنین براساس مصوبه مجلس ۲۰ هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. این در حالی است که بسیاری از مراجعان مبالغی بیشتر پرداخته‌اند.

- عده زیادی از مردم از همان زمان آغاز فرآیند صدور کارت ملی هوشمند نسبت به هزینه دریافتی معترض بودند، به‌خصوص اینکه هزینه فوق متناسب با تعداد افراد یک خانواده افزایش می‌یابد و در مجموع فشار بیشتری به خانواده‌های پرجمعیت و محروم وارد خواهد کرد.

- سازمان ثبت احوال با هدف تغییر کارت‌های ملی سابق به هوشمند از عموم مردم دعوت کرده تا با مراجعه به پورتالی که به همین دلیل طراحی شده است، درخواست اولیه خود را برای تغییر کارت ملی ثبت کنند؛ البته این در حالی است که متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند بتواند از سد پیام‌های خطای مکرری که در سامانه رخ می‌دهد عبور کند. پورتالی که از نظر زیرساختی ضعیف است و کارایی آن با توجه به میزان مراجعه قابل قبول نیست.

- برخی مراجعان که اقدام به ثبت مشخصات خود برای دریافت کارت ملی هوشمند انجام می‌دهند، اعلام کرده‌اند که این سامانه به رغم دریافت مبلغ ثبت‌نامی آن‌ها به میزان ۲۰۰ هزار ریال رسید و گزارش تأیید نهایی را به آن‌ها ارائه نمی‌کند و این اتفاق در حالی است که پول از حساب آن‌ها کسر می‌شود.

- جدا از ایراد‌های ساختاری و عملیاتی چرایی صدور چندباره کارت ملی نیز مسئله‌ای است که هنوز مردم از آن آگاه نیستند. کارت‌های ملی کنونی که چند سال پیش و با هزینه‌ای قابل تأمل برای شهروندان صادر شد، حالا دوباره با هزینه‌ای هنگفت و مجدد در حال صادرشدن است و البته مشخص نیست، این آخرین بار است یا چند سال دیگر دوباره این بساط پهن خواهد شد.


انتهای پیام/