طبق برنامه ای که از سوی فیفا اعلام شده، در نخستین دور از مرحله گروهی جام جهانی 2018، تیم های سید یک و سید دو با یکدیگر روبرو می شوند و تیم های سید 3 و سید 4 نیز به مصاف هم می روند.


بنابراین و با توجه به اینکه تیم ملی کشورمان در سید 3 رقابت ها قرار گرفته، مشخصا اولین بازی خود در این تورنمنت را مقابل یکی از تیم های سید چهار برگزار خواهد کرد.


از طرفی چون سایر تیم های آسیایی در رنکینگ فیفا وضعیت چندان جالبی ندارند، همگی در سید چهار هستند و ایران تنها تیم آسیایی سید 3 لقب گرفته است. در نتیجه حریفان احتمالی کشورمان از گلدان چهارم، تنها 4 کشور هستند. پاناما، نیجریه، مراکش و صربستان تیم هایی هستند که احتمال همگروهی با ایران را از سید چهارم دارند و اولین بازی شاگردان کی روش در روسیه قطعا مقابل یکی از این تیم ها صورت خواهد گرفت.


در بین این 4 گزینه، نیجریه تیمی است که در جام جهانی قبلی هم با ما همگروه بود و اتفاقا تیم ما در نخستین بازی خود در آن دوره از جام جهانی هم به مصاف همین تیم آفریقایی رفت. همگروهی ایران با نیجریه یک تکرار تاریخی برای دو کشور به حساب خواهد آمد.


دیگر گزینه ی تکراری برای ما پاناما خواهد بود؛ تیمی که همین چند روز پیش در چارچوب یک دیدار تدارکاتی در کشور اتریش با ما بازی کرد و نتیجه را به تیم ما واگذار کرد. هرچند در آن بازی چند بازیکن اصلی از پانامایی ها حضور نداشتند ولی در هر صورت کادر فنی تیم ملی کشورمان به شناخت خوبی از این تیم تازه وارد جام جهانی دست یافته است. از لحاظ رنکینگ فیفا هم بین این چهار گزینه بهترین حریف پاناما است.


دیگر تیم های سید چهار یعنی مراکش و صربستان به نسبت تیم های ناشناخته ای از لحظا تقابل با ایران به حساب می آیند.


مراکش 2 بار در سال های دور در تورنمنت های تدارکاتی حریف ایران بوده و در هر دو بازی شکست خورده اما نسل فعلی فوتبال این کشور که پس از بیست سال تیمشان را به جام جهانی رسانده اند، به طور قطع پتانسیل این را دارند که یکی از شگفتی سازهای مسابقات سال آینده در روسیه باشند. ستاره هایی چون اشرف حکیمی، سوفیان بوفال، مهدی بن عطیه، نورالدین آمرابات و حکیم زییِش مراکش را به یکی از تیم های خطرناک سید چهار تبدیل کرده اند.


صربستان هم که خطرناک ترین و خاص ترین تیم سید چهار جام جهانی 2018 به حساب می آید، می تواند مانند مراکش حریفی تازه برای تیم ملی کشورمان لقب بگیرد. صرب ها از ستاره هایی همچون نمانیا ماتیچ، آدام لیاییچ، سرگئی میلینکوویچ-ساویچ و الکساندر میتروویچ در ترکیب خود بهره می برند که هر کدام از این نفرات در تیم های مطرح اروپایی توپ می زنند.


نخستین بازی تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه بسته به اینکه تیم کشورمان در کدام گروه از رقابت ها جای بگیرد، یکی از روزهای 15 تا 19 ژوئن (25 تا 29 خرداد 97) برگزار خواهد شد.