پرسپولیس در پایان هفته سوم لیگ هفدهم با 9 امتیاز در صدر جدول قرار دارد و خود را مدعی اصلی قهرمانی می‌داند. در تاریخ لیگ برتر به دفعات دیده شده تیم‌هایی لیگ را با سه و یا حتی چهار برد شروع کردند اما این شروع رویایی هرگز موفقیت آنها را تضمین نکرده است. سرنوشت این تیم ها را مرور می‌کنیم؛

لیگ اول؛ پیکان

اولین تیمی که در تاریخ لیگ برتر به سه برد پشت سر هم رسید، پیکان است. این تیم در فصل ۸۱-۸۰ شروع توفانی داشت و با مربی گری حمید علیدوستی سه بازی اول خود را برد. پیکان در بازی چهارم شکست خورد و در نهایت هفتم شد. علیدوستی هم برای فصل بعد جای خود را بیژن ذوالفقارنسب داد. در همان لیگ برتر اول مشخص شد کسب 9 امتیاز تضمین کننده موفقیت یک تیم نیست.

لیگ دوم؛ فجرسپاسی شیراز

در دومین دوره لیگ نوبت به یک تیم بی ادعای دیگر بود که کارش را با سه برد شروع کند. فجر با غلام پیروانی در هفته چهارم به مساوی رسید و موفق نشد رکورد پیکان را بشکند و شروعی با چهار برد داشته باشد. فجر در پایان فصل در رده چهارم قرار گرفت تا ثبات شود برای قرار گرفتن در رده‌های بالای جدول اصلا نیاز نیست لیگ را با 9 امتیاز شروع کرد.

لیگ سوم؛ فولاد خوزستان، پرسپولیس و ذوب‌آهن

در سومین دوره لیگ سه تیم در پایان هفته سوم 9 امتیازی شدند. پرسپولیس پس از شروع توفانی‌اش با وینکو بگوویچ در پایان هفته سوم 14 گل زده بود و تیمی توقف ناپذیر به نظر می‌رسید. این تیم اما در هفته چهارم پس از مصدومیت علی دایی، مقابل پیکانِ بیژن ذوالفقارنسب شکست خورد. در کنار پرسپولیس پرهیاهو، فولاد خوزستان و ذوب آهن هم کارشان را با سه برد آغاز کردند. فولاد با لوکا بوناچیچ در هفته چهارم باخت، ذوب آهن اما توقف ناپذیر بود. این تیم با هدایت رسول کربکندی اولین تیمی شد که در لیگ برتر در پایان هفته چهارم 12 امتیازی شدن را جشن گرفت. ذوب آهن دست بردار نبود و پنجمین برد متوالی را هم به نام خود ثبت کرد. این تیم در هفته ششم مساوی کرد تا سرانجام ترمزش کشیده شود و در پایان فصل پس از شروع تاریخی‌اش چهارم شد. پرسپولیس و فولاد دو تیم دیگری که لیگ را با 9 امتیاز شروع کردند هم در رده های پنجم و سوم قرار گرفتند. بازهم خبری از تیم های قهرمان و نایب قهرمان لیگ در بین 9 امتیازی‌های ابتدای فصل نبود.

لیگ چهارم؛ سایپا

این بار نوبت سایپا بود که در فصل ۸۴-۸۳ با مربی‌گری بیژن ذوالفقارنسب شروعی 9 امتیازی داشته باشد. این تیم اما در پایان فصل سیزدهم شد تا یک بار دیگر مشخص شود 9 امتیاز اول فصل اصلا ملاک خوبی برای تشخیص موفقیت یک تیم نیست.

لیگ پنجم؛ ذوب‌آهن و سپاهان

ذوب‌آهن متخصص شروع‌های فوق‌العاده یک بار دیگر لیگ را با 9 امتیاز شروع کرد. این تیم البته همشهری‌اش سپاهان را هم در کنار خود می دید. دو تیم پس از سه برد متوالی در هفته چهارم داربی اصفهان را برگزار کردند که ذوب آهن پیروز شد و برای دومین بار در تاریخ لیگ را با چهار برد شروع کرد. ذوب آهن در پنج دوره لیگ برتر دو بار توانسته بود لیگ را با 12 امتیاز شروع کند. این تیم با رسول کربکندی در هفته پنجم برنده نشد و به مساوی بسنده کرد. این بار هم شروع حیرت‌انگیز ذوب‌آهن برایش قهرمانی به ارمغان نیاورد. این تیم ششم شد. سپاهان هم در رده هفتم قرار گرفت. ناکامی 9 امتیازی ها ادامه پیدا کرد.

لیگ ششم، استقلال تهران و استقلال اهواز

دو تیم همنام تهران و اهواز با سه برد کار خود را شروع کردند. استقلال اهواز با فیروز کریمی در هفته چهارم چهار-صفر به پرسپولیسِ مصطفی دنیزلی باخت. استقلال تهران هم با هدایت صمد مرفاوی در آن هفته مساوی کرد تا ذوب آهن همچنان تنها تیمی باشد که لیگ را با چهار برد شروع کرده است. استقلال اهواز در پایان دوم شد و استقلال تهران چهارم. این تنها مرتبه‌ای در تاریخ لیگ برتر است که استقلال کارش را با سه برد شروع می کند.

لیگ هفتم؛ پرسپولیس و سپاهان

سرانجام تیمی که لیگ را با سه برد شروع کرد به قهرمانی رسید. پرسپولیس با افشین قطبی پس از سه برد به برد چهارم هم رسید و در هفته پنجم مقابل اکبر میثاقیان و راه آهن متوقف شد. سپاهان هم مثل پرسپولیس کارش را با سه برد شروع کرد اما در هفته چهارم به تساوی رسید. این بار دو تیم 9 امتیازی هفته سوم در پایان لیگ هم در بالای جدول بودند. پرسپولیس اول شد و سپاهان دوم.

لیگ هشتم؛ ذوب آهن

ذوب آهن متخصص شروع های خوب یک بار دیگر لیگ را با سه برد شروع کرد. منصور ابراهیم‌زاده این بار هدایت ذوب را بر عهده داشت. ذوب این بار به برد چهارم نرسید و در هفته چهارم مساوی کرد. این تیم در پایان فصل به دلیل تفاضل گل پایین‌تر قهرمانی را به استقلال واگذار کرد.

لیگ دهم؛ صنعت نفت آبادان

در لیگ نهم برای اولین بار در تاریخ این رقابتها هیچ تیمی موفق نشد بازی ها را با سه برد شروع کند. در لیگ دهم لیگ این صنعت نفت آبادان بود که در ابتدا 9 امتیازی شد. صنعت در هفته چهارم باخت و در نهایت نهم شد. کاسیمیروی پرتغالی مربی این تیم بود.

لیگ دوازدهم؛ فجر سپاسی شیراز

در لیگ یازدهم هم از شروع 9 امتیازی خبری نشد. فجرسپاسی در لیگ دوازدهم در کمال شگفتی لیگ را با سه برد خیره کننده شروع کرد و خود را در صدر جدول قرار داد. این تیم هم البته نتوانست به برد چهارم برسد. جالب اینکه این تیم در انتهای فصل دوازدهم شد. این برای دومین بار در تاریخ بود که فجر چنین شروع خیره کننده‌ای را تجربه می کرد. هدایت فجر را محمود یاوری بر عهده داشت.

لیگ چهاردهم؛ سپاهان

پس از لیگ سیزدم، در لیگ چهاردهم سپاهان با زلاتکو کرانچار هر سه بازی اول خود را برد. شکستهای این تیم از هفته چهارم شروع و پس از چند هفته زلاتکو کرانچار اخراج شد. سپاهان البته در نهایت به قهرمان نرسید ولی شروع 9 امتیازی برای کرانچار ختم به خیر نشد.

لیگ پانزدهم؛ سپاهان

سپاهان در لیگ پانزدهم مدافع عنوان قهرمانی بود و با سه برد متوالی شروع کرد. این تیم در لیگ چهاردهم هم شش بازی آخر خود را برده و با یک معجزه به قهرمانی رسیده بود. تصور می‌شد یک قهرمانی دیگر در نزدیک دستان سپاهان و حسین فرکی است، توقف سپاهان از هفته چهارم شد و این تیم در نهایت یازدهم شد. فرکی در میانه راه قرارداد خود را فسخ کرد. این بار شروع 9 امتیازی پایان خوشی برای سپاهان نداشت.

لیگ هفدهم؛ پرسپولیس

پرسپولیس تنها تیم 9 امتیازی جدول برای سومین بار در تاریخ در پایان هفته سوم، امتیازی از دست نداده است. این تیم اگر چهارشنبه سیاه‌جامگان را شکست دهد برای دومین بار در تاریخ، لیگ را با چهار برد شروع می کند. در مرتبه قبل که پرسپولیس لیگ را با چهار برد شروع کرد قهرمان شد. پرسپولیس اگر می‌خواهد بهترین شروع تاریخ را به نام خود ثبت کند به سه برد دیگر نیاز دارد.

تیم‌هایی که لیگ را با سه برد شروع کردند:

4 بار: سپاهان

3 بار: پرسپولیس و ذوب آهن

2 بار: فجر سپاسی

یک بار: پیکان، فولاد خوزستان، سایپا، استقلال تهران، استقلال اهواز، نفت آبادان

در 17 بار قبلی که تیم ها کارشان را با سه برد شروع کردند فقط دو بار این شروع به قهرمانی ختم شده است.

تیم‌هایی که لیگ را با چهار برد شروع کردند:

2 بار: ذوب آهن

یک بار: پرسپولیس

در سه مرتبه‌ای که تیم‌ها کارشان را با چهار برد شروع کردند یک بار این شروع به قهرمانی ختم شده است.

تیم‌هایی که لیگ را با پنج برد شروع کردند؛

یک بار: ذوب آهن

در تنها مرتبه‌ای که تیمی کارش را با پنج برد شروع کرده در نهایت قهرمان نشده است.