به گزارش پارس به نقل از فارس،حضور پرشور تماشاگران پرسپولیس و استقلال در این روزها به سوال روز در فوتبال ایران تبدیل شده است. حالا این مدیران فوتبال ایران هستند که باید به این سوال مهم پاسخ بدهند که آیا حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مهمتر است یا درآمدزایی و زنده نگه داشتن اقتصاد باشگاه‌ها.

پرسپولیس حدود 3 هفته است که بازی‌های تیمش در استادیوم آزادی را در طبقه دوم رایگان کرده است و همین موضوع باعث شده که تماشاگران زیادی برای بازی‌های این تیم به ورزشگاه بیایند. البته  استقلالی‌ها هم در بازی روز گذشته برابر گسترش فولاد همین کار را کردند و 80 هزار نفر تماشاگر را به استادیوم آزادی کشاندند. بی‌تردید حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها یکی از عوامل اصلی رونق فوتبال است ولی هرگز نمی‌شود از نقش درآمدزایی آنها  برای باشگاه‌ها به سادگی گذشت. در تمام باشگاه‌های دنیا تماشاگران یکی از رکن‌های اساسی درآمدزایی هستند اما در ایران دلایل مختلفی وجود دارد که نمی‌توان روی این موضوع چندان مانور کرد، اتفاقاتی که باعث شده تماشاگران دوست نداشته باشند برای دیدن بازی‌های تیم خود هزینه‌ای پرداخت کنند.
قیمت بلیت درباشگاه‌های دنیا چقدر است؟

چند وقتی است که تماشاگران لیورپول به خاطر گران شدن بلیت‌ها شعارهای انتقادی سر می‌دهند و نسبت به بلیت 77 یورویی  استادیوم آنفیلد علیه مدیران باشگاه خود شعار سر می‌دهند. با این وجود آنها هرگز پشت تیم‌شان را خالی نمی‌کنند و همواره تلاش می‌کنند با نشان دادن اعتراضی مناسب قیمت بلیت‌ها را کاهش بدهند. در حال حاضر تماشای بازی‌های لیورپول در آنفیلد چیزی حدود 300 هزار تومان برای هر تماشاگر آب می‌خورد که یک درآمدزایی فوق‌العاده برای این باشگاه محسوب می‌شود.

در استادیوم سانتیاگو برنابئو هم که بازی‌های رئال مادرید را میزبانی می‌کند قیمت بلیت نسبت به مکان‌های مختلف استادیوم از 30 تا 65 یورو متغیر است که این هم یک درآمدزایی فوق‌العاده برای متمول ترین باشگاه دنیا است.

رفتار تماشاگران ایرانی درست است؟
به 2 دلیل می‌توان به هواداران حق داد که به استادیوم نیایند. یکی اینکه هیچ کدام از استادیوم‌های ایران امکانات مناسبی ندارد و به همین دلیل هم بسیاری از تماشاگران چندان رغبتی به تماشای بازی تیمشان از نزدیک ندارند. دلیل دوم هم این است که تیم‌ها اکثرا بازی‌های خوبی انجام نمی دهند. بی تردید اگر تماشاگران امکانات مناسب را داشته باشند و البته بازی زیبا ببینند حاضر هستند به عنوان جزیی از باشگاه برای موفقیت تیم محبوب‌شان هزینه کنند اما در شرایط فعلی چنین امکانی فراهم نیست.