به گزارش پارس به نقل از تسنیم،شاید بتوان گفت آخرین فصلی که در لیگ برتر تماشاگران خوبی به ورزشگاه می‌رفتند، مربوط به هفتمین دوره لیگ برتر بود. فصلی که پرسپولیس با افشین قطبی متفاوت بازی می‌کرد و در نهایت هم قهرمان شد، هواداران این تیم هر بازی بالای 70 هزار نفر به ورزشگاه می‌رفتند. فصل بعد از آن هم این هواداران تراکتورسازی بودند که ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز را مملو از جمعیت می‌کردند، اما پس از این اتفاق کمتر پیش آمد که ورزشگاه‌ها به خصوص ورزشگاه آزادی به طور متوالی پُر شود و شاید تک بازی‌هایی مانند دربی باعث حضور بی‌شمار هواداران می‌شد.

حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها آنقدر کم‌رونق شده بود که برخی‌ها به دنبال چرایی این مسئله بودند. برخی، برگزاری بازی‌ها در روزهای غیر تعطیل را علت نیامدن تماشاگران به ورزشگاه می‌دانستند، بعضی‌ها تماشاگرپسند نبودن بازی‌ها، برخی گرانی بلیت‌ها و برخی تبلیغات منفی که علیه فوتبال شده بود. مسلماً تمام این اتفاقات می‌توانست دلیلی برای استقبال نشدن از بازی‌های لیگ باشد، اما خیلی از راه‌ها امتحان شد که راه چاره نبود. بازی‌ها در روزهای تعطیل برگزار شد، بازهم استقبالی به عمل نیامد. تیم‌ها قشنگ بازی کردند، بازهم تماشاگر به ورزشگاه نیامد، برای مقابله با تبلیغات منفی و گرفتن پول‌های میلیاردی توسط فوتبالیست‌ها، قراردادها شفاف‌سازی و منتشر شد که بازهم تماشاگران اقبالی برای حضور در ورزشگاه نشان ندادند تا در نهایت دلیل اصلی مشخص شود.

گرانی بلیت‌ها؛ اصلی‌ترین علت برای عدم حضور تماشاگران در بازی‌ها مشکلات اقتصادی مردم است که در چند سال گذشته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور توان خرید بلیت‌ها 5 و 8 هزار تومانی را ندارند. علاوه بر هزینه بلیت، تماشاگران برای حضور در ورزشگاه باید هزینه ایاب و ذهاب و خوراک هم پرداخت کنند که مسلماً پرداخت این مبالغ برای هر بازی برای تماشاگران که اغلب قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند، سنگین است. از همین‌رو باشگاه پرسپولیس شروع کننده یک اتفاق خوب بود. از این جهت که طبقه دوم ورزشگاه آزادی را رایگان کرد تا هم هوادارانش بتوانند بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند و هم اینکه تیم بتواند از حق میزبانی و حضور هواداران به طور کامل بهره ببرد.

شاید خیلی‌ها رایگان شدن بازی‌ها را یک معضل بدانند و اینکه این مسئله در آینده به فوتبال ضربه بزند، اما مطمئناً اگر چنین فرهنگی بین هواداران به وجود بیاید که تیم‌شان با حمایت آنها نتایج بهتری می‌گیرد، بازی‌ها زیباتر می‌شود و خودشان هم لذت بیشتری از فوتبال می‌برند، در آینده و با بهتر شدن شرایط اقتصادی برای حضور در ورزشگاه پول هم خرج کنند. همانطور که اکنون فقط پنج هزار تومان، یعنی پول بلیت طبقه دوم ورزشگاه آزادی از هزینه آنها کم شده که در حال حاضر توسط اسپانسر باشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در این خصوص و اینکه شاید رایگان شدن بازی‌ها به اپیدمی تبدیل شود و این مسئله باعث کم شدن درآمدهای فوتبال شود گفت: اتفاقاً این اتفاق به سود فوتبال شده است. وقتی اسپانسر حاضر می‌شود پول بلیت‌ها را پرداخت کند، ما نمی‌توانیم جلوی این کار را بگیریم و به اعتقادمان کار خوبی است.

وی افزود: با رایگان شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادی که توسط باشگاه پرسپولیس صورت گرفت، دیدیم که ورزشگاه پر از جمعیت شد و این نشان داد که مردم این فوتبال را دوست دارند و فقط بضاعت مالی آنها باعث شده کمتر به ورزشگاه بیایند. با حضور تماشاگران بیشتر در ورزشگاه درآمد فوتبال از بلیت فروشی هم بیشتر شده و این یک اتفاق خوب برای فوتبال است.

رئیس سازمان لیگ پیش از این راهکارهای مختلفی را برای حضور تماشاگران در ورزشگاه انجام داده بود، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسید. وی با اشاره به حضور تماشاگران بی شمار در ورزشگاه‌ها در بازی‌های پرسپولیس که باعث شده اکنون استقلال، ملوان، پدیده و صبا هم بازی‌های خانگی‌شان را رایگان کنند، اظهار داشت: می‌بینید که اکنون برای بازی‌های پرسپولیس 80 هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند. آن هم بازی‌هایی که در وسط هفته برگزار شده و ما پیش از این بازی‌های جذابی در روز جمعه داشتیم که بازهم این تعداد تماشاگر به ورزشگاه نمی‌آمد.

تاج تصریح کرد: رایگان شدن بازی‌ها استقبال تماشاگران را بیشتر کرده و این نشان داد که پول و مشکلات اقتصادی مشکل عدم استقبال از بازی‌ها بوده است. مشتریان ما (تماشاگران فوتبال) اغلب بی‌بضاعت هستند و ما اکنون خوشحالیم که شرایط حضور آنها با همکاری‌های بیشتر حاصل شده است.

سؤال اینجاست که آیا خود سازمان لیگ برتر موافق رایگان شدن بازی‌هاست؟ آیا به آینده این کار فکر کرده یا اکنون از سر اجبار و به دلیل پایین بودن درآمدها با این کار موافقت کرده تا پولی از اسپانسرها دریافت کند، اما هرچه هست با حضور تماشاگران بازی‌ها نیز زیباتر شده است. حالا تماشاگران با رایگان شدن بازی‌ها به ورزشگاه می‌آیند، از تیم‌شان حمایت می‌کنند و شاهد جو مسموم ورزشگاه‌ها نیز نیستیم.

تاج درباره موضع سازمان لیگ در قبال رایگان شدن بازی‌ها گفت: ما موافق این کار هستیم و اگر موافقت نکنیم که بازی‌ها رایگان نمی‌شود. اگر اسپانسر باشد و هزینه بلیت‌ها را تقبل کند، بازی‌ها را رایگان می‌کنیم و در غیر این صورت ممکن نیست.

به هر حال برای فوتبالی که در سال‌های نه‌چندان دور هواداران بی‌شماری را در ورزشگاه‌های خود می‌دید کشاندن تماشاگر با رایگان کردن بازی‌ها اتفاق خیلی خوبی نیست اما وقتی مشکلات شدید اقتصادی وجود داشته باشد و ورزشگاه‌ها از کمترین امکانات برای هواداران برخوردار باشند ظاهراً چاره‌ای جز رایگان اعلام کردن مسابقات وجود ندارد. این بار فوتبال برای تماشاگران شعار می‌دهد؛ «ما هوای جیب شما را داریم» اما تا چه زمانی این کار ادامه خواهد داشت و پایانش چه خواهد بود؟ فعلاً هیچ‌کس پاسخ این سؤال را نمی‌داند تا اینکه در آینده چه پیش آید. تنها امید این است که مشکلات اقتصادی کمتر شود و ورزشگاه‌ها هم خدمات بهتری به تماشاگران ارائه کنند.