پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پروژه سرمربیگری منصوریان در استقلال که از اواسط لیگ چهاردهم کلید خورده بود، حالا به واقعیت خیلی نزدیک شده است. با این‌که مسئولان باشگاه استقلال قبل از این قصد نداشتند مذاکرات خود با این مربی را آشکار کنند،‌ به دلیل تهدید باشگاه نفت مجبور شدند پیشنهاد خود را رسمی کرده تا کاپیتان محبوب سال‌های گذشته آبی‌پوشان فقط یک قدم تا نیمکت این تیم فاصله داشته باشد. باید دید که این اتفاق بالاخره چه زمانی شکل رسمی به خودش می‌گیرد. باشگاه نفت تهران که با منصوریان یک فصل نسبتا رویایی را پشت‌سر گذاشت و حالا نگرانی اصلی‌اش حضور در ٨ تیم برتر آسیا است، همچنان سعی می‌کند مقابل پیشنهاد استقلال و علاقه سرمربی‌اش به حضور در این تیم مقاومت نشان دهد. بعد از مذاکرات مخفیانه استقلالی‌ها با سرمربی نفت که یکسال دیگر با این تیم قرارداد دارد،‌ مسئولان نفت بحث شکایت به فیفا را مطرح کردند و دیروز هم بعد از پیشنهاد رسمی استقلال جلسه‌ای را تشکیل دادند تا با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم نهایی را بگیرند.

تکرار ماجرای دایی با پرسپولیس
چند‌سال قبل بود که اتفاقی مشابه رفتن منصوریان به استقلال در پرسپولیس رخ داد. علی دایی با راه‌آهن قرارداد داشت و حتی تمرینات تیمش را آغاز کرده بود اما با پیشنهاد پرسپولیس روبه‌رو شد. اتفاقا راه‌آهنی‌ها نیز در ابتدا با پیشنهاد پرسپولیس شدیدا مخالفت کردند اما علاقه دایی و فشاری که از سوی پرسپولیس و هوادارانش ایجاد شده بود، درنهایت این باشگاه را به امضا کردن رضایت‌نامه دایی مجاب کرد.

موضوع تجربه
مخالفان حضور منصوریان در استقلال که تعدادشان زیاد هم نیست،‌ تنها کم‌تجربگی را دلیل مخالفت خود بیان می‌کنند اما با فلش‌بکی به گذشته استقلال می‌توان به نتایج دیگری دست یافت. امیر قلعه‌نوعی که حالا شاگرد سابقش را در آستانه جانشینی خود می‌بیند، ‌سال ١٣٨٢ با ٤٠‌سال سن سرمربی استقلال شد و موفقیت‌های زیادی برای این تیم کسب کرد. حالا منصوریان ٤٣ ساله که هم در رده ملی و هم باشگاهی تجربه‌های خوبی را کسب کرده و نسبتا هم موفق بوده،‌ چطور می‌تواند یک مربی جوان و بی‌تجربه برای استقلال محسوب شود؟

ماجرای منصوریان و ٧ محبوب
با نشستن ١٠ محبوب آبی‌ها،‌ به نظر ٧ محبوبشان از استقلال دور می‌شود. با این‌که منصوریان و مجیدی در سال‌های بازیگری رابطه خوبی با هم داشتند اما در سال‌های اخیر رابطه آنها چندان صمیمانه نبوده است. گزینه اصلی سرمربیگری استقلال یکی از شروط خود را حضور خرمگاه و چینی در کادرش عنوان کرده و بدین ترتیب پروژه دستیاری فرهاد مجیدی هم به بن‌بست خواهد خورد. البته باید دید که مجیدی در برابر دیگر کاپیتان محبوب تاریخ استقلال هم موضعی را می‌گیرد که در برابر قلعه‌نوعی گرفت یا ترجیح می‌دهد سکوت کند.

برومند:  هیچ‌کس محبوبیت  او را ندارد
پرویز برومند‌ درباره نزدیک شدن همبازی سابق خود به نیمکت استقلال می‌گوید: «نمی‌توان بدون دلیل به سرمربیگری منصوریان در استقلال رای مثبت داد اما با کمی بررسی به این نتیجه می‌رسیم که او درحال حاضر بهترین گزینه برای نیمکت این تیم است. مربی خارجی حتی سطح بالا دیگر فرصتی برای آمدن و آشنا شدن با فضای فوتبال ایران را ندارد. در میان مربیان داخلی نیز اکثر گزینه‌هایی که مطرح می‌شوند، امتحان خود را قبلا پس داده‌اند و هیچ‌کدام هم محبوبیت منصوریان را ندارند. علی ‌سال گذشته امتحانش را به خوبی در نفت پس داده و نظر اکثر استقلالی‌ها روی سرمربیگری او مثبت است.»

مهاجرانی: منصوریان باتجربه است
حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال نظرش را درباره سرمربیگری منصوریان در استقلال اینگونه بیان می‌کند: «اگر بخواهیم میزان تجربه را از روی سن بسنجیم،‌ می‌گوییم منصوریان گزینه خوبی برای استقلال نیست اما کسی که نشان داده فاکتورهای رسیدن به درجات بالای مربیگری را دارد و به هیچ‌وجه با فوتبال باشگاهی و ملی ما بیگانه نیست،‌ قطعا گزینه خوبی محسوب می‌شود. نکته خیلی مهم‌تر برای منصوریان این است که او سال‌ها در استقلال بازی کرده و با جو این تیم نیز آشناست. پس چطور می‌گوییم که او در نفت موفق می‌شود اما در استقلال نه؟» وی همچنین می‌افزاید: «منصوریان نشان داده با علم روز فوتبال دنیا آشناست و می‌تواند استقلال را در مسیر رشد قرار دهد. قطعا اگر حاشیه‌ها از اتاق مدیرعامل به داخل زمین منتقل نشود،‌ او در استقلال هم موفق خواهد شد اما اگر این اتفاق رخ دهد،‌ چه منصوریان و چه هر فرد دیگری به بیراهه می‌رود،‌ اتفاقی که امسال برای قلعه‌نوعی رخ داد. ما که دایم شعار می‌دهیم باید به مربیان جوان فرصت داد،‌ پس حالا پشت منصوریان بایستیم نه رو به روی او.»

اولیایی:  ریسک  بزرگی می‌کند
کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال، اولین مدیری بود که حاضر شد به علیرضا منصوریان در فضای مربیگری میدان دهد. او درباره احتمال بازگشت منصوریان به استقلال در قامت سرمربی می‌گوید: «در ابتدا باید به تنشی اشاره کنم که مدیران استقلال برای انتخاب منصوریان در میان هواداران به‌وجود آوردند. آنها هر روز با صحبت‌های متناقض خود دراین‌باره هواداران را گمراه می‌کنند. من کسی بودم که برای نخستین‌بار به منصوریان اعتماد کردم و به او در پاس همدان فضا دادم تا مربیگری را آغاز کند. الان هم می‌گویم که در شایستگی،‌ محبوبیت و شخصیت بالای او هیچ تردیدی نیست اما نباید در این شرایط نفت را هم نادیده گرفت. حضور نفت در جمع ٨ تیم برتر آسیا برای کشورمان حایز اهمیت است و تداوم حضور منصوریان می‌تواند سنگینی این بار را کمتر کند.»

وی همچنین می‌افزاید: «از سوی دیگر هم استقلال در نقل‌وانتقالات عقب مانده و هم این‌که به‌دلیل عدم انتخاب منصوریان توسط ترکیب جدید مدیریتی استقلال،‌ شاید در طول فصل ناهماهنگی‌هایی به وجود آید. شاید توافقاتی که الان منصوریان با مسئولان انجام می‌دهد،‌ بعدا اعمال نشود و مورد نظر مدیریت جدید نباشد. پس منصوریان باید برای حضور در استقلال ریسک کند و این را در نظر بگیرد که ممکن است بعد از پایان لیگ پانزدهم یک مهره سوخته برای استقلال به حساب بیاید.»

استقلال در انتظار تعیین تکلیف
طبق گفته بهرام افشارزاده، وضع باشگاه استقلال امروز از بلاتکلیفی خارج می‌شود و علاوه بر انتخاب سرمربی، هیأت‌مدیره جدید نیز معرفی می‌شوند. به نظر می‌رسد نصرالله سجادی که شخصا جلسه‌ای را با منصوریان برگزار کرده،‌ او را در جریان انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره قرار داده تا از همین ابتدای کار اختلافی میان نیمکت و تیم مدیریتی استقلال پیش نیاید. باید دید منصوریان می‌تواند رضایت نفتی‌ها را خیلی زود جلب کند یا این قصه سر دراز دارد.