به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا ناصر شهنازی در ارزیابی از وضعیت تیم ملی والیبال در جام جهانی اظهار کرد: اگر نتیجه تیم را ارزیابی کنیم که از این نظر شرایط خوبی نداریم. تیم های تونس و ونزوئلا را باید می بردیم و این اتفاق افتاد اما پیروزی برابر تیم های بزرگ برای ما حائز اهمیت بود. مردم انتظار داشتند مقابل لهستان، روسیه و آرژانتین نتیجه بگیریم اما نه تنها این انتظار برآورده نشد بلکه به جز دو ست مقابل لهستان بازی خوبی را هم از تیم ملی ندیدیم. در سایر بازی ها معمولا اسیر تفکر مربیان بزرگی چون آنتیگا، ولاسکو و الکنو شدیم.

کارشناس والیبال ادامه داد: تغییراتی که در تیم های حریف و در جریان بازی انجام شد موجب افت تیم ایران شد. ما در بازی های بزرگ نتوانستیم شرایط ایده آلی داشته باشیم. در شروع هر سه بازی عالی بودیم اما بعد در روند بازی دچار مشکل شدیم.

وی افزود: نوسان در بازیها نشان می دهد که مدیریت زمان مسابقه نداریم. نسبت به تحولات تیم مقابل مشکل داریم. در حقیقت آنالیزور خوبی به نام مشجری داریم اما نمی توانیم نسبت به تغییر تاکتیک تیم مقابل، برنامه داشته باشیم. زمانی می توانیم از بازیکنان تیم ملی انتظار داشته باشیم که قبلا در جریان تمرینات برنامه ها را مرور کرده باشیم؛ همان چیزی که الان شاهدش نیستیم. باید دید در تمرینات اصولی کار کردیم و تاکتیک های متنوعی داریم یا خیر که اینطور اسیر تاکتیک حریفان می شویم.

مربی سایق تیم ملی والیبال ایران گفت: اگر عملکرد تیم ملی را مرور کنیم خواهیم دید که بعد از رفتن ولاسکو به مرور افت محسوسی داشتیم. اعتقاد دارم بازیکنان پتانسیل بالایی دارند اما تمرینات به روز و برنامه ریزی و تاکتیک های دقیق در تمرینات تیم ملی نیست. به روز شدن و برنامه ریزی اصولی نیاز تیم ملی است.

شهنازی درباره بروز بازیکن سالاری در تیم ملی گفت: چگونگی ارتباط بین بازیکنان و مربی بسیار مهم است. باید این شرایط مدیریت شود. این هنر کادر فنی و مربی است که چگونه در تمرینات کار کند. ما وقتی از یک نوع تاکتیک استفاده می کنیم، طبیعی است که تیم های بزرگ از ایران شناخت پیدا می کنند. زمانی که در تیم ملی ایران دریافت‌ها عالی است، هیچ مشکلی نداریم اما زمانی که حریف خوب سرویس بزند، کار مشکل می شود، یا وقتی دریافت بدی داریم به مشکل می خوریم. متاسفانه هیچ برنامه ای هم برای جبران این ضعف نداریم. آنقدر باید تمرین کنیم و مسابقه دهیم که تیم برای شرایط سخت آماده شود. ما برای این مسابقات استراحت کامل داشتیم و بازی تدارکاتی خوبی انجام دادیم اما اعتقاد دارم تمرینات ایران بر طبق اصول روز دنیا نیست.

وی افزود: بازیکن سالاری به مدیریت سرمربی و تیم برمی گردد. این بازیکنان همان‌هایی هستند که در زمان ولاسکو حرف شنوی بالایی داشتند و هیچ گاه مربی ایران از عملکرد بد آنها یاد نمی کرد. مطمئن باشید بازیکنان اگر تحت تعلیم و برنامه ریزی درست باشند، حرف شنوی کاملی دارند. وقتی نوع برنامه‌ریزی طبق اصول روز نباشد، بازیکن دچار سردرگمی می شود و مشکلاتی پیش می آید که همه تصور می‌کنند بازیکنان عصیان‌گر شدند. این هنری است که باید مربی داشته باشد.

کارشناس والیبال با اشاره به اهمیت جام جهانی گفت: در جام جهانی بعید است که سهمیه المپیک بگیریم اما این جایی است که باید تیم ملی مقابل بازیکنان بزرگ کار کند و جدای از نتیجه باید بهترین بازی ها را انجام دهند. ما زمان کافی برای کسب سهمیه المپیک خواهیم داشت. باید تغییرات و تحولاتی در کادر فنی تیم ملی داشته و مشکلات را بشناسیم و آسیب شناسی کنیم. من کسی هستم که دلم برای تیم ملی می تپد. سه سال در کنار تیم ملی بودم. وقتی تیم ملی موفق می شود، شاید خوشحال ترین آدم من باشم. امیدوارم تصمیماتی که گرفته می شود مدیریت شده باشد نه اینکه بر اساس احساس تصمیم بگیرند. در تیم ملی جوانان بر اساس فضای عاطفی تصمیم گرفتند و جزو هشت تیم برتر نشدیم. سال هاست که در ده جوانان روی سکو نرفتیم. ما پتاسیل بالایی داریم اگر برنامه ریزی داشته باشند مطمئنا در رده سنی جوانان موفق می شویم و سهمیه المپیک هم کسب می کنیم. اگر تغییری در تصمیمات ندهیم محال است موفق شویم.