پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بعد از انتقادهایی که از چهار باخت پیاپی تیم ملی والیبال کشورمان برابر آمریکا و لهستان در رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١٥ شد، شاگردان کواچ به‌یکباره درخشش خوبی در این رویداد بزرگ جهانی مقابل روسیه از خود نشان دادند. دو پیروزی برابر روس‌ها و گرفتن امتیاز کامل از این دیدارها، ایران را با هفت امتیاز در رده سوم گروه B قرار داده است. والیبالیست‌های ایرانی حالا که باید در شش دیدار دیگر خانگی میزبان سه تیم قدرتمند آمریکا، لهستان و روسیه باشند، این شانس را دارند که بتوانند راه خود را برای صعود هموار کنند. عادل غلامی، سرعتی‌زن تیم ملی والیبال کشورمان، که عملکرد خوبی تا به اینجای رقابت‌ها داشته، معتقد است با حمایت تماشاگران پرشور ایرانی شانس بالایی برای صعود خواهند داشت.

غلامی والیبال3

 ارزیابی‌تان از شش دیداری که در خارج از خانه داشتید، چیست؟ 

به نظرم ما خیلی خوب امتیاز کسب کردیم و فراتر از حد تصورمان ظاهر شدیم. ما سال گذشته در بهترین شرایط در خارج از خانه چهار امتیاز گرفتیم، اما امسال که در گروه به‌مراتب سخت‌تری بودیم، توانستیم هفت امتیاز بگیریم و راه صعود را برای خودمان آسان‌تر کنیم. البته برای صعود همه‌چیز بستگی به شش بازی تهران دارد. 

 علت اینکه چهار باخت پیاپی مقابل آمریکا و لهستان داشتید چه بود؟ 

علت خاصی نداشت. ما سفرهای زیادی را برای بازی‌های تدارکاتی قبل از شروع لیگ جهانی داشتیم که خیلی سخت و طاقت‌فرسا بود. اما خوشبختانه در دو دیدار آخر برابر روسیه طوری بازی کردیم که توانستیم شش امتیاز کامل را بگیریم. 

 برخی از کارشناسان معتقدند روسیه، قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن، آن تیم همیشگی نبود که ما توانستیم آن را ببریم. این موضوع را قبول دارید؟ 

به نظر من هم روسیه نسبت به تیم سال گذشته ضعیف‌تر بود. چون دو، سه‌تا از مهره‌هایش را در اختیار نداشت. روسیه جلو آمریکا و لهستان هم نتوانست امتیاز بگیرد و از هردو آنها شکست خورد. نکته اینجاست که آمریکا و لهستان در زمین خودشان روسیه را بردند، اما برد ما از این جهت بزرگ‌تر بود که در زمین روسیه آنها را شکست دادیم. حالا شاید مهره‌های غایب روسیه در بازی‌های بعدی به تیم برگردند، اما با همه این تفاسیر اگر توجه کرده باشید ما نسبت به قبل روان‌تر بازی کردیم و نشان دادیم از آنها بهتریم. 

 بعد از چهارباختی که مقابل آمریکا و لهستان داشتید، انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد تیم شد و گفته شد این تیم، تیم همیشگی نیست. بعد از دو بردی که مقابل روسیه داشتید شما و هم‌تیمی‌هایتان جواب این منتقدان را دادید و گفتید نابجا انتقاد می‌کنند. در این مورد توضیح می‌دهید؟ 

متأسفانه بعضی‌ها شرایط را درک نمی‌کنند و دنبال منافع شخصی خودشان هستند. به‌جای اینکه از ایران بچه‌ها را حمایت کنند، مدام انتقاد می‌کردند و آنها را به گوش ما می‌رساندند و روحیه همه را خراب می‌کردند. ما تازه سومین دوره‌ای است که در لیگ جهانی شرکت می‌کنیم. پس روس‌ها که سال‌های‌سال است تجربه حضور در این مسابقات را دارند و این‌همه افتخار کسب کرده‌اند، باید چه بگویند. به نظرم صبر و حوصله در این شرایط چیز خوبی است. بگذارند کار روند خودش را ادامه دهد اگر نتیجه گرفته نشد، انتقاد کنند. نه‌اینکه ما را که در خارج از کشوریم و نیاز به روحیه داریم، ناراحت کنند. مهم‌ترین اتفاق برای ما، مردم بودند که از اکثر آنها پیام‌های خوبی گرفتیم و معلوم شد دلشان را شاد کردیم. 

غلامی والیبال

 با این هفت امتیازی که گرفتید، فکر می‌کنید بتوانید به مرحله بعد صعود کنید؟ 

به نظرم الان نمی‌شود در این مورد صحبت کرد. ما شش بازی سخت در تهران داریم. این‌طور نیست که از پیش برنده باشیم. همه حریفانمان قدرت‌های جهان هستند که برای گرفتن امتیاز به ایران می‌آیند. از طرفی ما هم تماشاچیانی داریم که دنیا از آن اسم می‌برد و با حمایتی که در سالن از ما می‌کنند راه برای صعود ما آسان و برد حریف سخت می‌شود. 

 از عملکرد خودتان تا به اینجای لیگ جهانی راضی بودید؟ 

کارشناسان باید در این مورد نظر بدهند، اما چون قبل از لیگ نزدیک، به١٣ روز به‌خاطر آسیب‌دیدگی تمرین نکرده بودم، قدری عقب افتادم. همین موضوع خیلی آزارم داد. اما خدا را شکر رفته‌رفته کار بهتر شد تا بتوانم مسئولیتم را انجام دهم.