به گزارش پارس به نقل از ایسنا علیرضا رضایی در نشست خبری ضمن اعلام ترکیب تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی بز‌ر‌گسالان ایران در مسابقات جهانی 2015 لاس وگاس آمریکا، اظها‌ر کرد: تیم‌ کشتی آزاد ایران با ترکیبی دگرگون شده و جوان راهی این ر‌قا‌بتها می‌شود و به غیر از حسن رحیمی و سید احمد محمدی، سایر نفرات برای نخستین بار است که در این ر‌قا‌بتها حضور پیدا می‌کنند، اما با همه این اوصاف این نفرات در طول یک سال گذشته در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف و همچنین انتخابی تیم ‌ملی عملکرد رو به رشدی داشتند و با تمرینات سخت و پرفشاری که پشت سر گذاشتند، مطمئنا توانایی رسیدن به موفقیت‌ها را دارند.

سخنگوی فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که بیشتر نفرات برای نخستین بار است که در این مسابقات حاضر می‌شوند و آیا نگرانی درباره نحوه داوری بر روی کار آنها وجود دارد یا خیر، گفت: مطمئنا نحوه داوری‌ها می‌تواند روی کار آنها تاثیرگذار باشد. در طول مسابقات جهانی هیچ گاه داوری‌ها برای کشتی‌گیر‌ان ایران منصفانه نبوده و چه زمانی که در اتحادیه جهانی نماینده داشتیم و چه نداشتیم، داوری‌ها همواره بر علیه کشتی‌گیر‌ان ایران بوده است. اما با صحبت‌هایی که کادرفنی با کشتی‌گیر‌ان داشته است، امیدوارم که این مسائل کمتر بر روی عملکرد آنها تاثیرگذار باشد. البته هماهنگی بین مربیان و کشتی‌گیر‌ان در روز مسابقه بسیار مهم است و با توجه به ازدحام سالن و شلوغی که به دنبال آن ایجاد می‌شود این مساله بسیار مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: کشتی‌گیر‌ان ما به غیر از مواجهه با حریفان خود باید با عوامل دیگر هم مبارزه کنند. به خوبی این نکته را می دانند که اگر بخواهند غفلت کنند، قطعا قربانی خواهند شد. امیدوارم که کشتی‌گیر‌ان ما در این ر‌قا‌بتها بد نیاورند و نتایج خوبی در این مسابقات کسب کنند.

رضایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا هدف کادرفنی تیم‌های ملی بیشتر رسیدن به مدال در مسابقات جهانی است یا کسب سهمیه المپیک، خاطر‌ نشان کرد: هم کسب سهمیه المپیک و هم کسب مدال برای ما در اولویت قرار دارند که البته این دو موضوع بسیار به هم نزدیک هستند، چرا که پنج نفر نخست در هر وزن می‌توانند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. مطمئنا با صحبت‌های کادرفنی و توجه به نکات روحی – روانی و همچنین آنالیزی که بر روی نحوه کار حریفان صورت گرفته، آزاد و فرنگی کاران ایران با شرایط خوبی راهی این مسابقات خواهند شد. البته مسابقات بسیار سنگین است، چرا که همه کشورها با ترکیب اصلی خود برای کسب سهمیه المپیک پا به این مسابقات می‌گذارند. اما ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین نتیجه‌ را کسب کنیم.

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد مبنی بر پیش‌بینی خود از نحوه نتیجه‌گیری تیم‌های ملی کشتی در مسابقات جهانی ، اذ‌عان‌ کرد: در رشته‌ای مانند کشتی که در آن حوادث و اتفاقات زیادی رقم می خورد، پیش‌بینی کار عاقلانه ای نیست. خیلی از تیم‌ها مانند ایران با کشتی‌گیر‌ان ناشناخته پا به این ر‌قا‌بتها می‌گذارند و هنوز هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست، اما امیدوارم که در پایان این ر‌قا‌بتها تمامی اتفاقات به نفع کشتی‌گیر‌ان ایران باشد تا بتوانیم سربلند از این این ر‌قا‌بتها خارج شویم.

رضایی در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا، مبنی بر حضور وزیر ورزش و جوانان در جلسه دیروز (شنبه) شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی و این که چه مباحثی در این جلسه مطرح شد، خاطر‌ نشان کرد: دکتر گودرزی از خانواده‌ کشتی است و به خوبی با شرایط کشتی و مشکلات آن آشناست. او بنا به دعوت فدراسیون کشتی در این جلسه شرکت کرد و در مجموع حضور ایشان خوب بود، ولی بیشتر مباحث مربوط به مسائل فنی در این جلسه مطرح شد و درباره مسائل و مشکلات کشتی صحبتی به میان نیامد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به جای اعزام محسن حاجی پور به عنوان نفر ذخیره حمید سوریان به ر‌قا‌بتهای جهانی کشتی گیری مانند خدری که توانست مدال طلای جوانان جهان را به دست بیاورد، عازم این مسابقات می‌شد و آیا این موضوع به نوعی حق السکوت برای حاجی پور حساب نمی‌شود، توضیح داد: حاجی پور به احترام این که سال گذشته در تمامی مسابقات اعم از استانی، اوپن، جا‌م جها‌نی و انتخابی تیم ‌ملی توانست عناوین اول را کسب کند، به عنوان نفر ذخیره به این مسابقات می‌رود. واژه "حق السکوت" واژه قشنگی نیست. ما به احترام زحماتی که او در این مدت کشیده است حاجی پور را به عنوان نفر ذخیره به مسابقات جهانی اعزام می‌کنیم. درباره خدری هم باید بگویم که اگر این موضوع اتفاق می افتاد گزینه خوبی بود، ولی درباره خدری چون برای گرفتن ویزا اقدامی نشده بود نمی‌توانست راهی آمریکا شود، اما در جلسه شورای فنی روی این موضوع بحث شد که بر روی جوانان سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد.

سخنگوی فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که چرا کادر فنی تیم‌های ملی منحصر به برخی از افراد شده است، گفت: حضور همه مربیان زحمتکش در کادرفنی تیم‌های ملی برای فدراسیون کشتی مغتنم است، اما نوع هماهنگی میان کادرفنی و کمک مربیان برای فدراسیون کشتی بسیار مهم است. البته برای مربیان حضور در کادرفنی تیم ‌ملی چیزی به جز زحمت ندارد، چرا که آنها نه جایگاه و نه حقوق و پاداشی دارند. فدراسیون کشتی از کسانی در کادرفنی استفاده می‌کند که بتوانند کمک حال کشتی باشند.

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد افزود: ما باید برای قهرمانانمان جاذبه ایجاد کنیم تا پس از دوران قهرمانی جذب دنیای مربیگری شوند. نمی گویم کسی که قهرمان بوده حتما می‌تواند بهترین مربی هم بشود، اما حضور قهرمانان می‌تواند به کشتی‌گیر‌ان کمک کند. البته سرمربی تیم ‌ملی حق دارد بر اساس خواست خود دستیارانش را انتخاب کند و مطمئنا کسی را انتخاب می‌کند که بیشترین هماهنگی را با او داشته باشد.

رضایی در ادامه درباره لزوم قدردانی از کشتی‌گیر‌ان و کادرفنی تیم ‌ملی کشتی آزاد جوانان به پاس کسب دومین قهرمانی پیاپی در مسابقات جهانی، خاطر‌ نشان کرد: این تیم در طول دو سال گذشته روند صعودی داشته است و بدون کمترین حاشیه‌ای فعالیت کرده است. البته در تیم فرنگی جوانان هم نسبت به سال گذشته حاشیه‌ها کمتر شده و تیم نیز دو پله در جهان صعود کرده است که باید به سیم خواه فرصت مناسب داده شود، چرا که مطمئن هستم کادر فعلی با انسجام بیشتر و بر‌نامه‌ریزی بهتر با کمک فدراسیون می‌تواند نتایج بسیار بهتری در مسابقات جهانی سال آینده کسب کند.

وی ادامه داد: درباره جوانان آزادکار هم باید بگویم که این کشتی‌گیر‌ان بچه‌های ایران هستند و تشویق آنها تاثیر مهمی بر آینده آنها خواهد داشت. امیدوارم که مسئولان به عنوان قدردانی از این تیم که می‌تواند الگوی خوبی برای سایر تیم‌ها باشد، حرکت خوبی انجام دهد. مطمئنا این تیم شاکله اصلی کشتی آزاد ایران در المپیک 2020 خواهد بود و تشویق آنها تاثیر مهمی در کشتی ایران خواهد داشت.

وی در ادامه با انتقاد از برخی عوامل داخلی به خاطر نامه نگاری با اتحادیه جهانی کشتی، درباره برخی از مسائل که می‌تواند به ضرر کشتی ایران تمام شود، گفت: در حالی که فدراسیون کشتی تلاش می‌کند جایگاه ایران را در این اتحادیه بهبود ببخشد و نماینده شویم این گونه مسائل مطمئنا تاثیر منفی بر کشتی ایران خواهد داشت و واقعا این کارها بسیار سخیف و زشت است که از سوی برخی از اهالی کشتی صورت گرفته است. امیدوارم اهالی جامعه کشتی با یکدیگر همدل شوند تا کشتی ایران به جایگاه واقعی خود برسد، چرا که در آن صورت است که اهالی کشتی می‌توانند حرفی برای گفتن در جامعه داشته باشند.

سخنگوی فدراسیون کشتی در پایان با اشاره به این که پنجم شهریور ماه امسال نیز همانند سال گذشته به عنوان سالروز تولد جهان پهلوان تختی جشنی توسط فدراسیون کشتی در هتل آزادی برگزار خواهد شد، گفت: تمام سعی ما بر این است تا این روز را به عنوان "روز کشتی" در ورزش ایران ثبت کنیم و صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که امیدوارم به نتیجه‌ مطلوب برسد.