پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پس از یک دور رقابت جنجالی، هفته دوم لیگ ‌برتر کشورمان می‌تواند کلی جذابیت غیرمخرب داشته باشد؛ جذابیتی حاصل از رویارویی‌های بزرگ و دو دربی با زیبایی‌های خاص خودش! قلعه‌نوعی مقابل مظلومی، سومین پیروزی خود را جشن می‌گیرد؟

اعاده حیثیت قرمزها

قرمزها در گرمای عصرگاهی اهواز، هم باید با استقلال خوزستان بجنگند و هم با تیم خوب عبدالله ویسی. از دست دادن برتری در هفته اول( اتفاقی که فصل گذشته بارها رخ داد) تیم برانکو را برای کسب اولین پیروزی خارج از خانه فصل حریص کرده و از طرفی بازگشت مهدی طارمی، امید عالیشاه، علیرضا نورمحمدی و اومانیا به ترکیب تیم و حضور موثر جوانانی ازجمله فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، میلاد کمندانی، رامین رضائیان و علی علیپور بیش از پیش طرفداران تیم قرمزپوش را به آینده امیدوار کرده است. حضور احتمالی بنگسون برزیلی و ادامه بازی صادقی به جای مکانی در دروازه پرسپولیس از نکات بازی خواهد بود. از طرفی استقلال خوزستان با گرفتن امتیاز از صبا در قم نشان داد این فصل نمی‌خواهد تا هفته آخر دلواپس سقوط باشد.

سایر بازی‌های مهم امروز

علاوه بر نبرد پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان، جدال نفت تهران و صبای قم هم جالب ‌توجه است. دایی در نبرد با تیم منصوریان تنها به اولین برد فصل می‌اندیشد و تیم علی‌منصور هم اصلا اهل کم آوردن نیست. هر ٢ تیم در سودای کسب برد و فراموشی تساوی در هفته اول هستند و با توجه به روحیات ضد محافظه‌کارانه ٢ سرمربی می‌توان انتظار یک بازی زیبا به میزبانی تیم سوم فصل گذشته را داشت.  راه‌آهن به زور باقیمانده در لیگ ‌برتر در خانه از سایپا پذیرایی می‌کند تا یکی دیگر از هزاران دربی بی‌سر وصدای تهران روی پرده برود. سایپا با وجود داشتن بازیکنان تهاجمی ارزشمند مانند میلاد میداودی، رضا نوروزی و غلامرضا رضایی، برخلاف آنچه هفته اول نشان داد، قادر به گشودن هر دروازه‌ای است اما فوتبال احساسی تیم‌های فرهاد کاظمی که در راه‌آهن فعلی او هم نمود دارد، می‌تواند معادلات قدرت مقابل تیم عملگرا و تاکتیکی جلالی را به هم بزند. نکونام توان بازی کردن را به‌دست آورده و جلالی نمی‌تواند او را بازی ندهد! اما آخرین بازی امروز هم بین پدیده و فولاد، قهرمان ٢ فصل قبل لیگ ‌برتر انجام می‌شود.

فردای داغ با هنرنمایی قهرمانی

بازی‌های جمعه از جلوه بیشتری برخوردار خواهد بود. چون علاوه بر ٢ دربی و رویارویی امیر قلعه‌نوعی با تیم سابقش، شاهد بازگشت داور متهمی به نام محسن قهرمانی هستیم. چهره ویژه دربی اصفهان با حکم دپارتمان داوری به دنیای قبلی خود بازگشته اما بازی انتخاب شده برای او نشان از بی‌تدبیری محض داشت چون قهرمانی از همان جایی آغاز می‌کند که تمام شده بود؛ ورزشگاه فولادشهر. یک طرف میدان سپاهان است که قهرمانی به خاطر این تیم محکوم شد. از طرفی اعضای ذوب‌آهن به داوری بازی هفته اول اعتراض داشتند و فردا بیش از حد روی محسن قهرمانی حساس خواهند بود اما فارغ از بحث‎های حاشیه‌ای، کیفیت خوب ٢ تیم اصفهانی، تمایلشان به بازی تهاجمی و البته برخورداری از ٢ مربی خوشفکر بر جذابیت دربی اصفهان می‌افزاید. نبرد قهرمانان ٢ جام داخلی، جدال بهترین مربی فصل از نگاه سازمان لیگ با برترین دوره پانزدهم لیگ ‌برتر از نگاه برنامه ٩٠ به حساب می‌آید.

قلعه و استقلال

گل سرسبد رقابت‌ها، بازی استقلال مقابل ملوان یا به عبارت بهتر تقابل امیر قلعه‌نوعی با تیم بیشتر دوران حرفه‌ای‌اش است. پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ ‌برتر در روزی که پرسپولیسی‌ها با شعار«ایران، ملوان، پرسپولیس قهرمان» قهرمانی دراماتیک در هفته آخر دور اول لیگ‌حرفه‌ای را جشن گرفتند، روی نیمکت تیم دسته‌ پایین برق تهران حضور داشت اما حالا ملوان برای او نامی دوست‌داشتنی است و خیلی دوست دارد سوار بر قوها از خاطرات آبی‌اش بگذرد. پرویز مظلومی، سرمربی استقلال قبل از شروع بازی، رفتن به سمت قلعه‌نوعی را اجباری کرده اما کیست که نداند امثال سیدمهدی رحمتی هرگز این کار را انجام نخواهند داد.

تاریخ تقابل‌های قلعه‌نوعی و مظلومی

تنها یک‌بار در روزهای فعالیت توأمان مظلومی و قلعه‌نوعی در لیگ ‌برتر، تقابل این ٢ در بازی‌هایی غیر از جدال استقلال صورت گرفت و به‌طورکلی در ٨ رویارویی قبلی ٢ مربی، ٣ برد از آن مظلومی شده و قلعه‌نوعی تنها ٢بار رقیبش را برده است. البته شاید نتیجه این دیدار بعدها با یک تبصره در تاریخ ثبت شود، چون قلعه‌نوعی نمی‌خواهد روی نیمکت بنشیند؛ شاید به خاطر امضا نشدن قرارداد و وارد کردن فشار بیشتر به روسای باشگاه برای نهایی کردن همکاری و شاید به دلیل روبه‌رو نشدن با استقلال. او در تهران با دنیامالی، عضو بلندپایه ملوان دیدار کرد. اگر توافق حاصل نشود، احتمالا سکونشینی در آزادی، آخرین همراهی امیر با ملوان باشد و دیگر به انزلی برنگردد. به‌هرحال در هر صورتی این بازی دنیایی حاشیه دارد. استقلال با توجه به میزبانی و نفرات بهتر روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی دارد اما امیرقلعه‌نوعی قطعا با هر نوع ابزاری، غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین مربی لیگ ایران است! اگر پرویز لبخند آخر را بزند، عدد ٤ به‌عنوان نماد جدید استقلال (به نشانه ٤ برتری متوالی مظلومی در دربی) دیگر دست پرویز را هم فعال خواهد کرد.

یاد یاران سابق در یادگار

نبرد تراکتورسازی و گسترش‌فولاد، جدال بازیکنان با تیم‌های سابقشان است. محمد ابراهیمی، محمد نصرتی، مرتضی اسدی، مهدی کیانی و... مقابل تیم سابقشان، تراکتورسازی می‌ایستند؛ درست مانند فراز کمالوند که روزی جایگاه فعلی اولیویرا را در اختیار داشت. هر ٢ تیم در هفته اول یک امتیاز گرفتند و هنوز ترک‌زبانان متعصب یادشان نرفته تساوی گسترش فولاد با تراکتورسازی، یکی از موانع قهرمانی تیم اولیویرا در فصل گذشته شد.

برنامه هفته دوم

پنجشنبه: پدیده – فولاد (ساعت ١٨)، نفت – صبای قم، استقلال خوزستان – پرسپولیس و راه‌آهن – سایپا (ساعت ١٩:٣٠)/ جمعه: گسترش فولاد – تراکتورسازی (ساعت ١٨:٣٠)، استقلال اهواز – سیاه جامگان، استقلال تهران – ملوان (١٩:٣٠) و ذوب‌آهن – سپاهان (ساعت ٢١)