به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، چنگیز زاده نوشت: برای خیلی از ورزشکاران پیش می آید که وقتی مریض می شوند، در ادامه فعالیت ورزشی به نوعی دچار تردید می شوند، ادامه بدهم یا نه؟ برای برخی از بیماری ها جواب کاملا" مشخص است که نباید تمرین کنید، مانند سرما خوردگی. اما برخی علائم بیماری و یا حالت های وجود دارد که احتمالا" نسبت به آن بی توجه باشید.

چه زمانی نباید ورزش کنید؟

آیا من تب دارم؟
تب معمولا" نشانه ای از وجود عفونت در بدن و مبارزه بدن با عفونت است. پس اگر تب داشتید، ورزش نکنید، چرا که با ورزش کردن تنها دمای بدنتان را بالا می برید و مشکلات بعد از آن شروع خواهد شد. اگر تب دارید یا خستگی و درد گسترده در عضلات دارید از ورزش کردن اجتناب کنید. بگذارید بدنتان راهنمایتان باشد.

وقتی که سرفه می کنم؟
سرفه های پی در پی معمولا" برای اکثر ورزشکاران در حین فعالیت ورزشی پیش آمده است، تنگی نفس و فشاری که همین سرفه ها بر بدن وارد می کند حداقل عوارض آن است. با سرفه های مرطوب  که مقدار زیادی خلط بوجود می آورد انجام فعالیت ورزشی کار درستی نیست. اگر خیلی مایل به ورزش بودید می توانید با چند حرکت کششی نیاز آن را روز در حداقل خود رفع کنید.

مریض هستم اما خیلی انرژی دارم!
شرایطی پیش می آید که با وجود اینکه ورزشکار بیمار است؛ اما برای مدت کوتاهی احساس سر زندگی و انرژی زیادی در خود دارد، سعی نکنید فقط برای احساس انرژی زیاد در مدت کوتاه بدن ضعیف را وادار به ورزش کنید.

در حالت بیماری، برخی یا همه سیستم های سلولی در حالت ضعف و ناتوانی قرار گرفته اند. بنابراین فشار مضاعفی به سلول های بیمار وارد می‌شود. در چنین شرایطی ورزش کردن نه فقط کمکی به سلول ها نمی کند، بلکه برعکس می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن آسیب به سلول ها شود.

من حالم خوب نیست اما تمرین کردن را دوست دارم!
گاهی اوقات ما صرفا" به خاطر اینکه سرماخورده ایم و نمی توانیم ورزش کنیم، احساس گناه می کنیم! اگر شما  یک برنامه ورزشی منظم دارید و از آن دسته از ورزشکارانی هستید که مرتب تمرین می کنید باید مراقب باشید! وقتی که بیمار هستید و صدای درونی شما می گوید؛ من خوبم! تمرین را هم دوست دارم، پس ورزش می کنم. اگر یک روز احساس کردید که نمی توانید یا دوست ندارید آن روز تمرین کنید، بهترین کار این است که در خانه بمانید و استراحت کنید.

وقتی پزشک توصیه می کند، تمرین نکنید
اغلب ما احساس می کنیم در مورد وضعیت بدنمان بهترین ها را می دانم و خودمان می توانیم خوب و بد را تشخیص دهیم، اما فرد باهوش تری از  ما نیز هست. سعی کنید وقتی دچار بیماری می شوید با پزشک مشورت کنید تا حد و حدود را برایتان مشخص کند.

اگر تمرین نکنم بدنم توانایی هایش را از دست می دهد
اگر احساس خوبی ندارید، یک تمرین ورزشی شاید احساس بدی را در شما بوجود آورد. نگران از دست دادن آمادگی بدنی خود نباشید. چندین  روز طول می کشد تا بدن شما استقامت هوازی و  قدرت عضلات خود را از دست بدهد، بنابراین تا زمانی که احساس بهبودی نکردید، سراغ تمرینات ورزشی نروید.

دقت کنید اگر مریض هستید، .سیستم ایمنی بدنتان در حال مبارزه است و یک تمرین سخت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف و روند درمان را به تأخیر بیاندازد. این مورد حتی برای زمانی که دچار آسیب شده اید صدق می کند. متأسفانه با ورزشکارانی مواجه می شویم که با وجود اینکه آسیب دیده اند اما باز هم تمرین را ادامه می دهند، این کار باعث بدتر شدن وضعیت آسیب و افزایش مدت زمان درمان می شود.

شدت و نوع ورزش در بیماری
به خاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به این دلیل که ورزش های شدید باعث افزایش تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود. هورمون های استرس مهارکننده فعالیت سلول های طبیعی قاتل هستند. این سلول ها نوعی از سلول های سفید خون بوده که به عوامل ویروسی حمله کرده و بدن را از وجود آن ها پاک می کنند.