برخلاف تصور بسیاری از افراد، تحریم‌ شدن هوآوی از سوی آمریکا نه تنها موجب عقب‌ماندگی این شرکت نشده، بلکه به هوآوی کمک زیادی کرده است. هوآوی حالا می‌داند که باید در همه زمینه‌ها خودکفا شود و یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها، سیستم عامل در حوزه ابزارهای قابل حمل است. هانگ‌منگ نام سیستم عاملی است که شرکت هوآوی به همین منظور طراحی کرده و قرار است نه تنها از اندروید، بلکه از iOS نیز به مراتب سریع‌تر باشد.

اگرچه با دستور مجدد ترامپ، شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری که در آمریکا قرار دارند یا از پتنت‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، دوباره خواهند توانست به تجارت مستقیم خود با هوآوی ادامه دهند؛ ولی لزوم ساخت یک سیستم عامل اختصاصی که به صورت کامل، مستقل از شرکت‌های آمریکایی باشد امری معقول بوده که شرکت هوآوی آن را در پیش گرفته است.

hongmeng-1

هانگ‌منگ نام این سیستم عاملی است که هوآوی برای استفاده به صورت عمومی، آن را طراحی نموده است. در واقع در آینده نه چندان دور، با سیستم عاملی روبرو خواهیم بود که نه تنها گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، بلکه ابزارهای بر پایه اینترنت اشیا و حتی خودروهای هوشمند نیز خواهند توانست در ساختار خود یک نسخه از آن را داشته باشند.

رن ژنگ‌فی، بنیان‌گذار هوآوی هفته گذشته در جریان مصاحبه‌ای با مجله معتبر LePoint فرانسه به سوالات مهمی در خصوص برنامه‌های آینده این شرکت از جمله سیستم عامل هانگ‌منگ پاسخ داده است که می‌تواند افق بازتری از آینده این سیستم عامل را پیش روی مخاطبین قرار دهد.

hongmeng-3

طبق صحبت‌های ژنگ‌فی، هوآوی علاقه‌مند است تا به صورت ملایم و پله‌پله، وابستگی خود به اندروید را کاهش دهد. البته در این مصاحبه آقای ژنگ‌فی اشاره کرده است که سیستم عامل هوآوی تنها یک جایگزین برای اندروید نیست و باید سطح انتظارات خود را از آن بسیار بالاتر ببریم.

این سیستم عامل قرار است بتواند حتی روی دستگاه‌های بر پایه اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند نیز استفاده شود. طبق اعلام قبلی مدیران هوآوی، این سیستم عامل به صورت متوسط تا 60 درصد سریع‌تر از اندروید خواهد بود و تأخیر پردازش سیستم عامل در همه حالات کمتر از 5 میلی‌ثانیه است. با این اوصاف هانگ‌منگ نه تنها از اندروید بلکه از iOS نیز سریع‌تر خواهد بود.

هوآوی پیش از این اعلام کرده بود که کاربران می‌توانند همچنان از نرم‌افزارهای اندرویدی روی سیستم عامل هانگ‌منگ استفاده کنند و حتی این نرم‌افزارها روی هانگ‌منگ با سرعت بالاتری از اندروید اجرا می‌شوند.

hongmeng-2

اما چالش بعدی هوآوی فروشگاه نرم‌افزاری برای دانلود نرم‌افزارهای اختصاصی هانگ‌منگ است. این دقیقاً نقطه تلاقی هوآوی به عنوان پشتیبان اصلی و هانگ‌منگ به عنوان یک سیستم عامل خواهد بود. پیش از این نیز آقای ریچارد یو، مدیر عامل گروه تجاری هوآوی نیز اعلام کرده بود که سیستم عامل هانگ‌منگ، در فصل پاییز به صورت رسمی معرفی و روی گوشی کاربران هوآوی نصب خواهد شد.

برای کاربرانی که در خارج از مرزهای چین باشند نیز داستان به همین ترتیب است؛ ولی ممکن است رونمایی نهایی در ماه‌های ابتدایی سال 2020 صورت بگیرد و شاید این زمان رونمایی، مصادف با معرفی گوشی‌های هوشمند و پیشرفته سری Mate 30 Huawei شوند.