به گزارش پارس، ژیل دوکرچف، هماهنگ‌کننده برنامه مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه با اشاره به افزایش عضوگیری داعش از جوانان اروپایی گفت: اطلاعاتی وجود دارد تا نشان می‌دهد افراط‌گراها در میان مهاجران به اروپا آمده‌اند بلکه احتمالا از قاچاق انسان به اروپا درآمدزایی می‌کنند.

دوکرچف سپس با ضمن تاکید بر عقب‌نشینی‌های گروه تروریستی داعش در سوریه اظهار کرد: با وجود این پس‌روی‌ها اما امکان بازگشت داعش وجود دارد. این گروه به جذب نیروی خود ادامه می‌دهد. هنوز جوانان اروپایی هستند که به مقصد این گروه اروپا را ترک می‌کنند. آنها جوان و اکثرا زن هستند. اتحادیه اروپا برای مبارزه با این پدیده بسیج شد و بعد از حمله پاریس فعالیت خود در این مسیر را افزایش داد اما این اقدامات چیزی را تغییر نمی‌دهد. ما باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم چراکه تهدید همچنان جدی است.

وی درباره آمار افرادی که تاکنون از کشورهای اتحادیه اروپا به داعش پیوسته‌اند، گفت: براساس برآوردها می‌توان گفت تاکنون 4000 تن از اروپا به داعش پیوسته‌اند.

هماهنگ‌کننده برنامه مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره احتمال نفوذ تروریست‌ها از طریق شبکه‌های مهاجرت غیرقانونی به اروپا اظهار کرد: داعش در این شبکه‌ها نقش دارد اما به عنوان یک پشتوانه مالی جابه‌جایی انسان بسیار پردرآمد است، اما ما هیچ اطلاعاتی درباره استفاده تروریست‌ها از این شبکه‌ها نداریم. در مطرح کردن این مساله نیز باید بسیار هوشیار باشیم چراکه موضوع بسیار حساس و خطرناک است. پناهجویان و مهاجران غیرقانونی در پی زندگی بهتری هستند، آنها جانی و تروریست نیستند.

وی سپس در تشریح خطراتی که اروپا را تهدید می‌کنند، عنوان کرد: خطر اصلی اروپایی‌هایی هستند که با استفاده از پاسپورت خود برای مبارزه در کنار گروه‌های تروریستی به مناطق درگیر سفر کرده‌اند. خطر دیگر نیز افرادی هستند که اکنون در اروپا زندگی می‌کنند و توسط روابط اینترنتی به ورطه افراطی‌گرایی کشیده شده‌اند. برهمین اساس ما باید برنامه‌های مبارزه با افراطی‌گری خود را توسعه دهیم.

دوکرچف در ادامه اظهاراتش درباره اقداماتی که اتحادیه اروپا برای توقف جذب اروپایی‌ها به افراط‌گرایان و بازگشت آنها به اروپا می‌تواند انجام دهد خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها افزایش بررسی اروپایی‌هایی است که در خارج از اروپا به سر می‌برند که بند هفتم توافق مرزی شینگن آن را ممکن می‌کند.

هماهنگ‌کننده برنامه مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در پایان درباره برنامه‌های اتحادیه اروپا برای مبارزه با تروریسم گفت: ما این مشکل را به خوبی پیش‌بینی کرده بودیم. من این مساله را در ژانویه سال 2013 و در تحلیلی از نتایج بهار عربی برای کشورهای اروپایی مطرح کردم و مجموعه‌ای از اقدامات در ژوئن همان سال انجام شد، اما اکنون ما سرعت خود را باید افزایش دهیم. کارهای بسیاری به ویژه درباره اینترنت هست که باید انجام داد.