امروزه زندگی افراد پر از مشغله و دغدغه‌های کاری است که تا حد زیادی بر ارتباطات خانوادگی و دوستانه افراد تأثیر گذاشته است. اگر از یک جنبه بخواهیم علت این امر را در بیابیم به گسترش و پیشرفت تکنولوژی می‌رسیم که می‌بینیم مهمترین علت در ایجاد این مسئله است. البته، تکنولژی صرف نظر از جنبه‌های منفی، جنبه‌های مثبت فراوانی نیز دارد که بر زندگی افراد کاملاً مشخص است. اگر از یک طرف (به خصوص بعد فیزیکی) افراد را از هم دور کرده است، برای این دوری نیز راه حل ارائه داده است. به عنوان مثال، شما امروزه با تلفن همراه خود و نصب یکی از نرم افزارهای پیام رسان نظیر دانلود آخرین نسخه بیتاک یا واتساپ و حتی نسخه کامل موبوگرام می‌توانید با دوستان و اقوام و حتی همکاران خود در هر زمان و مکانی ارتباط داشته باشید که بدون تکنولوژی این امر میسر نبود. چه ویژگیهایی در این برنامه‌ها وجود دارد که مشکل زمان و مکان را حل کرده است.

در بیتاک شما می‌توانید با اقوام و دوستان خود به صورت صوتی تماس برفرار کنید و با آنها به راحتی صحبت کنید. همانطور که در جدیدترین نسخه نرم افزار واتساپ هم این امکان برای شما فراهم شده است. هر دوی این نرم افزارها برای تماس صوتی از اینترنت استفاده می‌کنند و در نتیجه می‌توانیم بگوییم که هزینه این تماس بسیار ناچیز است و در واقع به صورت رایگان است. علاوه بر این در بیتاک و واتساپ می‌توانید انواع پیامهای متنی، تصویری، ویدئویی با کمترین هزینه ممکن (که در واقع همان هزینه اتصال به اینترنت و مصرف حجم اینترنت هست) برای مخاطب ارسال کنید. البته در موبوگرام هم این امکان برای شما فراهم شده است. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که موبوگرام به عنوان یک نسخه غیر رسمی از تلگرام شروع به کار کرد و پس از فیلتر شدن آن بر محبوبیتش افزوده شد.

بیتاک و واتساپ مدعی هستند که کلیه پیامهایی که بین شما و مخطابتان ارسال می‌شود به صورت رمزگذاری شده است و در نتیجه با این ادعا خیال شما می‌تواند تا حد زیادی آسوده باشد. مبادا که پیام شما در میانه راه توسط شنودهای اینترنتی شنیده شود و حریم خصوصی شما به مخاطره بیافتد. در رابطه با امنیت و رمزگذاری در مورد نرم افزار موبوگرام چیز زیادی صحبت نشده است. اما در نسخه اصلی تلگرام رمزگذاری وجود دارد. بنابر این در انتخاب نسخه‌های غیر رسمی تلگرام دقت کنید و از نحوه رمزگذاری اطلاعات ارسالی در آن اطمینان حاصل کنید.

واتساپ از یک رابط کاربری ساده و زیبا استفاده می‌کند به طوری که شما پس از کار با این نرم افزار بسیار راحت خواهید بود و همه چیز به گونه‌ای قرار داده شده است که به سرعت بتوانید به بخش مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید در واتساپ گروه ایجاد کنید و دوستان خود را عضو گروه نمایید. امکان ساخت گروه علاوه بر واتساپ در نرم افزارهای موبوگرام و بیتاک و همچنین آپدیت نرم افزار ایرانی گپ قرار داده شده است. نرم افزار گپ علاوه بر امکان ساخت گروه، شما می‌توانید انواع پیامها و استیکرها را برای مخاطبین خود ارسال نمایید. علاوه بر این با داشتن کانالهای عمومی در زمینه اطلاعات، خدمات و سرگرمی در نرم افزار گپ، شما به مجموعه‌ای از اطلاعات به صورت روزانه و رایگان دستسرسی خواهید داشت. این برنامه توانست پس از فیلتر شدن تلگرام به سرعت کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند.

چند نرم افزار مسنجر و پیام رسان تا به اینجا معرفی شد. فیلگرام هم یکی دیگر از نسخه‌های غیر رسمی از تلگرام و مشابه موبوگرام است. در فیلگرام شما به فیلتر شکن برای اتصال به سرورهای تلگرام نیازی نخواهید داشت. تنها کاری که برای استفاده از این برنامه باید انجام دهید این است که در ابتدا باید آن را دانلود نمود و کلید نصب را بزنید. پس از آن می‌توانید با استفاده از یک شماره تلفن همراه این نرم افزار را نصب نمایید. پس از وارد کردن شماره تلفن این اپلیکیشن برای تأیید، کدی را برای کاربر اس ام اس می‌کند، با وارد کردن کدکاربر می‌تواند وارد صفحه اصلی فیلگرام شود.