به گزارش پارس نیوز، 

هر ساله سینماهای کشور در برخی از ایام تعطیل است. روزهایی که عموماً با عزاداری و سوگواری بزرگان دین و مذهب همراه هستند و این تعطیلی به علت احترام به مقام شامخ این عزیزان صورت می‌گیرد.

تعطیلی سینماهای کشور دو حالت دارد: ۱ـ نمایش تمامی فیلم‌های در حال اکران متوقف می‌شود ۲ـ تنها نمایش فیلم‌های کمدی متوقف می‌شود.

روش اول عموماً برای رخدادهای مهم و فراگیر مانند ایام شهادت امام حسین(ع) در ماه محرم استفاده می‌شود. روش دوم نیز برای برخی شهادت‌ها و ایام سوگواری اعلام می‌شود. این روش یکی از روش‌های متداول است و اکثر ایام شهادت و سوگواری، این نوع تعطیلی اعلام می‌شود.

دستور و زمان تعطیلی سینما‌های کشور چگونه اعلام می‌شود؟

سازمان سینماییِ وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، هر ساله جدولی را در اختیار کارگروه اکران قرار می‌دهد. این جدول به صورت ماه به ماه تنظیم شده است و تمامی زمان‌هایی باید سینماهای کشور تعطیل اعلام شود، در آن مکتوب شده است. این تعطیلی‌ها در زمان مقرر توسط سخنگوی کارگروه اکران به رسانه‌ها رسمی اعلام می‌شود.

یک نکته مغفول 

امروز پنجم ماه صفر سال روز شهادت حضرت رقیه(س) است، روزی که تصور می‌رفت مانند بسیاری از شهادت‌ها و ایام سوگواری،‌ اکران فیلم‌های کمدی در سینما‌های کشور متوقف شود؛ اما هیچ اقدامی برای این موضوع اتفاق نیفتاد.

این موضوع را از غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران پیگیری کردیم و او گفت: طبق زمانبندی که سازمان سینمایی در اختیار ما قرار داده‌، هیچگونه تعطیلی برنامه‌ریزی نشده است. طبق این زمانبندی، سینما‌های کشور تا پایان مهرماه هیچ روزی تعطیل نیست.

بنا بر صحبت‌های سخنگوی کارگروه اکران می‌توان اینگونه برداشت کرد که روز چهارشنبه 25 مهرماه که شهادت امام حسن مجتبی(ع) است، اکران فیلم‌های کمدی ادامه پیدا می‌کند و هیچ منعی برای اکران کمدی‌ها در کار نخواهد بود که این موضوع جای تأمل دارد.

ضرورت دارد سازمان سینمایی برای توقف اکران فیلم‌های کمدی در روزهای شهادت امامان معصوم (به روایتی) و همچنین شهادت یا وفات شخصیت‌های برجسته غیرمعصوم (مانند حضرت رقیه)، تغییراتی در آیین‌نامه تعطیلی سینماها ایجاد کند.

ضرورت اصلاح برخی قوانین

مدت‌هاست که سینمای ایران از نقص برخی قوانین رنج می‌برد. قوانینی که اگر چه در ظاهر وجود دارند؛ اما در عمل، آنجایی که باید، عملی نمی‌شود. به نظر می‌رسد که باید برخی از قوانین بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد و با دقت نظر بیشتری تصویب شوند؛ البته باید برای این کار از افرادی استفاده کرد که خود صاحب‌نظر باشند و بتوانند نظر کارشناسی مطرح کنند.