به گزارش پارس نیوز، 

این خبر مهمترین رویداد وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته بود که در آن سید محمد بطحایی اظهار داشت: با برخی پیام‌رسان‌های داخلی وارد مذاکره شده ایم و تا چند روز آینده با دو پیام‌رسان داخلی قرارداد منعقد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: پیام‌رسان‌های خارجی صدمات تربیتی بسیاری برای کودکان و نوجوانان دارد، به همین دلیل از دانش آموزان می خواهیم پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنند.
وی به سیاست جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: بخشنامه ای به تمامی واحدهای اداری ارسال و در آن تاکید شده است که با توجه به سیاست های کلی نظام، نباید برای پیام‌رسان‌های خارجی انحصار وجود داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تمام واحدهای اداری زیرمجموعه این وزارتخانه و مدارس باید برای امور اداری از پیام‌رسان‌ داخلی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: برخی اختلالات فنی پیام‌رسان‌های داخلی در حال مرتفع شدن است و بزودی جایگزین پیام‌رسان‌های خارجی در آموزش و پرورش خواهد شد.

* بیش از 17 هزار نیرو در آموزش و پرورش استخدام می شوند
در هفته گذشته، انتشار خبر مهم دیگری در وزارت آموزش و پرورش افراد جویای کار و دوستدار شغل معلمی را به سمت خود جلب کرد و آن جذب 17 هزار و 300 نیرو از طریق آزمون در سال 97 بود که روزنه امیدی را برای بیکاران گشود.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش آماده توزیع است اما به دلیل هماهنگی هایی که باید با دیگر دستگاه‌ها و سازمان امور اداری و استخدامی صورت گیرد، تا پایان فروردین این دفترچه منتشر خواهد شد.
اسفندیار چهار بند مشاغل آموزگاری، دبیری، هنرآموز، استادکار و مربی دانش‌آموزان استثنایی را از جمله رشته های مورد نیاز برای جذب نیرو در این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: 63 رشته تحصیلی مشمول این آزمون استخدامی هستند.
وی یادآور شد: 25 درصد جذب نیرو مربوط به ایثارگران، 5 درصد مربوط به رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی و 3 درصد نیز سهمیه مربوط به معلولان است.

* مطالبات 960 میلیارد تومانی که به سال 97 منتقل شد
اما اعلام خبری نه چندان خوشایند مبنی بر انتقال 960 میلیارد تومان مطالبات آموزش و پرورش به 97 که توسط معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته اعلام شد، بر دغدغه ها برای کمبود بودجه این وزارتخانه اضافه کرد.
علی الهیار ترکمن اظهار داشت: برآورد کاری ما در سال 96 این بود که حقوق و عیدی معلمان رسمی، سرباز معلم ها و حق التدریس‌های آزاد به طور کامل تسویه شود که این کار انجام شد.
وی ادامه داد: همچنین بدهی سه ماه اول سال 96 از حق التدریس شاغلان و 2 ماه مهر و آبان از محل اعتبارات استانی پرداخت شد و اضافه کار اداری تا 7.5 ماه و حق الزحمه امتحانات سال 95 تا 80 درصد تسویه شد.
الهیار ترکمن یادآور شد: با وجود تمامی این پرداخت ها 960 میلیارد تومان از مطالبات به امسال منتقل شده که سیاستگذاری بر این است تا امسال مطالبات مهم در اولویت پرداخت قرار گیرد.
وی همچنین در موضوع دیگری اجرای رتبه بندی فرهنگیان را منوط به مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان دانست و با این خبر شاید فرهنگیان چندان امیدی به اجرای این طرح برای امسال نداشته باشند زیرا الهیار ترکمن اعلام کرد که برای اجرای مرحله بعد رتبه بندی فرهنگیان در سال 97 به سه هزار میلیارد تومان و برای اجرای مراحل تکمیلی آن به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که هنوز تامین نشده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده تا لایحه رتبه بندی فرهنگیان را برای قانون شدن به مجلس ارائه کند که اکنون این کار در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.
به گزارش ایرنا، ثبت نام 11 هزار نفر برای احراز پست مدیریت حدود سه هزار مدرسه، تغییر نکردن زمان برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان و ابلاغ شیوه نامه و ضوابط ثبت نام، انتخاب و اعزام نیروی انسانی به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای سال تحصیلی 98 - 97 از دیگر رویدادهای مهم وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.
فراهنگ**1883**1055** 6075